کلاهبرداری میلیاردی زن تحصیلکرده در غرب تهران

موبنا – کارآگاهان پلیس تهران زنی به نام الهام را ردزنی و دستگیر کرده‌اند که از سه سال قبل تحت عنوان تسهیل در گرفتن وام کم‌بهره بیش از ۵ میلیاردتومان از مردم کلاهبرداری کرده است. بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران، الهام علاوه بر کلاهبرداری در پوشش یک شرکت با نام «مهربازرگان سعید» …

موبنا – کارآگاهان پلیس تهران زنی به نام الهام را ردزنی و دستگیر کرده‌اند که از سه سال قبل تحت عنوان تسهیل در گرفتن وام کم‌بهره بیش از ۵ میلیاردتومان از مردم کلاهبرداری کرده است.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران، الهام علاوه بر کلاهبرداری در پوشش یک شرکت با نام «مهربازرگان سعید» در بانک اطلاعات مجرمان پلیس آگاهی نیز سابقه کلاهبرداری داشته است.

سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در تشریح ماجرای کلاهبرداری‌های این تحصیلکرده روانشناسی گفت: شیوه و شگرد مورد استفاده در کلاهبرداری‌های این زن خرید لیزینگی خودرو، تهیه تسهیلات بانکی با نرخ بهره بسیار کم، سوءاستفاده از عناوین دولتی و طرح ادعاهای دروغین داشتن رابطه با وزارتخانه های مهم دولتی و سیستم بانکی بوده است.

کلانتری ستارخان ایستگاه آخر

ماجرای کلاهبرداری‌هایی که الهام آن‌ها را طراحی کرده بود وقتی به ایستگاه آخر رسید که نیمه شهریور امسال چندتن از مالباخته‌ها به کلانتری ۱۱۸ ستارخان مراجعه و ضمن تشریح وضعیت خود از شرکتی تحت مدیریت الهام سخن گفتند.

ماجرای شکایت‌ها از الهام با دستور بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه دو تهران به کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران سپرده شد تا آن‌ها به فعالیتی که تحت عنوان شرکت «مهربازرگان سعید» انجام شده بود رسیدگی کنند.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد یکی از مالباختگان در سال ۱۳۹۲ قربانی نقشه‌های این مدیرعامل این شرکت واقع شده‌است. این مالباخته برای کارآگاهان توضیح داد: از طریق آگهی روزنامه با شرکت مهر بازرگان سعید آشنا شدم او وعده داد که می‌تواند برای من تسهیلات بانکی خوداشتغالی با نرخ سود ۴درصد بگیرد. وقتی به من اطمینان داد که ۱۰۰ میلیون تومان وام برای من می‌گیرد با او قرار حضوری در شرکت گذاشتم. در شرکت نیز قراردادی تنظیم کردیم و بابت اجرت این کار ۵میلیون‌تومان پرداخت کردم.

به گفته این مالباخته طی این مدت، وی به بهانه های مختلف از قبیل مجوزهای بانکی و …. زمان پرداخت وام را به زمان های دیگر موکول می کرد تا نهایتا اطلاع پیدا کردم که وی دفتر محل کار خود در منطقه صادقیه را تعطیل کرده است.

یکی دیگر از شاکیان الهام نیز در توضیح شیوه کلاهبرداری از خود توضیح داد: در خرداد سال ۹۳، با توجه به اطلاعیه شرکت مهر سعید بازرگان برای گرفتن وامی ۳۰۰ میلیون‌تومانی با مدیرعامل این شرکت سعنی خانم الهام وارد مذاکره شدم. در چند جلسه مذاکره او به من اطمینان داد به واسطه روابط خود در وزارتخانه های دولتی و به ویژه سیستم بانکی قادر است برایم ۳۰۰ میلیون تومان وام بانکی با بهره بانکی ۴ درصد بگیرد. به همین دلیل قراردادی تنظیم کردیم و مقرر شد من طی چند مرحله مبلغ ۱۰میلیون‌تومان به او بپردازیم. اما پس از پرداخت این مبلغ و چندبار مراجعه متوجه شدم دفتر شرکت در خیابان ستارخان تعطیل شده است.

کارآگاهان با بررسی سوابق شرکت اطلاع پیدا کردند که شرکت مهر بازرگان سعید اواخر سال ۹۲، در قالب انجام فعالیت های عمرانی و ساختمانی ثبت و تأسیس شده اما بر خلاف اساسنامه اش ، با تنظیم قراردادهایی تحت عنوان “قرارداد مشاوره”، به بهانه اخذ تسهیلات بانکی با کمترین بهره بانکی اقدام به کلاهبرداری از دهها مالباخته کرده است.

در جستجوی یک روانشناس

در حالی که کارآگاهان برای ردزنی این زن به سراغ دفاتری که او در صادقیه، ستارخان، میرداماد و خیابان گاندی اجاره کرده بود رفتند و دریافتند همه چک‌هایی که این زن به صاحبان این املاک داده نیز غیرقابل وصول بوده است. صاحبان این املاک نیز توضیح دادند که به محض اطلاع از غیرقابل وصول بودن چک متوجه تخلیه دفتر و متواری شدن این زن شده‌اند.

کارآگاهان که متوجه رفتار حساب‌شده و برنامه‌ریزی شده این زن شدند از بانک اطلاعات مجرمان استفاده کرده و پس از تطبیق اطلاعات با مشخصات این زن متوجه شدند با یک تحصیلکرده روانشناسی در مقطع فوق‌لیسانس مواجهند. او پیشتر نیز علاوه بر مدرک فوق‌لیسانس سوابقی در زمینه کلاهبرداری در کارنامه جنایی خود به ثبت رسانده بود.

با این اطلاعات کارآگاهان بر ردزنی این زن از طریق تمرکز بر همه فعالیت‌هایی که مشاوره برای اخذوام را وعده می‌دادند موفق شدند آخرین ردپاهای الهام را در مرزداران شناسایی کنند.

سرانجام کارآگاهان این زن در دفتری که به منظور ادامه کلاهبرداری به شیوه مشاوره برای اخذ وام با بهره کم در مرزداران فعال بود به دام انداختند.

سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، با اشاره به ارزش میلیاردی پرونده نیز عنوان داشت: با شناسایی دهها مالباخته و جمع بندی شکایت های مطرح تاکنون ارزش پرونده به بیش از ۵ میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به ادامه تحقیقات در خصوص پرونده ی اخیرِ متهم و احتمال شناسایی مالباختگان بیشتر ، احتمال افزایش میزان برآورد مالی در خصوص این پرونده همچنان وجود دارد. لذا از شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد و تحت پوشش شرکتی تحت عنوان مهر بازرگان سعید مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در منطقه جنت آباد شمالی ، خیابان شاهین شمالی مراجعه کنند.

 منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا