کشف زبان جهانی انسان‌ها

موبنا – به گزارش تایمز، آن‌ها در تحقیقات خود بر روی بیش از ۶۰۰۰ زبان دنیا با الگوی عجیبی مواجه شدند که کلمات با معانی مشابه در زبان‌ها مختلف، دارای صدای یکسان نیز هستند. این مساله در حالی بود که زبان‌ها به هیچ وجه به هم مرتبط نبودند. این یافته‌ها که در مجله مجموعه مقالات …

موبنا – به گزارش تایمز، آن‌ها در تحقیقات خود بر روی بیش از ۶۰۰۰ زبان دنیا با الگوی عجیبی مواجه شدند که کلمات با معانی مشابه در زبان‌ها مختلف، دارای صدای یکسان نیز هستند. این مساله در حالی بود که زبان‌ها به هیچ وجه به هم مرتبط نبودند.

این یافته‌ها که در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی آمریکا (PNAS) منتشر شده، در تقابل با نظریه قدیمی زبان‌شناسی است و می‌تواند کار دانشمندانی را که در تلاش برای پیگیری تاریخ و تکامل زبان‌های جهان هستند، دشوار کند. طبق نظریه زبان‌شناسی،‌ زبان‌ها بطور جداگانه توسعه یافته‌اند وهیچ ارتباطی بین صدا و معنی وجود ندارد.

اما تحقیق جدید که بر روی چند هزار زبان انجام شده، نشان داد که در مفاهیم ساده مانند اندام بدن، ارتباطات خانوادگی یا جنبه‌های جهان طبیعی، صداهای رایجی وجود دارند؛ انگار این مفاهیم که برای تجربیات انسانی مهم هستند، نوعی کلام جهانی را ایجاد کرده‌اند.

به گفته محققان، زبان‌های دارای صداهای مشابه از یک منبع جهانی سرچشمه گرفته‌اند. برای مثال کلمه “hospital” اسپانیایی و “hopital” فرانسوی هر دو از منبع لاتین نشات گفته‌اند یا اینکه بسیار زیاد وام گرفته‌ شده‌اند.

نوشته های مشابه

آنها دریافتند که نوعی ارتباط صدا و معنی بین زبان‌های غیر مرتبط جهانی وجود دارد. برای مثال کلمات تعریف‌کننده “بینی” از حرف “ن” در اکثر زبان‌ها برخوردار است. شاید از آنجایی که بینی در ساخت این حرف نقش دارد، در واژه‌های تعریف کننده آن در اکثر زبان‌های جهان جا گرفته است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا