انجام «ام آر آی» در اولین ماه های بارداری بی خطر است

موبنا – محققان کانادایی داده های بدست آمده از بیش از ۱.۴ میلیون تولد در اونتاریو کانادا را بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ بررسی کرده و زنانی که در سه ماهه اول بارداری شان MRI انجام داده بودند را با زنانی که این اسکن را انجام نداده بودند مقایسه کردند. در این مطالعه مشخص …

موبنا – محققان کانادایی داده های بدست آمده از بیش از ۱.۴ میلیون تولد در اونتاریو کانادا را بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ بررسی کرده و زنانی که در سه ماهه اول بارداری شان MRI انجام داده بودند را با زنانی که این اسکن را انجام نداده بودند مقایسه کردند.

در این مطالعه مشخص شد انجام MRI در سه ماهه اول بارداری ریسک زایمان جنین مرده، نقایص هنگام تولد یا مرگ نوزاد بلافاصله بعد از زایمان را به همراه ندارد و همچنین موجب افزایش خطر از بین رفتن بینایی، از بین رفتن شنوایی یا سرطان در چهار سال اول زندگی نوزاد نمی شود.

محققان معتقدند اسکن MRI برای جنین در دومین یا سومین سه ماهه بارداری مطمئن و ایمن است، اما در مورد ایمنی آن در طول سه ماهه اول بارداری که اندام اصلی و ساختارهای بدن جنین شکل می گیرد، اطلاعاتی وجود ندارد.

دکتر میشل کرامر، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نگرانی در مورد قرارگیری در معرض MRI ناشی از این دغدغه و نگرانی است که بافت های جنین بواسطه میادین فرکانس رادیویی MRI داغ می شوند. اگرچه شواهد بدست آمده در مطالعات حیوانی در مورد هرگونه خطر برای جنین در حال رشد بسیار اندک است.»

به گفته محققان، به نظر می رسد انجام اسکن MRI در اولین مراحل بارداری موجب تغییر در روند رشد جنین نمی شود.

 منبع: مهر

دکمه بازگشت به بالا