فیروزآبادی: انتقال سرور شبکه‌های اجتماعی خارجی به کشور هنوز مصوب نشده است

موبنا – با گذشت حدود سه ماه از تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی پیرامون انبارش یا ذخیره‌سازی داده‌های (دیتا) همه شبکه‌های پیام‌رسان برخط فعال کشور در داخل خاک‌مان ظرف یک سال آینده، اکنون تفاسیر دیگری از این دستورالعمل توسط مسئولان کشور ارائه می‌شود. در آن جلسه که به ریاست حسن روحانی -رییس جمهوری- برگزار …

موبنا – با گذشت حدود سه ماه از تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی پیرامون انبارش یا ذخیره‌سازی داده‌های (دیتا) همه شبکه‌های پیام‌رسان برخط فعال کشور در داخل خاک‌مان ظرف یک سال آینده، اکنون تفاسیر دیگری از این دستورالعمل توسط مسئولان کشور ارائه می‌شود.
در آن جلسه که به ریاست حسن روحانی -رییس جمهوری- برگزار شد، مقرر گردید همه شبکه‌های پیام‌رسان برخط فعال کشور این کار را انجام دهند یا به عبارتی برای ادامه فعالیت خود ملزم شدند تا همه اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند.
این در حالی است که محمود واعظی –وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه همایش ملی حمایت از توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بالغ بر سه ماه از الزام و دستور شورای عالی فضای مجازی برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران می‌گذرد، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: مصوبه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم.
البته پیش از این اظهارات، امیر حسین دوایی –معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات- نیز عنوان کرده بود “انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور مطرح نیست و با وجود شبکه‌های جهانی اطلاعات این کار فایده‌ای هم ندارد بلکه آنچه مهم است مدیریت ایرانی بر سرورهاست.”
به گزارش تسنیم، این اظهارنظر و دیدگاه دقیقا در تعارض با دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی نشان داده می‌شود اما از حیث اظهارنظرات صریح وزیر ارتباطات و معاونش، موضوع را از دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز جویا شدیم.
سید ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات تسنیم، در پاسخ به این سوال که مگر طبق دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی، شبکه‌های پیام‌رسان برخط که به شهروندان ایرانی سرویس می‌دهند، موظف نیستند سرورهایشان را به داخل خاک ایران منتقل کنند؟، گفت: این موضوع هنوز مصوب نشده است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: موضوعی که در شورای عالی فضای مجازی مطرح شد، پیشنهاد ما (مصوبه کمیسیون‌های عالی امنیت و محتوا) بود و زمان یک سال مربوط به آن پیشنهاد است.
وی در ارتباط با تکلیف فعالان این حوزه عنوان کرد: به احتمال زیاد در جلسه پیش روی شورای عالی فضای مجازی، بحث شبکه‌ها اجتماعی را تمام می‌کنیم و سعی می‌کنیم با نهایی کردن سند مربوط به این حوزه، تصمیمات را مصوب کنیم.
به گزارش تسنیم، آنطور که شواهد امر نشان می‌دهد ظاهرا کم دقتی در پوشش رسانه‌ای جلسات شورای عالی فضای مجازی باعث برداشت اشتباه از یک پیشنهاد به عنوان مصوبه شده است.
از آن حیث که خبرنگاران در این جلسات حضور ندارند، تنها مقام رسمی و مرجع اخبار و مصوبات شورای عالی فضای مجازی، دبیر آن خواهد بود که بر این اساس باید گفت هنوز مصوبه‌ای درباره انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی سرویس دهنده به کاربران ایرانی، به داخل مرزهای کشور وجود ندارد.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا