نگاهی به ترس از مدرسه کلاس اولی‌ها

موبنا – مرضیه محبوبی با تأکید بر اینکه ترس و اضطراب عمدتا در کودکانی که دوره‌های مهدکودک و پیش‌دبستانی را طی نکرده‌اند، بروز می‌کند، افزود: کودکان با طی کردن این دوره‌ها کم‌کم با محیط مدرسه آشنایی پیدا کرده و از وابستگی شدیدشان به والدین کاسته می‌شود. وی ادامه داد: کودکانی که بدون مقدمه و طی …

موبنا – مرضیه محبوبی با تأکید بر اینکه ترس و اضطراب عمدتا در کودکانی که دوره‌های مهدکودک و پیش‌دبستانی را طی نکرده‌اند، بروز می‌کند، افزود: کودکان با طی کردن این دوره‌ها کم‌کم با محیط مدرسه آشنایی پیدا کرده و از وابستگی شدیدشان به والدین کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: کودکانی که بدون مقدمه و طی کردن دوره پیش‌دبستانی وارد مدرسه می‌شوند احساس می‌کنند بهترین حامی و پشتیبان خود که والدین هستند را از دست داده‌اند بنابراین از ورود به مدرسه اضطراب دارند و گاهی این ترس ممکن است به شکل گریه و یا نماندن در مدرسه خود را نشان دهد.

محبوبی حمایت بیش از حد والدین و وابسته کردن کودکان به خود را مهمترین علت وقوع این ترس عنوان کرد و گفت: والدین با حمایت بی‌حد و مرز از کودکان اتکا به نفس را از آنها می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند کودک مهارت‌های لازم را فراگیرد.

این روانشناس به والدینی که کودک آنها از ورود به مدرسه اضطراب دارد، توصیه کرد: از میزان وابستگی خود به کودکان بکاهید و پیش از بازگشایی مدارس، آنها را به مدرسه برده تا با محیط و معلمان جدید آشنا شوند.

وی صحبت کردن در زمینه محیط جدید مدرسه برای کاهش اضطراب کودکان را موثر خواند و خاطرنشان کرد: والدین باید با صحبت کردن با فرزندان محیط شاد و آرام‌بخشی تجسم کنند.

محبوبی ادامه داد: والدین می‌توانند با سپردن مسئولیت‌های درخور سن فرزند هم از میزان وابستگی آنها به والدین بکاهند و هم میزان اعتماد به نفس آنها را افزایش دهند چرا که با افزایش میزان اعتماد به نفس زمینه لازم برای یادگیری مهارت‌های زندگی فراهم می‌شود.

وی عدم تمرکز کافی در کلاس درس، دریافت نکردن مباحث آموزشی و عدم ارتباط با همکلاسی‌ها را از جمله آسیب‌های ترس از مدرسه عنوان کرد و گفت: معلمان می‌توانند با برقراری ارتباط محبت‌آمیز با فرزندان ترس را از آنها دور کرده و مباحث آموزشی را به درستی به آنها انتقال دهند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا