“هندوانه کوهی” گیاهی ناشناخته در طب

موبنا – گیاه کِبر یا هندوانه کوهی، درختچه‌ای خاردار و پر شاخ و برگ است که اکثرا بر روی زمین گسترده است و با برگ های باریک و به رنگ سبز روشن دارد. میوه اش را خیار کبد می نامند و تقریبا به شکل و اندازه بلوط است. یک کارشناس گیاهان دارویی درباره خاصیت های …

موبنا – گیاه کِبر یا هندوانه کوهی، درختچه‌ای خاردار و پر شاخ و برگ است که اکثرا بر روی زمین گسترده است و با برگ های باریک و به رنگ سبز روشن دارد. میوه اش را خیار کبد می نامند و تقریبا به شکل و اندازه بلوط است.

یک کارشناس گیاهان دارویی درباره خاصیت های گیاه هندوانه کوهی به خبرنگار ایسنا گفت: رنگ میوه آن سبز با خطوط موازی سبز و یا زرد کمرنگ است و داخل آن قرمز و پر از دانه های کوچک و لزج است. با وجود ظاهر کوچکش، ریشه بسیار محکم و طولانی با پوست ضخیم دارد که اغلب پس از خشک شدن از مغز چوبی آن جدا می شود.

سیده سمیه نقیبی با اشاره به اینکه این گیاه تا سی سال عمر می کند، اظهار کرد: گیاه کِبر (داغ قارپوزی) یا هندوانه کوهی با نام علمی کاپرس از راسته میخک سانان است که محل رویش آن بومی مدیترانه، در آب و هوای مرطوب و گرم در کوه ها و ارتفاعات و تپه و نیمه خشک بومی مناطق گرمسیری غرب و مرکز آسیا است. پراکندگی آن اقیانوس اطلس، نواحی شرق دریای خزر تا افغانستان، منجیل و همدان و لرستان و تهران، الموت و حسن آباد کجور و دشت نظیر کجور است.

وی در مورد زمان برداشت گیاه گفت: جمع آوری تکه های مولد گل (بیشتر به مصرف تغذیه و دارویی می رسد) باید در هر ۲ یا ۳ روز یکبار به طور دقیق انجام گیرد. باید در هر بار زمین زراعتی خوب رسیدگی شود و عملیات مذکور انجام شود. می توان ۲۰ تا ۳۰ سال از گیاه بهره برداری کرد. ماه های اردیبهشت و خرداد گل های درشت بسیار زیبای آن ظاهر می شود.

اثر نرم کننده و آرام کردن حملات آسم

این کارشناس گیاهاه دارویی ادامه داد: این گیاه در خاک های قلیایی و شور به خوبی رشد کرده و مقاومت زیادی به تنش آب و شوری دارد. مزه ی تند و گس و اثر آرام کننده، معرق، اثر نرم کننده دارد و در دفع سرفه و آرام کردن حملات آسم، دفع کرم کارساز بوده و در درمان دانه های پوستی سودمند است.

نقیبی تصریح کرد: از میوه گیاه که به خیار کِبر معروف است ترشی خوشمزه ای بدست می آید که اشتها آور بوده و جهت رفع گرفتگی های کبد و طحال موثر است. مصرف بیشتر آن در استان فارس و همدان مرسوم است.

سرمایه گذاری بر روی اسانس این گل و ورود سود به کشور

وی خاطر نشان کرد: گل کبر بسیار معطر است که عطری لطیف به همراه اندکی تلخی دارد و بوی این گل منطبق با مد عطر سازی دنیاست و با گران قیمت ترین عطرهای دنیا رقابت می کند و شاید سرمایه گذاری بر روی اسانس این گل بتواند سود سرشاری را وارد کشور کشور کند.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه میوه کال و نرسیده گیاه خاصیت ضد روماتیسمی دارد، به روش درست کردن ترشی آن اشاره کرد و افزود: ابتدا کبرها را شسته، دم آن را گرفته، در آب جوشیده و سرد شده بریزید. ۵ الی ۶ روز کبرها را در آن ریخته، طی این مدت هر روز آب نمک آن را عوض و در یخچال نگهداری کنید. پس از آن هندوانه کوهی یا همان کبر را از آب نمک خارج کرده و با آب روی حرارت گذاشته، وقتی به جوش آمد آب آن را دور بریزید و یکبار دیگر این کار را تکرار کنید تا تلخی آن گرفته شود. دقت کنید زیاد نجوشد زیرا ترشی هندوانه کوهی شما نرم می شود.

نقیبی ادامه داد: بعد از جوشیدن از روی صافی بریزید تا آب آن برود. یک ساعتی صبر کنید و هندوانه کوهی ها را در شیشه مخصوص ترشی ریخته و روی آن سرکه بریزید. بعد از آن کمی نمک اضافه کنید سپس آنرا محکم کرده و در جایی خنک یا در یخچال نگهداری کنید، بعد از ۲۰ روز الی یک ماه ترشی آن آماده است.

هندوانه کوهی رفع کننده دردهای مفصلی

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: ترکیب کبر با ادویه های معطر مانند سنبل الطیب و اسطو خودوس، تحلیل برنده و خارج کننده ترشحات سینه است و چون قاطع بلغم است از این رو برای دردهای مفصلی و سیاتیک و نقرس چه به صورت خوراکی و چه به صورت ضماد استفاده می شود. گیاه کبر یا همان هندوانه کوهی درمان کننده واریس و بیماری های جلدی بواسیر بسیار مفید است و برای شستشوی روده ها بکار می رود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا