ژنتیک؛ مهم‌ترین فاکتور پوکی استخوان‌

موبنا – ‌دکتر زهره نوبخت اظهار کرد: پوکی استخوان بیماری بی‌صدایی بوده که علامتی نداشته مگر مواقعی که منجر به شکستگی آشکار یا شکستکی‌های خفیف در ستون فقرات شود. وی با بیان اینکه بیمار مبتلا به پوکی استخوان درد ندارد، ادامه داد: درد در بیماران استئوپروز معمولا علت‌های دیگر مثلا آرتروز همراه بوده فقط کمبود …

موبنا – ‌دکتر زهره نوبخت اظهار کرد: پوکی استخوان بیماری بی‌صدایی بوده که علامتی نداشته مگر مواقعی که منجر به شکستگی آشکار یا شکستکی‌های خفیف در ستون فقرات شود.

وی با بیان اینکه بیمار مبتلا به پوکی استخوان درد ندارد، ادامه داد: درد در بیماران استئوپروز معمولا علت‌های دیگر مثلا آرتروز همراه بوده فقط کمبود ویتامین “دی” می‌تواند همراه با دردهای خفیف استخوانی باشد که ارتباط مستقیمی با استئوپروز نداشته و با استفاده از ویتامین دی در حد نیاز برطرف می‌شود.

این فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: عامل بعدی استئوپروز جثه بدنی است افراد با جثه بدنی کوچک ریسک بیشتری دارند و وزن کمتر از ۵۴ کیلوگرم یک ریسک فاکتور برای استوپروز خواهد بود، همچنین عامل بعدی کم بودن تحرک بدنی و ورزش نکردن همچنین مصرف زیاد قهوه و الکل نیز از عوامل این بیماری است.

نوبخت با اشاره به سایر عوامل بیماری استئوپروز، گفت: افرادی که با مصرف کم کلسیم، روی و ویتامین “دی” مواجه هستند، همچنین افرادی که نمک زیاد و مصرف پروتئین کمتری دارند بیشتر از حد نیاز در ریسک استئوپروز قرار دارند.

وی با بیان اینکه مهمترین عارضه پوکی استخوان شکستگی استخوان و عوارض ناشی از شکستکی بوده که در افراد مسن می‌تواند خطرناک باشد، افزود: تشخیص بیماری‌های استخوانی به انجام تست تراکم استخوان بوده که با دستگاه مخصوصی توسط تکنیسین آموزش دیده انجام می‌شود و تفسیر تست انجام شده با پزشک متخصص یا فوق تخصص خواهد بود.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه آزمایش خون در پوکی استخوان نرمال بوده و کمکی به تشخیص بیماری پوکی استخوان نمی‌کند، ادامه داد: تعیین درصد دقیق پوکی استخوان فقط با انجام BmD یا همان سنجش تراکم استخوان است.

نوبخت با بیان اینکه گاهی درمان پوکی استخوان تا ۱۰ سال مورد نیاز است، بیان کرد: پس از تشخیص بیماری باید بسته به شدت و نوع پوکی استخوان درمان توسط پزشک متخصص یا فوق تخصص شروع شود و درمان دارویی طولانی مدتی دارد حداقل ۳ تا ۵ سال باید ادامه پیدا کند.

وی عنوان کرد: غیر از درمان دارویی ورزش به خصوص پیاده‌روی چهار روز در هفته هر روز ۴۵ دقیقه باعث تسریع بهبودی استئوپرور خواهد شد.

این فوق تخصص روماتولوژی یادآور شد: با بیان اینکه درمان اصلی دارویی بوده، اما رژیم غذایی غنی از لبنیات، شیر، ماست، دوغ، کشک، پنیر و استفاده از مکمل ویتامین دی همچنین تغذیه سالم و ورزش منظم باعث پیشگیری از اسئتونروز خواهد شد.

نوبخت خاطر نشان کرد: توصیه به اصلاح روش زندگی با ورزش و تغدیه سالم و مصرف کلسیم در صورت استفاده کم از لبنیات همچنین انجام تست تراکم استخوان در سن ۶۰ سالگی در همه خانم‌ها برای اطلاع از وضعیت تراکم استخوان است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا