مرز سومار؛ امن‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر تا عتبات‌عالیات

موبنا – مرز سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر سومار، ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و حدود ۲۲۰ کیلومتری شهرستان کرمانشاه، در مکانی مسطح و درفضایی بالغ بر ۲۰ هکتار واقع شده است و در حد جغرافیایی جنوب غربی استان کرمانشاه قرار دارد. بازارچه سومار از نظر فاصله مکانی و زمانی نزدیکترین بازارچه استان و حتی غرب …

موبنا – مرز سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر سومار، ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و حدود ۲۲۰ کیلومتری شهرستان کرمانشاه، در مکانی مسطح و درفضایی بالغ بر ۲۰ هکتار واقع شده است و در حد جغرافیایی جنوب غربی استان کرمانشاه قرار دارد.

بازارچه سومار از نظر فاصله مکانی و زمانی نزدیکترین بازارچه استان و حتی غرب کشور به پایتخت عراق محسوب شده و نزدیکترین شهر عراق به این بازارچه شهر مندلی واقع در استان دیالی و از توابع فرمانداری بلد روز است که در فاصله تقریبی۲۰ کیلومتری نقطه صفر مرزی قرار دارد.

مرز سومار- مندلی فاصله حمل کالاهای صادراتی تا بغداد را حدود ۷۰ کیلومتر کمتر کرده و بازارچه مرزی سومار با بغداد ۱۵۵ کیلومتر و با شهر کربلا ۲۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

از ابتدای شهریورماه ۱۳۹۴ تجار و پیله وران ایرانی از طریق مرز سومار کالاهای خود را به عراق صادر می کنند و کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار به استان‌های دیالی، واسط و استان‌های شرقی عراق و بغداد صادر می‌شود.

تشریح ویژگیهای مرز سومار از زبان فرماندار گیلانغرب

کرم محمدی، فرماندار شهرستان گیلانغرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به تشریح ویژگیهای مرز سومار برای تردد زوار عتبات عالیات پرداخت.

وی گفت: مرز سومار از هر نظر برای تردد زائرین عتبات عالیات مناسب است، چراکه مزیت ها و ویژگیهای منحصر به فردی نسبت به سایر مرزهای کشور با عراق دارد.

سومار؛ امن‌ترین مرز

محمدی ادامه داد: اصلی ترین بحث در امر تردد زوار به سمت عتبات عالیات بحث تامین امنیت است که به گواه و شهادت تمامی کارشناسان امنیتی و انتظامی می توان اعلام کرد که مرز سومار امن‌ترین مرز ایران با عراق جهت تردد زوار عتبات عالیات است.

فرماندار گیلانغرب با بیان اینکه امنیت مقوله ساده ای نیست که بخواهیم ساده از کنار آن بگذریم، گفت: همه می دانیم که مرز خسروی بهترین و مجهزترین مرز ایران و عراق است، اما چند سالی می شود که هیچ زائری از این مرز به سمت عتبات عالیات نمی رود که تنها دلیل آن هم همین مقوله امنیت است. از آنجایی که در آنسوی مرز خسروی امنیت کاملی وجود ندارد، مسئولین کشور به صلاح نمی دانند که زائرین عتبات عالیات از این مرز راهی عراق شوند، اما در آنسوی مرز سومار، امنیت به شکل کامل وجود دارد.

خط آهن و بزرگراه شمال – جنوب عراق در امتداد مرز سومار

محمدی در ادامه با اشاره به دیگر ویژگیهای مرز سومار برای تردد زائرین عتبات عالیات گفت: هموار بودن مسیر تردد از دیگر ویژگیهای انتخابی یک مسیر برای سفر است که خوشبختانه مرز سومار از این حیث نیز دارای شرایط ویژه و مطلوبی است.

وی افزود: تنها ۳۰ کیلومتر بعد از مرز سومار، خط آهن و بزرگراه شمال – جنوب عراق قرار دارد که امکان سفری ایمن و راحت را برای مسافرین و زائرین عتبات عالیات فراهم می آورد.

سومار، نزدیکترین مرز ایران به عتبات عالیات و بغداد است

فرماندار گیلانغرب فاصله کم مرز سومار تا بغداد و اماکن مقدسه عتبات عالیات را دیگر ویژگی و اولویت این مرز دانست و اظهارکرد: فاصله مرز سومار تا بغداد به عنوان مرکز و پایتخت عراق کمتر از فاصله این مرز تا شهر کرمانشاه است.

وی تاکید کرد: فاصله مرز سومار تا کربلا کمتر از ۲۳۰ کیلومتر است، در حالیکه فاصله مرز مهران تا کربلا بیش از ۲۸۰ کیلومتر است. یعنی حداقل ۵۰ کیلومتر مرز سومار به کربلا نزدیکتر از دیگر مرزهای کشور است.

محمدی خاطرنشان کرد: از آنجایی که اغلب زوار ایرانی در ایام اربعین به صورت انفرادی سفر می کنند، در آنسوی مرز مبالغ هنگفتی بابت کرایه تا اماکن مقدسه از آنها گرفته می شود، لذا وقتی مرز سومار فاصله نزدیکتری به اماکن مقدسه دارد طبیعتا زوار نیز کرایه کمتری را در آنسوی مرز خواهند پرداخت. ضمن اینکه زواری که بخواهند از مرز سومار تردد داشته باشند در مسیر خود از دومین شهر مقاوم ایران یعنی گیلانغرب قهرمان عبور خواهند کرد که در این شهرستان اماکن تفریحی و توریستی بسیاری برای اتراق و بازدید آنها وجود دارد.

احداث مسیری جدید از گیلانغرب تا مرز سومار

فرماندار شهرستان گیلانغرب به تاکیدات ویژه استاندار کرمانشاه برای رسمی شدن مرز سومار اشاره کرد و گفت: استاندار کرمانشاه با جدیت ویژه به دنبال رسمی کردن مرز سومار است و این مهم را جزو اولویت های اصلی استان در جریان سفر هیات دولت به کرمانشاه قرار داد و به همین منظور نیز دقت ویژه ای بر ایجاد زیرساخت های این مرز دارد.

محمدی تصریح کرد: با تاکید و دستور ویژه استاندار کرمانشاه، ایجاد راه دسترسی جدید از شهر گیلانغرب به مرز سومار در دستور کار است. این جاده دسترسی که مختص بازارچه سومار است در مسیر زله زرد قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: این مسیر جدید حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد و اعتبار اختصاص یافته به آن بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال است.

زیرساخت‌ها در مرز سومار مهیاست

فرماندار شهرستان گیلانغرب در ادامه این گفت‌وگو به ایجاد زیرساخت‌ها در مرز سومار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از زیرساخت ها ازقبیل آب، برق، تلفن، فیبر نوری، گمرک، مرزبانی، بانک، جاده دسترسی و… در این مرز مهیاست و مابقی زیرساختها نیز با توجه تاکیدات ویژه استاندار کرمانشاه درحال اجرایی شدن در این مرز است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه دولت با عبور زوار عتبات عالیات از این مرز موافقت کند، در مدت زمان کوتاهی دفتر صدور ویزا نیز در این مرز مستقر خواهد شد.

شرایط اسکان برای زوار فراهم است

وی خاطرنشان کرد: از گذشته های دور این منطقه همواره مسیر عبور زائرین عتبات عالیات بوده و به دلیل مهمان نوازی مردم گیلانغرب، هرگز مشکلی برای اسکان کاروان‌ها وجود نداشته است. در حال حاضر نیز چنانچه تردد زوار از این مرز میسر شود، همه امکانات و پتانسیل‌های موجود در شهرستان را برای اسکان موقت زائرین بسیج خواهیم کرد.

فرماندار گیلانغرب اظهارامیدواری کرد، با فراهم شدن امکان تردد زوار عتبات عالیات از مرز سومار، رونق دوباره‌ای به این منطقه داده شود.

…. و نکته پایانی اینکه مردم استان کرمانشاه که چند سالی است در حسرت از دست دادن امکان تردد زوار از مرز خسروی هستند، اکنون امید فراوانی به بازگشایی و فراهم شدن امکان تردد زوار از مرز سومار دارند و باتوجه به اینکه حدود دو ماه به اربعین حسینی باقی مانده این انتظار از مسئولین کشوری و استانی می‌رود که در این مدت زمان باقی مانده هم شرایط زیرساختی مرز سومار را بهبود بخشند و مهمتر از آن اینکه تلاش خود را برای رسمی شدن و میسر شدن امکان تردد از این مرز فراهم کنند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا