اگر هیلاری کلینتون نتواند ادامه دهد چه می‌شود؟

موبنا – شبکه خبری بی بی سی در گزارشی نوشته است: هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا فعلا با تشخیص عفونت ریه تحت درمان قرار گرفته است. در مورد شدت بیماری خانم کلینتون دقیقا چیزی نمی‌دانیم اما به نظر می‌رسد که او در خانه‌اش تحت درمان قرار دارد نه در بیمارستان، بنابراین …

موبنا – شبکه خبری بی بی سی در گزارشی نوشته است: هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا فعلا با تشخیص عفونت ریه تحت درمان قرار گرفته است.

در مورد شدت بیماری خانم کلینتون دقیقا چیزی نمی‌دانیم اما به نظر می‌رسد که او در خانه‌اش تحت درمان قرار دارد نه در بیمارستان، بنابراین در بهترین حالت می‌توان گفت سریع‌ترین زمان ممکن برای بهبود سه روز و تا بازیابی کامل قوا حدود یک هفته خواهد بود. اما سوالی که مطرح است این است که اگر خانم کلینتون نتواند به دلیل بیماری، رقابت‌های انتخاباتی را ادامه دهد چه خواهد شد؟

چنین چیزی در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. هیچ نامزد ریاست جمهوری، پس از آنکه رسما نامزدی‌اش از طرف دو حزب اصلی جمهوری‌خواه یا دمکرات اعلام شده و پیش از انتخابات، از دور رقابت کنار نرفته است.

اما اگر چنین شود، بر اساس اساسنامه حزب دموکرات، تصمیم در مورد جانشین به عهده بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در حزب یعنی کمیته ملی است. رئیس این حزب باید برای تشکیل جلسه “ویژه” فراخوان دهد و نامزد جدید بر اساس رای “اکثریت” اعضای کمیته که بیش از دویست نفر هستند انتخاب خواهد شد.

به گفته مقامات ارشد حزب، این سناریو تنها زمانی محتمل است که خود خانم کلینتون تصمیم بگیرد از مبارزات انتخاباتی کنار بکشد که فعلا نشانه‌ای در این زمینه موجود نیست.

اما اگر فرض کنیم که چنین شود، سه نفر ممکن است به عنوان نامزد حزب دموکرات مطرح شوند، برنی ساندرز، رقیب اصلی خانم کلینتون در مبارزات مقدماتی، جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس جمهور فعلی و تیم کین، کسی که خانم کلینتون به عنوان معاونش برگزیده است.

البته برنی ساندرز و تیم کین هیچکدام در جایگاهی ویژه قرار نخواهند داشت. در ماه‌های گذشته که تحقیقات اف بی آی درباره‌ای میل‌های افشا شده خانم کلینتون در جریان بود، این احتمال مطرح شد که اگر خانم کلینتون متخلف شناخته شود، مجبور به کناره گیری از رقابت انتخاباتی خواهد شد. در آن زمان نام جو بایدن بیش از همه به عنوان جانشین او مطرح بود. در هر حال اگر کسی بجز تیم کین به عنوان جانشین خانم کلینتون انتخاب شود او سمتش به عنوان معاون رئیس جمهور آتی را حفظ خواهد کرد.

اگر این اتفاق بیفتد، زمان آن مهم است. کنگره آمریکا برای اینکه فرد جدید فرصت تبلیغات انتخاباتی داشته و مبارزه انتخاباتی عادلانه باشد، می‌تواند تاریخ انتخابات را به تعویق بیندازد.

دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته مسئله بیماری خانم کلینتون را بدون ارائه دلیل و مدرکی مطرح می کرد ودر حالی که نشانه‌ای از بیماری خانم کلینتون مشهود نبود، بنابراین بسیاری این ادعا را یکی از ترفندهای انتخاباتی دونالد ترامپ در نظر گرفتند.

اوایل هفته پیش که سرفه های خانم کلینتون در کلیولند نظرها را جلب کرد، ستاد انتخاباتی او آن را به آلرژی و مصرف آنتی هیستامین- که باعث خشکی گلو می‌شود- مربوط دانست و اینکه خانم کلینتون مجبور بوده زیاد صحبت کند.

اما بعد در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و در مراسمی به اهمیت بزرگداشت قربانیان یازده سپتامبر، خانم کلینتون تقریبا از حال رفت، به خانه دخترش منتقل شد، هر چند ساعتی بعد در مقابل خبرنگاران ظاهر شد و گفت حالش عالی است.

در ابتدا گفته شد بدن خانم کلینتون بعلت گرمازدگی، دچار کم‌آبی شده اما بعد اعلام شد که خانم کلینتون عفونت ریه دارد.

دکتر لیزا بارداک پزشک شخصی خانم کلینتون گفته است: “خانم کلینتون بعلت آلرژی سرفه می‌کرد و روز جمعه در معاینه و ارزیابی مجدد، تشخیص عفونت ریه برایش داده شد. او تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفت و به توصیه شد که برنامه‌اش را سبک کند و به استراحت بپردازد.”

ظاهرا اکنون خانم کلینتون به توصیه پزشکی عمل کرده و سفر تبلیغاتی اش به کالیفرنیا را لغو کرد.

موضوع سلامتی خانم کلینتون از سال ۲۰۱۲ در معرض توجه عمومی قرار گرفت. در آن زمان گفته شد که خانم کلینتون بعلت عفونت گوارشی دچار کم آبی بدن شده بود و این باعث شد که از حال برود و سرش به زمین اصابت کند. بعد از آن گفته شد خون در سیاهرگی در سر خانم کلینتون لخته شده و با داروهای رقیق کننده خون تحت درمان قرار گرفته است. در همان زمان برخی احتمال دادند که این لخته در جای دیگری از بدن خانم کلینتون ایجاد شده بوده چون به درمان دارویی اکتفا شده بود.

با اینکه گفته شد این عارضه نه باعث سکته مغزی نه باعث آسیب بافت مغز شده، مخالفان خانم کلینتون قانع نشده بودند و می‌گفتند که او دچار تشنج و اختلال گفتار شده است، هر چند که مدرکی برای این ادعاها ارائه نشده است.

آنچه مسلم است اگر بیماری خانم کلینتون واقعا جدی نباشد و او بسرعت بهبود پیدا کند، باید افکار عمومی را در باره سلامتی‌اش قانع کند.

بیماری روسای جمهور آمریکا موضوعی بسیار قدیمی و سابقه‌دار است. از اندرو جکسون در حدود ۱۸۵ سال پیش گرفته تا آبراهام لینکلن، وودرو ویلسون، تئودور روزولت و حتی جان اف کندی و از همه نزدیکتر به زمان حال، رونالد ریگان.

آخرین مورد شاید انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ باشد که جان مک کین نامزد حزب جمهوری خواه برای برطرف کردن شایعات مربوط به بیماری سرطان، بیش از هزار صفحه پرونده پزشکی خود را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

آنچه می‌توان به یقین گفت تحولی مهم در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا رخ داده است. آیا خانم کلینتون سلامتی‌اش را بسرعت باز خواهد یافت و به مبارزات انتخاباتی بازخواهد گشت؟ اردوی رقیب، دونالد ترامپ، چگونه از این موضوع بهره‌برداری سیاسی خواهد کرد؟ خانم کلینتون چگونه ثابت خواهد کرد که مشکل سلامتی ندارد؟ آیا ممکن است خانم کلینتون از مبارزات انتخاباتی کنار بکشد؟

در دو ماه آینده نه فقط تکلیف رئیس جمهور آینده آمریکا، بلکه تکلیف آینده سیاسی خانم کلینتون هم روشن خواهد شد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا