کاهش ابتلا به سرطان روده با مصرف حبوبات

موبنا – محمد حسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران، اظهار داشت: در میان تمام مواد غذایی گیاهی، حبوبات از جمله نخود، لوبیا و عدس، منبع غنی پروتئین بوده و در عین حال دارای مواد معدنی و املاح ضروری بدن است. این متخصص صنایع غذایی با بیان اینکه مصرف حبوبات برای تمامی رده های سنی …

موبنا – محمد حسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران، اظهار داشت: در میان تمام مواد غذایی گیاهی، حبوبات از جمله نخود، لوبیا و عدس، منبع غنی پروتئین بوده و در عین حال دارای مواد معدنی و املاح ضروری بدن است.

این متخصص صنایع غذایی با بیان اینکه مصرف حبوبات برای تمامی رده های سنی ضروری است، اذعان داشت: این ماده غذایی به دلیل اینکه سرشار از املاح و مواد معدنی همچون آهن، کلسیم و پتاسیم و ویتامین های گروه ب بوده بدین ترتیب نیاز است تا در رژیم غذایی تمامی رده های سنی به ویژه در برنامه غذایی افراد با عارضه کم خونی و کودکان در سنین رشد، گنجانده شود.

وی در خصوص رابطه علت و معلولی مصرف حبوبات با درمان بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت، بیان کرد: رژیم غذایی غنی از حبوبات می تواند به کاهش میزان کلسترول کمک کند از این رو برای سلامت قلب مفید بوده و همچنین افزودن این مواد به رژیم غذایی بیماران دیابتی می تواند تأثیر بسزایی در کاهش سطح قند خون داشته باشد.

عزیزی درباره ارتباط رژیم غذایی غنی از فیبر با کاهش خطر سرطان روده، عنوان کرد: شواهد حاکی از این است که افرادی که رژیم غذایی سرشار از حبوباتی چون عدس را دارند با میزان بسیار پایین ابتلا به سرطان روده روبرو هستند چرا که این ویژگی ناشی از میزان بالای فیبر این ماده غذایی است.

رییس انجمن صنایع غذایی ایران در خصوص ارتباط مصرف حبوبات با بیماری سلیاک، تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری روده ای سلیاک به دلیل اینکه نمی توانند از محصولات و مواد غذایی تهیه شده از گندم همچون نان و شیرینی حاوی گلوتن مصرف کنند بنابراین استفاده از حبوبات می تواند گزینه خوبی برای آنها باشد.

وی یادآور شد: اصلاح الگوی مصرف، جایگزین کردن منابع پروتئین گیاهی همچون عدس، لوبیا، نخود می تواند راهکار مناسبی برای رفع مشکلات روده ای بوده و تأثیر بسزایی در کاهش بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان داشته باشد.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا