احتمال شیوع ویروس زیکا از طریق اشک چشم

موبنا – محققان معتقدند چشم‌ها می‌توانند منبع ذخیره ویروس زیکا باشند که این امر، شرایط را برای انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر فراهم می‌سازد. این ویروس به طور معمول در افراد بزرگسال با بروز علائم خفیف همراه است اما می‌تواند در نوزادان موجب بروز عارضه مادرزادی میکروسفالی شود. همچنین ویروس زیکا در یک …

موبنا – محققان معتقدند چشم‌ها می‌توانند منبع ذخیره ویروس زیکا باشند که این امر، شرایط را برای انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر فراهم می‌سازد. این ویروس به طور معمول در افراد بزرگسال با بروز علائم خفیف همراه است اما می‌تواند در نوزادان موجب بروز عارضه مادرزادی میکروسفالی شود.

همچنین ویروس زیکا در یک سوم نوزادانی که در رحم مادر به آن آلوده شده‌اند موجب بیماری چشمی شده است در حالیکه در بزرگسالان می‌تواند با خشکی و قرمزی چشم یا در موارد نادر با عارضه “یوئیت” (التهاب بافت یوه چشم) همراه شود که از دست رفتن دائم بینایی را به دنبال دارد.

همچنین برخی بررسی‌ها حاکی از آن است که این ویروس در افراد بزرگسال موجب مرگ می‌شود و حتی شواهدی از تاثیر شبه آلزایمری ویروس بر مغز به دست آمده است.

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه واشنگتن تعدادی موش را به ویروس زیکا آلوده کردند به گونه‌ای که نحوه آلودگی آنها به این ویروس با شیوع طبیعی آن از طریق پشه‌ها مشابه باشد. سپس آنان ویروس زنده‌ای را در چشم‌های موش‌ها و ترکیب ژنتیکی آن را در اشک چشم موش‌ها پیدا کردند.

دکتر “جاناتان مینر” نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اگرچه ویروس زنده‌ای در اشک چشم موش‌ها پیدا نکردیم اما به این مفهوم نیست که اشک نمی‌تواند در انسان آلوده‌کننده باشد.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، در حالیکه در این مطالعه وجود ویروس زیکا در چشم تایید شده اما مشخص نیست این ویروس چگونه وارد این عضو می‌شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا