انتشار نقشه‌ای از ۱ میلیارد ستاره+عکس

موبنا – به گزارش بی.بی.سی، ماهواره گایا در راه خود برای مونتاژ دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری، موقعیت دقیق و درخشش یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون ستاره را مشخص کرده است. این ماهواره سازمان فضایی اروپا در دسامبر ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد و از آن زمان با گردش در مدار خورشید، با استفاده …

موبنا – به گزارش بی.بی.سی، ماهواره گایا در راه خود برای مونتاژ دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری، موقعیت دقیق و درخشش یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون ستاره را مشخص کرده است.

این ماهواره سازمان فضایی اروپا در دسامبر ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد و از آن زمان با گردش در مدار خورشید، با استفاده از دوربین میلیارد پیکسلی خود از سایر کهکشان تصویربرداری می‌کند.

این دوربین که بزرگترین نمونه در نوع خود به شمار می‌رود می‌تواند یک تار موی انسان را از فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری مشاهده کند.

اکنون دانشمندان سازمان فضایی اروپا از این تصاویر استفاده کرده و یک نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری را ایجاد کرده‌اند. این نقشه مساحتی در حدود ۱۰۰ هزار سال نوری را پوشش می‌دهد و شامل بیش از یک میلیارد ستاره است. این نقشه ۱۰۰ برابر کامل‌تر از همه نقشه‌های موجود از راه شیری است.

نوشته های مشابه

در این نقشه،‌ موقعیت و حرکت هر ستاره ترسیم شده که به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد فواصل آن‌ها را از زمین تعیین کنند. داده‌هایی در مورد دما، درخشش و ترکیبات شیمیایی حدود دو میلیون نمونه از درخشان ترین ستاره‌ها نیز در این نقشه آمده است.

البته با وجود این سطح از دقت،‌ نقشه مذکور تنها یک درصد از تعداد برآورد شده کل ستارگان کهکشان راه شیری را دربرگرفته است. از این رو ماهواره گایا همچنان تا دو سال دیگر به کار خود برای رصد کهکشان ادامه خواهد داد.

اطلاعات بدست آمده از این ماموریت برای درک منشا و تکامل کهکشان راه شیری، کشف هزاران جهان جدید، تشخیص سیارک های تهدیدآمیز برای زمین، یادگیری در مورد توزیع ماده تاریک و حتی آزمایش نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین استفاده خواهد شد.

انتشار نقشه‌ای از 1 میلیارد ستاره+عکس

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا