جزئیات واردات پوشاک + دستورالعمل وزیر

موبنا – یدالله صادقی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران، اظهار کرد: این ابلاغیه نتیجه‌گیری جلسات متعددی است که برگزار شده و هدف آن ساماندهی واردات با حمایت از تولید داخلی است که امیدواریم بدین ترتیب بتوانیم از قاچاق پوشاک مصرفی در کشور …

موبنا – یدالله صادقی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران، اظهار کرد: این ابلاغیه نتیجه‌گیری جلسات متعددی است که برگزار شده و هدف آن ساماندهی واردات با حمایت از تولید داخلی است که امیدواریم بدین ترتیب بتوانیم از قاچاق پوشاک مصرفی در کشور جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: این دستورالعمل تحت عنوان نمایندگی ثبت واردکنندگان پوشاک و شعب آن در ایران است که از روز گذشته ابلاغ شد. براساس این دستورالعمل کلیه واحدهای پوشاک که به شکل تجاری وارد کشور می‌شوند باید واردکنندگان آن گواهی واردات را از مرکز امور اصناف ایران دریافت کنند و این واردات باید در قالب اشخاص حقوقی صورت گیرد.

سرپرست امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که حمایت از تولید داخل در دستور کار این ابلاغیه قرار گرفته است، گفت: در دو سال ابتدایی واردکنندگان و نمایندگان موظف هستند حداقل معادل ۲۰ درصد ارزش ریالی واردات را در داخل تولید کنند و در این راه یا از ظرفیت داخلی بهره ببرند یا این‌که سرمایه‌گذاری مستقل داشته یا این‌که از واحدهای تولیدی موجود و سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کنند.

صادقی افزود: از تولیدی که از درون ایران انجام می‌شود حداقل باید ۵۰ درصد به بازارهای هدف آنها صادرات داشته باشند.

نوشته های مشابه

وی با بیان این‌که برای شفافیت در این سیستم مانیتورینگ و پایش انجام می‌شود، اظهار کرد: باید قابلیت رصد و پایش کالا مدنظر قرار گیرد و علاوه بر آن فروشگاه‌های آنها به صورت زنجیره‌ای در ایران مدیریت شود و سامانه‌ها نیز به سازمان مورد مالیاتی اتصال یابد تا علاوه بر مباحث مالیاتی، حجم واردات، نحوه‌ی توزیع و وجه تمایز آن با کالای قاچاق مشخص شود.

سرپرست امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که کلیه واردکنندگان پوشاک بدین ترتیب مسئولیت کالای خود را در تمام شبکه برعهده دارند، خاطر نشان کرد: این مسئولیت در سطح عمده‌فروشی و خرده‌فروشی است و اگر مشابه کالای آنها در بازار یافت شود که خارج از این شبکه وارد شده باشد مسئولیت برعهده آنهاست و اگر توانایی کنترل ندارند باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند و در این رابطه همکاری کنند، چرا که ما معتقدیم اگر کالایی شبیه برندهای موجود از مجاری غیرقانونی وارد کشور شود، در مبدأ توسط شرکت اصلی تولید شده است و باید در این راستا با ما همکاری کنند و اعلام نمایند که این کالا از چه طریقی به صورت غیرقانونی وارد ایران شده است.

صادقی در پاسخ به این‌که اگر افرادی در داخل این برندها را جعل کرده و پس از آن عرضه کنند، تاکید چیست؟ گفت: اگر مشابه آن کالا به صورت تقلبی تولید شود این شرکت‌ها باید در جهت شناسایی و معرفی جاعلین به وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند تا طبق مقررات برخوردارهای لازم صورت گیرد. در واقع کنترل عرضه‌کننده به عنوان یک رکن محسوب می‌شود. علاوه بر این سیستم‌های مکمل توسط وزارتخانه مدنظر طراحی شده است و پس از ابلاغ دستورالعمل کلیه تولیدکنندگان پوشاک حداقل شناسایی کالا را به شکل دوخته شده سفارش داده و روی کالای خود نصب کنند. علاوه بر این دسته‌بندی‌ها تا سطحی که قابل عرضه باشد ریجستر شود و کد رهگیری روی آنها نصب شود تا قابلیت تمییز کالای قاچاق و غیرقاچاق فراهم شده و شفافیت بیشتری در شبکه توزیع ایجاد شود.

وی افزود: صدور گواهی نمایندگی از یک ماه قبل متوقف شد، چرا که در حال تدوین این دستورالعمل بودیم و برای این‌که تعهدی پس از صدور گواهی نمایندگی ایجاد نشود این روند متوقف شد و در حال حاضر براساس دستورالعمل جدید از روز گذشته قابلیت اجرا دارد و کلیه گواهی‌هایی که تا پیش از این برای نمایندگی‌های واردات پوشاک خارجی صادر شده است که حدود ۲۵ مورد هستند سه ماه مهلت دارند خود را با ضوابط جدید و مقررات این بخشنامه مطابقت دهند در غیر این صورت از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

سرپرست امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که نیروی انتظامی، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در مراکز استان‌ها مکلفند کسانی که در استان‌ها تحت عنوان نمایندگی تابلو نصب کرده‌اند مدارک آنها را کنترل کرده و اگر چنانچه عدم تطبیق وجود دارد نسبت به تعطیلی این شعب اقدام کنند.

صادقی ادامه داد: برای استقرار هر نوع سیستم به منظور ساماندهی شرایط موجود باید زمانی به افرادی که گواهی گرفته‌اند داده شود و برخورد ما در این بازه زمانی در حد نظارت است تا شرایط تطبیق یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی افراد در داخل ایران تولیدات خود را خارج از ایران انجام می‌دهند و پس از آن در داخل تحت عنوان برندهای خارجی عرضه می‌کنند، بیان کرد: هرگونه واردات تجاری پوشاک به ایران تابع این دستورالعمل است و اگر اشخاصی در داخل برندی را ثبت کردند و سفارش برند آن کالا را در جای دیگری تولید کنند این مساله مطلوب نیست، چرا که ما اشتغال خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار داده‌ایم و این موضوع در شرایط فعلی مدنظر ما نیست در نتیجه این نوع شیوه واردات و صادرات در دستورالعمل خود عنوان نکرده‌ایم.

متن دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران که در اختیار ایسنا قرار گرفته به شرح ذیل است:

ماده ۱_ تعاریف

شرکت خارجی: مالک نام نشان تجاری (برند) که درخارج از قلمرو جغرافیایی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

نماینده: شخص حقوقی ایرانی که مطابق مفاد این دستورالعمل‌ دارای قرارداد یا مجوز از شرکت خارجی به عنوان نماینده فروش محصولات آن شرکت است.

شعبه: شخص حقوقی متعلق به شرکت خارجی که به استناد “قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی” در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است.

گواهی فعالیت: مجوزی که مرکز اصناف و بازرگانان ایران براساس این دستورالعمل برای نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی صادر می‌کند.

سامانه مرکز: منظور سامانه مرکز اصناف و بازرگانان ایران به نشانی www. Gatc.ir است.

مدارک لازم برای صدور گواهی فعالیت

ماده ۲_ مدارک لازم برای صدور گواهی فعالتی:

۱_ درخواست کتبی و تکمیل فرم‌های مربوط مطابق فرمت مندرج در سامانه مرکز.

۲_ اصل قرارداد یا مجوز متقاضی از شرکت خارجی (برای تطبیق مدارک) به زبان انگلیسی و یا همراه ترجمه رسمی آن به زبان فارسی برای سایر زبان‌ها، قرارداد یا مجوز متقاضی باید مشتمل بر قید دوره (شروع و خاتمه)، نام محصول، نام نشان تجاری، شرایط فسخ، نام نماینده، نام و ماهیت شرکت خارجی باشد. (منظور از ماهیت شرکت خارجی تصریح به مالکیت نام نشان تجاری است.)

۳_ تصویر برابر با اصل اساسنامه، آگهی تاسیس و تغییرات شرکت ثبت شده نزد مراجع ذیربط و مندرج در روزنامه رسمی.

۴_ ارائه شماره پرونده مالیاتی متقاضی در سازمان امور مالیاتی.

مقررات عمومی

ماده ۳_ شرکت خارجی یا نماینده آن مکلف است طی دو سال اول حداقل معاد ۲۰ درصد ارزش واردات را در داخل تولید و حداقل معادل ۵۰ درصد ارزش تولید داخلی را صادر کند.

ماده ۴_ مدت اعتبار گواهی فعالیت نمایندگی حداکثر (۲) سال مشروط بر اعتبار مدت قرارداد یا مجوز است.

ماده ۵_ متقاضیان دریافت گواهی فعالیت باید پس از ثبت نام و تکمیل فرم‌های مربوط از طریق سامانه مرکز، نسبت به ارسال پستی مدارک مورد نیاز به نشانی مرکز اصناف و بازرگانان ایران اقدام نمایند تا بعد از بررسی مدارک مطابق این دستورالعمل، حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به صدور گواهی و ارسال آن به نشانی متقاضی اقدام شود.

ماده ۶ _ کلیه اسناد صادره توسط شرکت خارجی علاوه بر مهر و امضای صادرکننده، باید به تایید اتاق بازرگانی (یا وزارت امور خارجه یا مراجع قضایی) و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران (اعم از سفارت، کنسولگری یا دفتر حفاظت منافع) در کشور مبدا رسیده باشد.

ماده ۷_ دارندگان گواهی فعالیت مکلف به دریافت پروانه کسب مطابق مقررات قانون نظام صنفی می‌باشند و با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق برابر قانون برخورد خواهد شد.

تبصره ۱_ فروش پوشاک باید صرفا در فروشگاه‌های خرده‌فروشی مجهز به صندوق مکانیزه فروش متصل به درگاه سازمان امور مالیاتی کشور و زیرمجموعه دارنده گواهی فعالیت باشد، بنابراین مسئولیت عملکرد فروشگاه‌های مذکور با دارنده گواهی فعالیت است.

تبصره ۲_ دارنده گواهی فعالیت باید نسبت به ایجاد سامانه پوشاک، به نحوی که کل زنجیره از بدو ورود تا فروش نهایی برای واردکننده، گمرک و سایر دستگاه‌های ذیربط (از جمله سازمان امور مالیاتی و مرکز اصناف و بازرگان ایران) قابل رصد و رهگیری باشد، اقدام کند.

ماده ۸_ اظهارنامه گمرکی واردات پوشاک باید به نام دارنده گواهی فعالیت و ارزش اظهاری آن بر مبنای فهرست قیمت رسمی شرکت مادر باشد و توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنای محاسبه حقوق گمرکی تلقی گردد. هم‌چنین در مدارک ارائه شده به گمرک مشخصات پوشاک وارداتی و نشان تجاری پوشاک نیز باید قید شود.

ماده ۹_ دراندگان گواهی فعالیت ملزم به الصاق شناسه کالا (کد GTIN) به صورت دوختی روی کلیه اقلام وارداتی پوشاک و درج کشور محل تولید به صورت تایپی در کنار شناسه کالا هستند.

ماده ۱۰_ رعایت مقررات شناسه کالا و کد رهگیری براساس آیین نامه مرتبط هنگام ثبت سفارش و ورود کالا به گمرکات کشور الزامی است.

ماده ۱۱_ مسوولیت استفاده از امتیاز، علامت و نام نشان تجاری و همچنین حقوق مادی و معنوی شرکت خارجی برعهده دارنده گواهی فعالیت است.

ماده ۱۲_ در صورت فسخ یا ابطال قانونی قرارداد از سوی هر یک از طرفین، دارنده گواهی فعالیت موظف است ضمن اطلاع‌رسانی این موضوع به صورت عمومی، همزمان مرکز اصناف و بازرگانان ایران را جهت ابطال گواهی مطلع نماید. در صورت اطلاع از فسخ یا ابطال قانونی قرارداد و یا احراز عدم صحت مدارک متقاضی توسط مراجع قانونی یا اداری، مرکز موظف است پس از تخصیص مهلتی یک ماهه به دارنده گوایه فعالیت و بررسی لازم نسبت به ابطال گواهی صادره اقدام کند.

ماده ۱۳_ رعایت کلیه سیاست‌ها و دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص سیاست‌های تولید، تجارت، سرمایه‌گذاری مشترک، استفاده از ظرفیت‌های تولید، صادرات از ایران و … برای متقاضیان نمایندگی و دارندگان گواهی فعالیت نمایندگی الزامی است و در غیر این صورت مجوز نمایندگی لغو خواهد شد.

ماده ۱۴_ نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی در خصوص تبلیغ کالای خود موظف به رعایت ماده (۷) قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و آیین‌نامه اجرایی آن است.

ماده ۱۵_ در صورت اختلاف‌نظر در برداشت از مفاد این دستورالعمل، نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین‌کننده خواهد بود.

ماده ۱۶_ دارندگان گواهی فعالیت از تاریخ تصویب این دستورالعمل سه ماهه فرصت دارند نسبت به تطبیق شرایط و مدارک خود با مفاد این دستورالعمل اقدام و گواهی فعالیت جدید دریافت کنند. بدیهی است پس از تاریخ مقرر کلیه گواهی‌های صادره قبلی از درجه اعتبار ساقط می‌شوند.

ماده ۱۷_ هرگونه واردات پوشاک به کشور به صورت تجاری صرفا از طریق دریافت گواهی فعالیت مطابق شرایط این دستورالعمل مجاز می‌باشد. در غیر این صورت قاچاق تلقی شده و برابر مقررات با آن برخورد خواهد شد.

ماده ۱۸_ واردات پوشاک برای مصارف غیرتجاری مانند شرکت در نمایشگاه (با تایید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران) از شمول این دستورالعمل خارج خواهد بود.

این دستورالعمل در (۱۸) ماده و (۲) تبصره توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب شده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا