بازخوانی پرونده جنجالی ترین دربی تاریخ + تصاویر

موبنا – ۱۵ دی ماه سال ۱۳۷۳ سرخابی‌ها پس از ۲ سال وقفه، یکی از پرحاشیه‌ترین دربی‌های پس از انقلاب را برگزار کردند. شهرآورد ۳۸ درحالی با قضاوت احمد ابهران و شجاعی کمک داور اول و پیروزرام کمک داور دوم به جنجال کشیده شد که هنوز خاطرات غبار گرفته‌ای از زد و خوردهای آخرین نبرد نیمه …

موبنا – ۱۵ دی ماه سال ۱۳۷۳ سرخابی‌ها پس از ۲ سال وقفه، یکی از پرحاشیه‌ترین دربی‌های پس از انقلاب را برگزار کردند.

شهرآورد ۳۸ درحالی با قضاوت احمد ابهران و شجاعی کمک داور اول و پیروزرام کمک داور دوم به جنجال کشیده شد که هنوز خاطرات غبار گرفته‌ای از زد و خوردهای آخرین نبرد نیمه تمام ۲ تیم تاکنون در اذهان فوتبال دوستان باقی مانده است.

این مسابقه در چارچوب مرحله نیمه نهایی لیگ آزادگان برگزار شد و در دقایق ابتدایی بازی، داور گل فرشاد پیوس را قبول نکرد تا این تصمیم ، مقدمه‌ای بر جنجال برانگیزترین بازی تاریخ دربی شود.

بازخوانی پرونده جنجالی ترین دربی تاریخ + تصاویر/// کارنشود///

خطایی پشت محوطه جریمه استقلال رخ داد، پیوس توپ را به گل تبدیل کرد اما ابهران نپذیرفت و برای چرایی مردود کردن گل اظهار داشت: سوت را به فرشاد نشان دادم و گفتم که باید با صدای سوت ضربه بزند اما او بلافاصله ضربه زد در حالی که من داشتم دیوار دفاعی را می‌چیدم. حتی من سرم را پایین آوردم که توپ به من برخورد نکند، توپ در درون دروازه قرار گرفت ولی گل را مردود اعلام کردم و همان اتفاق اولین جرقه برای ایجاد تنش در بازی بود که در دقیقه حدود ۱۶ یا ۱۷ رقم خورد.

بازخوانی پرونده جنجالی ترین دربی تاریخ + تصاویر/// کارنشود///

اما پرسپولیس که با هدایت حمید درخشان روزهای خوبی را سپری می کرد و در ابتدای نیمه دوم با پنالتی فرشاد پیوس و ضربه سر جنجالی بهزاد داداش‌زاده با ۲ گل از آبی پوشان پیش افتاد، در آن بازی دروازه‌بان استقلال غلامپور بود، داداش‌زاده شوت محکمی را روانه دروازه آبی ها کرد که توپ به تیر افقی برخورد و پشت خط افتاد. در آن دیدار شجاعی کمک داور اول صحنه را گل اعلام کرد ولی بلافاصله بازیکنان استقلال شروع به اعتراض کردند و معتقد بودند توپ گل نشده اما غلامپور به داور گفت که توپ از خط دروازه عبور کرده و پرسپولیس ۲ بر صفر از سد استقلال جلو افتاد.

پس از اعلام پنالتی داور به سود سرخ ها، مسعود غفوری اصل با دست به سینه ابهران کوبید اما قاضی میدان هیچ واکنشی نشان داد تا درگیری بین بازیکنان و داور بیش تر از قبل شود.

با برتری ۲ گله سرخ ها به نظر می‌رسید این تیم پیروز دربی شود اما تکل خشن رضا شاهرودی روی محمد تقوی (  بازیکن استقلال پس از این خطا راهی بیمارستان شد) و ۱۰ نفره شدن پرسپولیس، جریان بازی را کاملاً دگرگون کرد.

ابتدا صادق ورمزیار در دقیقه ۸۰ اختلاف را به یک گل رساند و ۶ دقیقه بعد ادموند اختر دروازه عابدزاده را باز کرد تا طرف آبی پوش ورزشگاه غرق در شادی شود.

بازخوانی پرونده جنجالی ترین دربی تاریخ + تصاویر/// کارنشود///

همه چیز برابر شد و بعد از این گل بود که مجتبی محرمی و امیر قلعه نویی در میانه زمین از خجالت هم درآمدند و کتک کاری کردند تا در این شرایط، تماشاگران عصبانی و خشمگین پرسپولیس از ضلع شمالی به داخل چمن بیایند و بازی را به تعطیلی بکشانند.

پس از آن مسابقه، داور و ۱۰ بازیکن ۲ تیم راهی نیروی انتظامی شدند تا درباره چگونگی این اتفاق توضیح دهند.

آن ها پس از ۲ روز حضور متوالی در نیروی انتظامی و دادسرا درباره دربی ۳۸ و چگونگی رخداد آن مسابقه، پاسخگو و همچنین با محرومیت های طولانی مدت نیز مواجه شدند.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز شنبه تشکیل جلسه داد و رای این دیدار را ۳-۰ به سود تیم استقلال صادر و همچنین بازیکنانی که با یکدیگر درگیری داشتند را با محرومیت‌های سنگین جریمه کرد.

بازخوانی پرونده جنجالی ترین دربی تاریخ + تصاویر/// کارنشود///

مجتبی محرمی، احمدرضا عابدزاده و رضا شاهرودی به ترتیب ۳، ۲ و یک‌سال محروم شدند.

همچنین پیوس- فکری- ورمزیار و غفوری‌‌اصل هم هر کدام ۶ ماه محروم ولی داداش‌زاده و کرمانی‌ مقدم تبرئه شدند.

پس از ۲۲ سال از دربی ۷۳ ،  گفت و گویی کردیم با احمد ابهران داور پرحاشیه ترین شهرآورد تاریخ

وی درباره ناتمام ماندن دربی سال ۱۳۷۳، بیان کرد: چندان تمایلی به بازگو کردن اتفاقات دربی سال ۱۳۷۳ ندارم اما باید بگویم یکی از دلایل به جنجال کشیده شدن شهرآورد ۳۸، به مسائل امنیتی مربوط می شود چرا که در آن زمان کنترل خاصی روی رفتار تماشاگران وجود نداشت.

وی افزود: بازیکنان آن زمان عشق و تعصب بیشتری به پیراهن تیم های خود داشتند اما اکنون فوتبالیستها به دلیل حرفه ای شدن این رشته، مسائل مالی را در اولویت قرار می دهند و می دانند که اگر تخلف انضباطی مرتکب شوند، از لحاظ مالی ضرر می کنند. از طرفی فدراسیون فوتبال نسبت به آن زمان، نظارت دقیق تری روی نظم و انضباط بازی ها دارد. در واقع من به عملکرد کمیته انضباطی در زمان قضاوت خودم از صد، نمره پنجاه می دهم و برای کمیته انضباطی فعلی نمره ۸۰ تا ۹۰ را در نظر می گیرم.

ابهران با اشاره به افزایش امکانات داوری نسبت به ۲ دهه قبل، اظهار کرد: هر چند داوران کشورمان نسبت به سطح اول داوری دنیا از امکانات لازم برخوردار نیستند اما زمانی که شرایط رفاهی آن ها را با زمان قضاوت خودم مقایسه می کنم، متوجه می شوم که در حال حاضر داوران دست کم برای سفر به شهرهای مختلف و اسکان، وضعیت خوبی دارند اما ما با اتوبوس به سفر می رفتیم و امکانات ضعیفی داشتیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه برخلاف ۲ دهه قبل، فدراسیون فوتبال، مربیان، بازیکنان، داوران، هواداران تا حد بسیار زیادی با وظایف خود در زمان برگزاری بازی آشنا هستند و بازی ها ساده تر و راحت تر انجام می شود.

پیشکسوت داوری کشورمان در مورد انتخاب علی رضا فغانی به عنوان داور شهرآورد ۸۳، گفت:  فغانی افتخار داوری ایران است و اعتقاد دارم کمیته داوران بهترین انتخاب را داشت. وی میدان های بزرگی را تجربه کرده و به راحتی از عهده قضاوت شهرآورد ۸۳ برمی آید.

ابهران درباره این که آیا حساسیت های دربی نسبت به سال های قبل کمتر شده یا خیر، تصریح کرد: به هر حال با افزایش دیدارهای دربی، حساسیت این بازی کمتر می شود. بازیکنان پرسپولیس و استقلال می دانند که در صورت شکست در بازی رفت، برای دیدار برگشت فرصت جبران دارند و از طرفی این ۲ تیم اکنون در لیگی به میدان می روند که ۳۰ بازی در آن برگزار می شود و اگر در دربی نتیجه نگیرند، می توانند در بازی با تیم های دیگر ناکامی دربی را جبران کنند اما در زمان ما، لیگ به صورت حذفی برگزار می شد و امکان داشت سرخابی ها در نیمه نهایی یا فینال به مصاف هم بروند که این امر حساسیت ها را افزایش می داد.

داور دربی جنجالی سال ۱۳۷۳ در پایان تاکید کرد: داور هم انسان است و مانند بازیکنان و مربیان اشتباه می کند. با این تفاوت که با اشتباه داور، بلافاصله تماشاگران واکنش نشان می دهند. بنابراین از بازیکنان و کادرفنی استقلال و پرسپولیس درخواست می کنم نسبت به اشتباهات داور سعه صدر داشته باشند و جو ورزشگاه را در روز برگزاری دربی متشنج نکنند.

حوادث دربی سی و هشتم سبب شد، ۲ تیم  بازی برگشت را در بندرعباس برگزار کنند، دیداری که با تساوی بدون گل خاتمه یافت و بسیار کسل کننده بود.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا