مهرورزی عامل گداپروری است؟!

موبنا – همچنان که مبهوت نحوه دعا خواندن او شده بودم، دستان پینه بسته‌اش را رو به رویم گرفت و از سختی‌های زندگی‌اش گفت. «شوهرم از کار افتاده، مستاجریم، نمی‌دانم چیکار کنم خانم، صاحبخانه جوابم کرده، مقروضیم، طلبکارا هر روز میان دم در خونه، آبرویمان در خطر است» من با شنیدن این شرایط واقعا متأثر …

موبنا – همچنان که مبهوت نحوه دعا خواندن او شده بودم، دستان پینه بسته‌اش را رو به رویم گرفت و از سختی‌های زندگی‌اش گفت. «شوهرم از کار افتاده، مستاجریم، نمی‌دانم چیکار کنم خانم، صاحبخانه جوابم کرده، مقروضیم، طلبکارا هر روز میان دم در خونه، آبرویمان در خطر است»

من با شنیدن این شرایط واقعا متأثر شدم و با وجود این‌که پول زیادی همراهم بود اما از او دلجویی نکردم. وقتی صحت و سلامتی‌اش را دیدم گفتم چرا خود را با کاری مشغول نمی‌کنید که درآمدی هم از این طریق داشته باشید؟! در پاسخ به سوالم گفت دو سال است در پی کار می‌رود اما هیچ کس او را پذیرش نمی‌کند.

از او خواستم مدتی منتظر بماند تا با مسئول امامزاده صحبت کنم و در صورت تمکن مالی امامزاده، به او کمک کنند و یا مبلغی را به صورت قرض‌الحسنه در اختیار او قرار دهند. وقتی با مسئول امامزاده صحبت کردم در پاسخ به خواسته من گفت این افراد از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند و از سر راحت‌طلبی دست به چنین اقداماتی می‌زنند. به امامزاده که بازگشتم آثاری از آن زن نبود …

بله، این افراد به همین راحتی احساسات مردم را تحریک می‌کنند و بدون هیچ زحمتی صاحب درآمد می‌شوند.

نوشته های مشابه

حتما برای شما هم پیش آمده با افرادی مواجه شوید که به راحتی عزت‌نفس خود را زیر پا می‌گذارند و بدون اینکه مشکل جسمی خاصی داشته باشند، دستانشان را مقابل شما دراز می‌کنند.

این درحالیست که امروز نهادهای حمایتی از افرادی که دارای مشکلات جسمی و روانی باشند، حمایت کرده و آنها را تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و گو با ایسنا، با تأکید بر اینکه آمار دقیقی از شمار تکدی‌گران در شهر همدان در دست نیست، تصریح کرد: وضعیت همدان نسبت به سایر استان‌های کشور به لحاظ وجود تکدی‌گران بهتر است اما به هر حال در وضعیت کاملا مطلوب قرار ندارد.

تکدی‌گری در سطح شهر جرم محسوب می‌شود

کامران گردان با اشاره به اینکه تکدی‌گری در سطح شهر جرم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرداری با ایجاد گشت‌های منظم به جمع‌آوری این افراد از سطح شهر می‌پردازد سپس آنها را برای تعیین تکلیف به دستگاه‌هایی همچون کمیته امداد و بهزیستی تحویل می‌دهد.

وی به لزوم مشارکت سایر دستگاه‌ها برای ریشه‌کنی تکدی‌گری در سطح شهر تأکید کرد و گفت: نیروی انتظامی با جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر و بهزسیتی و کمیته امداد نیز با تحت پوشش قرار دادن افرادی که تمکن مالی ندارند، می‌توانند در کاهش تکدی‌گری و یا ریشه‌کنی آن سهم بسزایی داشته باشند.

ورود تکدی‌گران مهاجر به استان

گردان با اشاره به اینکه برخی از تکدی‌گران از شهرهای دیگر به استان وارد می‌شوند، اظهار کرد: این تکدی‌گران مهاجر اغلب از شهرهای کردنشین وارد استان همدان می‌شوند.

وی به آثار و پیامدهای تکدی‌گری در سطح شهر اشاره کرد و یادآور شد: استان همدان با داشتن جاذبه‌های تاریخی فراوان از جمله استان‌های توریستی کشور محسوب می‌شود اما حضور این افراد سیما و منظر شهری را مخدوش کرده و تداعی‌گر وضعیت اقتصادی نامطلوب مردم این شهر برای توریست‌ها است.

وی ادامه داد: افرادی‌که مستحق دریافت مستمری هستند به صورت سازمان‌یافته باید از طریق کمیته امداد و بهزیستی اقدام کنند.

نبود باند تکدی‌گری در همدان

سخنگوی شورای شهر با تأکید بر اینکه در استان همدان وجود تکدی‌گران حرفه‌ای مشهود نیست، خاطرنشان کرد: باند تکدی‌گری که در آن گروه‌هایی از خردسالان به‌کار گرفته می‌شوند، در همدان وجود ندارد.

نهادینه شدن فرهنگ صدقه ندادن به تکدی‌گران مساوی با حذف آنها

وی راهکارهای از بین رفتن تکدی‌گری را شناسایی این افراد توسط مردم و گزارش آنها به شهرداری عنوان کرد و گفت: دراستان‌هایی همچون تبریز به صورت کامل تکدی‌گری حذف شده است چرا که در این استان‌ها فرهنگ صدقه ندادن مردم به تکدی‌گران نهادینه شده است.

شمار تکدی‌گران در همدان به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز یکی از وظایف شهرداری‌ها را جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر عنوان کرد و گفت: گرچه شمار متکدیان در سطح شهر همدان به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد اما همان تعداد کم نیز پس از جمع‌آوری به نیروی انتظامی، بهزیستی و یا کمیته امداد تحویل داده می‌شوند.

مجید درویشی از گشت‌زنی اکیپ‌های شهرداری به منظور جمع‌آوری چنین افرادی از سطح شهر خبر داد و افزود: شهرداری این افراد را به صورت موقت در محلی اسکان داده سپس برای بررسی وضعیت زندگیشان به سازمان‌های مربوطه ارجاع می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه امروزه شمار تکدی‌گران در سطح شهر همدان نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تکدی‌گران در چهارراه‌های ورودی شهر به گدایی می‌پرداختند که این موضوع وجهه بسیار زشتی به شهر می‌بخشید.

مردم در صورت مشاهده تکدی‌گران به شهرداری اطلاع دهند

درویشی از مردم خواست در صورت مشاهده تکدی‌گران با شماره ۱۳۷ تماس گرفته و محل استقرار آنها را به شهرداری اطلاع دهند.

وی با اشاره به اینکه پیشینه اقتصادی این افراد در شهرداری رصد نمی‌شود و در حوزه کار سایر سازمان‌ها همچون بهزیستی است، تأکید کرد: در همدان مواردی از اجیر کردن خردسالان و یا افراد دیگر توسط عاملان اصلی تکدی‌گری مشهود نیست البته در سال‌های گذشته مواردی از این دست بوده که خوشبختانه جمع‌آوری شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان ایجاد چهره نامطلوب برای شهر را از جمله آثار تکدی‌گری در شهرها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه برخی از این افراد از سلامت روحی و روانی کاملی برخوردار نیستند ممکن است برای شهروندان ایجاد مزاحمت کنند.

وی درباره تکدی‌گران حرفه‌ای در همدان گفت: خوشبختانه در همدان افرادی که از راه تکدی‌گری درآمدهای عالی کسب کنند، وجود ندارد اما در صورت وجود چنین افرادی به طور قطع به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تکدی‌گران اغلب در اواخر شب که ساعات کاری گشت و بازرسی شهرداری به پایان می‌رسد، ظهور پیدا می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان نیز در این‌باره به ایسنا گفت: نیروی انتظامی پس از جمع‌آوری تکدی‌گران، افرادی که دارای مشکلات جسمی و حرکتی خاصی باشند را به این سازمان معرفی کرده و پیگیری‌های لازم انجام می‌گیرد.

جمشید شیران با بیان اینکه رصد پیشینه اقتصادی این افراد تا کنون نشانگر تمکن مالی عالی آنها نبوده است، افزود: بهزیستی با تحت پوشش قرار دادن زنان بدسرپرست، کودکان بی‌سرپرست و افرادی که معلولیت‌های جسمی و روانی دارند، خدمات لازم را به آنها ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: با هر یک از متکدیان باید به شیوه خاص خود برخورد کرد چرا که خدمات ارائه شده به یک زن بدسرپرست با یک معلول متفاوت است.

شیران تضعیف روحیه مردم و از بین رفتن نشاط در جامعه را از جمله آثار تکدی‌گری در شهر عنوان کرد و گفت: از بین رفتن سیما و منظر زیبای شهر هم از دیگر آثار منفی تکدی‌گری است این در حالیست که در شرایط کنونی نهادهای حمایتی از انسان‌هایی که با مشکلات مالی مواجه هستند، حمایت می‌کند پس آنها توجیهی برای این کار ندارند.

به گزارش ایسنا؛ گرچه هر یک از نهادهای حمایتی وظایف خاصی در ساماندهی متکدیان دارند اما مردم هم با کمک کردن به این افراد به نوعی مشوق آنها برای ادامه کار می‌شوند.

تکدی‌گران به راحتی از حس انسان‌دوستی مردم سوءاستفاده می‌کنند و از آنجایی‌که مردم ما پرمهرترین مردمان هستند، دست آنها را پس نمی‌زنند.

اگر مردم به این باور برسند که امروزه کسانی‌که مشکل مالی دارند، باید به نهادهای حمایتی رجوع کنند، به طور قطع فرهنگ صدقه دادن به این افراد را جایگزین صندوق صدقات خواهند کرد.

شاید تصور کنیم با این کار از این افراد دلجویی کرده‌ایم اما واقعیت این است که زمینه وقوع آسیب‌های زیادی را در جامعه فراهم کرده‌ایم.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا