چین چگونه پاندای غول پیکر را از انقراض نجات داد؟

موبنا – در روز هایی که خبر ها مربوط به یوز ایرانی اوج گرفته است و متخصصین می گویند با ادامه این روند تا پایان دهه یوز ایرانی منقرض می شود از چین خبری متفاوت می آید. حیوانی که تبدیل به نماد حفاظت از حیوانات شده است، دیگر در خطر انقراص نیست؛ پاندا های غول …

موبنا – در روز هایی که خبر ها مربوط به یوز ایرانی اوج گرفته است و متخصصین می گویند با ادامه این روند تا پایان دهه یوز ایرانی منقرض می شود از چین خبری متفاوت می آید.

حیوانی که تبدیل به نماد حفاظت از حیوانات شده است، دیگر در خطر انقراص نیست؛ پاندا های غول پیکر دیگر در خطر انقراض نیستند این مسئله حل شده است.

با اقدامات صورت گرفته در چین، تعداد پانداهای غول پیکر که حیوان بومی این کشور در نظر گرفته می‌شود از آستانه انقراض نجات پیدا کردند. بر اساس آخرین تخمین‌ها ۱۸۶۴ پاندای غول‌پیکر بالغ در جهان زندگی می‌کنند. تعداد دقیق توله‌های پاندا مشخص نیست اما حدس زده می‌شود که در مجموع شمار پانداهای غول‌پیکر به ۲۰۶۰ برسد.

در طول یک دهه گذشته، جمعیت این حیوان ها ۱۶ درصد افزایش یافته است و اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت روز گذشته وضعیت بقای این حیوان را از خطر انقراض به شرایط آسب پذیر تغییر داد. اما علت این پیروزی بزرگ چینی ها در نجات این حیوان چیست ؟

چه شد که پاندا غول پیکر نجات پیدا کرد ؟

این موفقیت برای حیوانی که از سال ۱۹۹۰ در معرض انقراض بود دو دلیل دارد؛ یک کاهش قابل ملاحظه در شکار ( شکار کردن در دهه ۱۹۸۰ در چین اتفاقی رایج بود ) و دلیل اصلی آن که رازش در بامبو ها است، یک گسترش عظیم در زیستگاه حفاظت شده این حیوان با عرضه فراوان بامبو.

این حیوان که نماد ملی چین هم هست در جنوب چین زندگی می کردند اما افزایش جمعیت انسان ها و توسعه مکان های زندگی این حیوانات را محدود کرد، جمعیت آنها در دهه ۸۰ میلیادی به ۱۲۰۰ رسید و آنها به سمت انقراض رفتند.

دولت چین برای افزایش جمعیت این حیوانات تلاش زیادی کرد و برای این کار شروع به دوباره ساختن جنگل های بامبو کرد، زیرا ۹۹ درصد غذای پاندا های غول پیکر را بامبو ها تشکیل می دهند.

این حیوانات باید هر روز ۱۲ تا ۳۸ کیلوگرم بامبو بخورند و این نقشه چینی ها غذای آنها را تامین می کرد.

رئیس لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در این رابطه به بی بی سی گفت: همه این ها مربوط به بازسازی زیستگاه پاندا است، با این کار فضا و غذای مورد نیازشان را به آنها پس دادیم.

هم اکنون در چین ۶۷ حفاظت گاه برای پاندا ها وجود دارد و این یکی از اصلی ترین نشانه های تلاش فراوان چین برای نجات پاندا های غول پیکر است.

سنجایان، یک دانشمندی که در مرکزی خصوصی برای حفاظت از حیوانات کار می کند در این رابطه گفت: این یک شرایطی است که چینی ها لایق آن هستند، دولت چین حدود ۳۰ سال است که برای نجات پاندا ها تلاش کرده اند، آنها اجازه نمی دهند پاندا منقرض شود.

معاون قسمت حفاظت از حیات وحش صندوق جهانی حیان وحش هم در این باره گفت: این یک مثال حیرت آور است که وقتی یک دولت به موضوعی متعهد می شود چه اتفاقی رخ می دهد.

خطر دیگری در راه است

با این وجود خطر دیگری ممکن است دوباره تعداد پاندا های چین را کاهش دهد، دانشمندان بر این باورند که تغییر اقلیم تعداد بامبو ها را تا ۸۰ سال آینده کاهش می دهد.

بررسی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت حاکی از آن است که این افزایش تعداد گونه پانداهای غول پیکر می‌تواند در کوتاه مدت از بین برود چرا که پیش بینی می‌شود تغییرات آب و هوایی بیش از یک سوم بامبوها را طی ۸۰ سال آینده از بین ببرد. بنابراین برای حفاظت از این گونه جانوری ضرورت دارد تا اقدامات حفاظتی موثر از جنگل‌ها تداوم پیدا کند و تهدیدهای نوظهور مد نظر قرار گیرند.

گفتنی است چین هم خود اصلی ترین عامل این تغییر اقلیم است.

وضعیت بحرانی یوزپلنگ ایرانی

در این سوی آسیا، به نظر می رسد وضعیت یوزپلنگ ایرانی بسیار خطرناک باشد، چندی پیش مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در این رابطه گفته بود: وضعیت بسیار بحرانی است ، همه باید کمک کنیم تا یوزپلنگ ایرانی را حفظ کنیم.

تعداد یوزپلنگ های ایرانی هم بسیار کم است، آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد اما بررسی های انجام شده نشان می دهد حداقل ۵۰ یوز ایرانی وجود دارد و به گفته جوکار، مدیر چروژه حفاظت از یوز آسیایی ” جمعیت یوز ها آنقدر کم است که هر اتفاقی می تواند رخ دهد و منجر به ایجاد یک بحران شدید شود.”

البته شرایط برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی بسیار متفاوت است زیرا ااین یوز ها دائما در حال مهاجرت هستند و نمی توان هیچ اقدامی مانند اقدامی که چینی ها برای نماد کشورشان انجام دادند، انجام داد.

آزار اذیت از طرف انسان، کاهش زیستگاه‌ها، تکه‌تکه شدن زیستگاه‌ها، گسترش بیابان‌ها و شکار منابع غذایی یوزپلنگها همچون آهوها و مخصوصاً شکار غیرمجاز حیوانات برای سرگرمی یا برای تجارت از علل کاهش نسل این حیوان بوده‌است. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست ایران این کاهش عمدتاً در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۱ بوده ‌است.

گفتنی است از سال ۱۹۷۰ تاکنون ایران تنها زیستگاه یوز ایرانی است.

 منبع: خبرآنلاین 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا