تونل‌های شناور زیرآبی نروژ؛ نخستین نمونه در نوع خود در جهان

موبنا – نروژ، کشوری کوچک و زیبا در شمال اروپا است که به تازگی خبر از اجرای طرح هایی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در زمینه ساخت تونل های شناور به طور کامل مغروق در زیر آبدره SogneFjord، پهنه آبی که بیش از ۴,۰۰۰ فوت (۱۲۱۹ متر) عمق و ۳,۰۰۰ فوت (۹۱۴ متر) پهنا دارد، داده …

موبنا – نروژ، کشوری کوچک و زیبا در شمال اروپا است که به تازگی خبر از اجرای طرح هایی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در زمینه ساخت تونل های شناور به طور کامل مغروق در زیر آبدره SogneFjord، پهنه آبی که بیش از ۴,۰۰۰ فوت (۱۲۱۹ متر) عمق و ۳,۰۰۰ فوت (۹۱۴ متر) پهنا دارد، داده است. این نخستین نمونه در نوع خود در جهان محسوب می شود و می تواند مدت زمان سفر درون کشوری را از ۲۱ ساعت به کمتر از ۱۱ ساعت کاهش دهد.

همانند بسیاری از آبدره های موجود در نروژ، Sognefjord که بزرگترین آبدره نروژ است چالشی برای سفر راحت در این کشور محسوب می شود. مردم در مناطق روستایی مجبور به استفاده از قایق و سفرهای چند ساعته برای دسترسی به سمت دیگر این آبدره هستند. در نتیجه، یک تونل شناور می تواند صرفه جویی قابل توجهی در زمان ایجاد کند.

بنابر اعلام مقام های دولتی نروژ، طرح یک تونل شناور مغروق به سال ۲۰۱۱ باز می گردد. از آن زمان، بحث های زیادی درباره بهترین طراحی زیرساخت برای آبدره Sognefjord مطرح بوده است. از موراد پیشنهاد شده دیگر می توان به پل شناور یا پل معلق اشاره کرد اما تاکنون تصمیم گیری درباره آنها صورت نگرفته است. پل های معلق از سازه های رایج در جهان هستند و حتی یک پل شناور نیز طرح عجیب و نوآورانه ای محسوب نمی شود زیرا به عنوان مثال در واشنگتن یک پل شناور که نزدیک به ۸,۰۰۰ فوت (۲۴۳۸ متر) طول دارد، ساخته شده است.

تونل‌های شناور زیرآبی نروژ؛ نخستین نمونه در نوع خود در جهان

نوشته های مشابه

در شرایطی که احداث تونل شناور مغروق پر هزینه‌تر از ساخت یک پل است، اما مزیت بزرگ آن تاثیرناپذیرتری بیشتر در برابر شرایط آب و هوایی شدید است. همچنین تونل شناور موانع کمتری برای عبور و مرور کشتی ها ایجاد کرده و زیبایی طبیعی آبدره را نیز حفظ می کند.

در زمان تکمیل، این پروژه شامل تونل هایی دوگانه می شود که در پهنای آبدره Sognefjord گسترده می شوند. مجموعه ای از پل های شناور روی سطح آب این تونل ها را شناور نگه می دارند و تیرهای اتصال آنها را تقویت می کنند.

تونل‌های شناور زیرآبی نروژ؛ نخستین نمونه در نوع خود در جهان

به گفته آریانا مینورتی، مهندس ارشد در اداره جاده های عمومی نروژ، تجربه رانندگی در این تونل ها همانند عبور از تونل های دیگر خواهد بود و در زمان طوفان نیز این گونه نخواهد بود که همانند یک قایق لاستیکی به این طرف و آن طرف بروند.

 منبع: عصرایران | نویسنده: محمد مهدی حیدرپور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا