انتخاب جنجالی کمیته اسکار برزیل

موبنا – به گزارش هالیوودریپورتر، در حالی که بسیاری از فیلم تحسین شده‌ی جشنواره کن «آکواریوس» به عنوان شانس اصلی سینمای برزیل در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار یاد می‌کردند اما کمیته اسکار این کشور در نهایت طی یک تصمیم جنجالی فیلم «راز کوچک» به کارگردانی «دیود شورمان» را برگزید. داستان فیلم «راز کوچک» …

موبنا – به گزارش هالیوودریپورتر، در حالی که بسیاری از فیلم تحسین شده‌ی جشنواره کن «آکواریوس» به عنوان شانس اصلی سینمای برزیل در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار یاد می‌کردند اما کمیته اسکار این کشور در نهایت طی یک تصمیم جنجالی فیلم «راز کوچک» به کارگردانی «دیود شورمان» را برگزید.

داستان فیلم «راز کوچک» بر اساس داستان واقعی خواهر «دیوید شورمان» کارگردان فیلم است که در کودکی به عنوان یک بچه یتیم به عنوان فرزند خانواده پذیرفته می‌شود و در سال ۲۰۰۶ از دنیا می‌رود، این داستان پیش از این منبع الهام رمانی پرفروش با همین نام نیز شده بود.

«دیوید شورمان» در واکنش به انتخاب فیلمش به نمایندگی از سینمای برزیل در صفحه اجتماعی خود نوشت: “این فیلم یک پروژه شخصی یا خانوادگی نیست، بلکه رویای تیم حرفه‌ای بزرگ و مستعد سازنده فیلم است. از تمام کسانی که به فیلم من اعتقاد داشتند، تشکر می‌کنم”.

انتخاب فیلم «راز کوچک» به عنوان نماینده سینمای برزیل در اسکار با حواشی فراوانی رو به رو شده است چرا که سازندگان فیلم «اکواریوس» آن را نوعی تسویه حساب سیاسی قلمداد می‌کنند.

«کلبر مندونسا فیلهو» نویسنده و کارگردان فیلم «آکواریوس» که یکی از ۲۱ فیلم رقابت کننده برای نخل طلای بهترین فیلم امسال جشنواره کن بود، پیش از آغاز نمایش این فیلم در جشنواره کن همراه با عوامل و بازیگران فیلمش پلاکاردهای اعتراضی در واکنش به تعلیق «دیلما روسف» ریاست جمهوری وقت برزیل نشان دادند و این برکناری را یک کودتا خواندند و این کودتا را آتشی برای بیش از ۵۴ میلیون رای قلمداد کردند.

در ماه اوت چند فیلمساز از جمله «گابریل ماسکارنو» (گاو نئون) و «آنا مویلارت» (به من نگو پسرم) در واکنش به انتصاب «مارکوس پتروسلی» در کمیته اسکار برزیل فیلم‌های خود را از رقابت برای معرفی به اسکار کنار کشیدند. «مارکوس پتروسلی» به صراحت از اقدام «کلبر مندونسا» و عوامل فیلم «آکواریوس» در جشنواره کن انتقاد کرده بود و آن را بی‌شرمانه خوانده بود.

چندی پیش گروهی از فیلمسازان سینمای برزیل نیز ار فیلم «آکواریوس» حمایت کردند و مشروعیت کمیته اسکار را زیر سوال برده بودند و تنی چند از اعضای کمیته اسکار این کشور نیز استعفا دادند، این در حالی است که فیلم «آکواریوس» مضمون صریح سیاسی ندارد و درباره یک منتقد موسیقی سالخورده است که علی رغم فشار از سوی توسعه‌دهندگان ساختمان برای تخلیه خانه همچنان در خانه باقی می‌ماند.

آخرین فرصت برای ارائه آثار از سوی کشورهای مختلف و سینماگران تاریخ سوم اکتبر ۲۰۱۶ (۱۲ مهر) اعلام شده است. فهرست اولیه ۹ فیلم خارجی نامزد در جوایز اسکار ۲۰۱۶ روز ۱۷ ژانویه و پنج نامزد نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه معرفی می‌شوند.

مراسم اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ (یکشنبه ۸ اسفندماه) در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا