تیم ملی فوتبال امروز از ساعت ١٦ به مصاف چین می‌رود / یورش به دیوار بلند چین

موبنا – یوزهای ایرانی پشت دیوار بلند چین ایستاده‌اند تا با عبور از آن بخشی از راه طولانی رفتن به روسیه را طی کنند. چشم بادامی‌های شرق آسیا هیچوقت گربه سیاه تیم‌ملی ایران نبوده‌اند و حالا هم امید زیادی داریم تا بتوانیم با ترفندهای خاص مرد پرتغالی از این دیوار بلند بگذریم و در صدر گروهمان …

موبنا – یوزهای ایرانی پشت دیوار بلند چین ایستاده‌اند تا با عبور از آن بخشی از راه طولانی رفتن به روسیه را طی کنند. چشم بادامی‌های شرق آسیا هیچوقت گربه سیاه تیم‌ملی ایران نبوده‌اند و حالا هم امید زیادی داریم تا بتوانیم با ترفندهای خاص مرد پرتغالی از این دیوار بلند بگذریم و در صدر گروهمان آقایی کنیم. ایران، تیم اول رنکینگ آسیا و چین تیم هشتم است. قطعا این فاصله ٧ پله‌ای بی‌دلیل نیست و ملی‌پوشان ایران توانایی این را دارند که چین را در سرزمین خودش شکست دهند. ایران در اولین دیدار گروهی خود مقابل قطر پیروز شد و چینی‌ها در دیداری نزدیک مقابل کره‌جنوبی شکست خوردند.
طلسم شکست‌ناپذیری ایران مقابل آسیایی‌ها
تیم‌های ملی ایران و چین امروز برای بیست و چهارمین بار در تاریخ به مصاف هم می‌روند. دو تیم درحالی با هم دیدار می‌کنند که برتری عددی به نفع ایران است. در ٢٣ بازی برگزار شده بین ایران و چین ١٢ پیروزی سهم ایران، ٥ پیروزی سهم چین و ٦ تساوی برای دو تیم به ثبت رسیده است. آخرین بار ٦‌سال و ٣ روز قبل بود که با چین بازی کردیم و با گل‌های آندرانیک تیموریان و محمد غلامی این تیم را شکست دادیم. ایران با کی‌روش هرگز مقابل چین قرار نگرفته اما آمار فوق‌العاده‌ای با مرد پرتغالی در تقابل با تیم‌های آسیایی داریم. ایران با کی‌روش در ٢٥ بازی اخیر مقابل تیم‌های آسیایی شکست نخورده. آخرین باخت ایران مقابل آسیایی‌ها در روز اول خرداد‌سال ٩٢ اتفاق افتاده که با نتیجه ٣ بر یک به عمان باختیم. کی‌روش خیلی دوست دارد به این شکست‌ناپذیری ادامه دهد و تیمش در آسیا همچنان آقایی کند. نکته امیدوار‌کننده درباره بازی‌های تیم‌ملی در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی این است که ما هرگز در بازی دوم بازنده نبوده‌ایم و این بار هم نمی‌خواهیم بازنده باشیم.
ایران، آلمان آسیا
چینی‌ها خوب می‌دانند که تقابل با تیم کی‌روش کار سختی است حتی اگر میزبان باشند و ٩٠ دقیقه هم روی دروازه ایران فشار بیاورند ممکن است در آخر بازی زمین را بدون امتیاز ترک کنند. رسانه‌های چینی که انگار بدجور تحت‌تأثیر نمایش‌های اخیر تیم‌ملی و ترفندهای خاص کی‌روش هستند، از ایران به‌عنوان آلمان آسیا یاد کرده‌اند و ایران را تیمی با پیچیدگی‌های خاص می‌دانند. سایت Chengdu به‌عنوان یکی از پایگاه‌های خبری معتبر کشور چین در گزارش اخیر خود از بازی ایران و چین در شهر شن یانگ مدعی شد شاگردان کارلوس کی‌روش درحال حاضر نزدیک‌ترین تیم آسیایی به فوتبال اروپا هستند. این سایت معتبر با بررسی وضع بازیکنان ایران از آنها به‌عنوان بازیکنان باتجربه و باکلاس برای تیم‌ملی یاد کرده که دست کی‌روش را برای استفاده از سیستم‌های مدرن باز گذاشته است.
خاطره تلخ از شهر شن یانگ
ایران از بازی مقابل چین در شهر شن یانگ خاطره خوبی ندارد. یک بار در این شهر مقابل چین بازی کرده‌ایم و بازی را با نتیجه ٢ بر صفر باخته‌ایم. چینی‌ها با این‌که نشان داده‌اند از رویارویی با ایران هراس دارند اما می‌خواهند تیمشان را با ترکیبی هجومی به میدان بفرستند. کی‌روش در آنالیزهای خود به بازیکنان تأکید کرده که چین به احتمال زیاد می‌خواهد با ٣ فوروارد مقابل ایران بازی کند. جالب است بدانید که ٥ بازیکن اصلی تیم‌ملی چین که از نفرات تاثیرگذار این تیم هستند، در تیم گوانگژو همبازی هستند و هماهنگی فوق‌العاده‌ای با هم دارند. سرمربی فعلی چین «گائو هونگبو» از بازیکنان سابق تیم‌ملی بوده که در دو تقابلش با ایران یک برد و یک باخت در کارنامه خود دارد.
سرزمین مادری پیروز باد
شعار ویژه چینی‌ها برای بازی با ایران «سرزمین مادری پیروز باد» است. فدراسیون فوتبال چین برنامه‌های زیادی را تدارک دیده تا از طریق حضور هزاران چینی در ورزشگاه، بازیکنان ایران را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. این فدراسیون برای هواداران چینی ملزم کرده که همه باید با لباس‌های یک دست قرمز در ورزشگاه حاضر شوند و در زمان مشخص شده به ورزشگاه بیایند. چینی‌ها برای هر بخش از بازی هم شعار ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند و قبل از شروع بازی هر بازیکن که وارد زمین ‌شود باید مورد تشویق قرار بگیرد. در زمان سرود ملی پرچم بزرگ چین در ورزشگاه برافراشته شود. ظاهرا پیروزی مقابل ایران اهمیت بسیار زیادی برای چینی‌ها دارد چون آنها می‌خواهند به هر ترفندی متوسل شوند تا به طلسم ٣‌سال و ٣ ماه و ١٥ روز شکست ناپذیری ایران در آسیا خاتمه دهند.
کی‌روش ترکیب را تغییر می‌دهد
عملکرد فنی تیم‌ملی در بازی با قطر تاحدودی در پس هیاهوهای جنجالی این بازی گم شد اما چه کسی بهتر از کی‌روش می‌داند که تیمش چه نقاط ضعفی در این دیدار داشته است. ظاهرا کی‌روش می‌خواهد تغییراتی در جناح راست تیمش ایجاد کند که در بازی با قطر ضعف زیادی داشت. دست سرمربی تیم‌ملی برای بازی امروز باز است چون او همه بازیکنانش حتی دژاگه را که در بازی با قطر با مصدومیت روبه‌رو شد در اختیار دارد. احتمال دارد به جای رضائیان در جناح راست، کی‌روش از زوج منتظری و غفوری استفاده کند و با توجه به شناخت مرتضی پورعلی‌گنجی از فوتبال چین، او را در این دیدار به میدان بفرستد. طارمی یکی دیگر از خروجی‌های ترکیب تیم‌ملی خواهد بود. به احتمال زیاد سردار آزمون تک مهاجم ایران در این دیدار خواهد بود و ٣ بازیساز او را در پشت سر حمایت خواهند کرد. بی‌تردید کی‌روش در این دیدار هم ابتدا به گل نخوردن فکر می‌کند و از ضدحمله‌ها به‌عنوان حربه‌ای برای گل زدن استفاده می‌کند.

ضدحمله‌ها، عامل موفقیت تیم‌ملی

بهمن فروتن کارشناس فوتبال

بعد از بازی ایران مقابل قطر بسیاری از کارشناسان نظرات مختلفی را درباره عملکرد تیم‌ملی ارایه دادند. اغلب نظرات این بود که تیم ما در این مسابقه با وجود نتیجه خوبی که کسب کرد، بازی زیبایی را به نمایش نگذاشت. البته من هم با این تحلیل موافق هستم. تیم ما در بازی با قطر کمبودهای زیادی داشت که یکی از این مسائل عدم سرعت بخشیدن به بازی بود. همانند قطری‌ها خشک بازی کردیم و نتوانستیم با سرعت بخشیدن به بازی آنها را غافلگیر کنیم. معضلی که اکنون در تیم داریم، همین عدم سرعت بخشیدن به بازی است. این معضل مقابل چین کار دست تیم‌ملی می‌دهد و از این بابت دچار مشکلات زیادی خواهیم شد. تفاوت وضع ما با چینی‌ها شاید در این باشد که تیم ما در بازی اول پیروز، زمین مسابقه را ترک کردیم و آنها با شکست مسابقات را شروع کردند و همین عدم نتیجه‌گیری توسط چینی‌ها باعث می‌شود که آنها مقابل ایران دست به هر کاری بزنند تا پیروز شوند. تیم ما باید هوشیار باشد و مانند بازی اول سعی کند تا بازی را در اختیار خود قرار دهد و به دنبال ماجراجویی نباشد. تیم‌ملی ایران اکنون سیستم دفاعی متناسبی دارد؛ یعنی تمام نقشه‌های کی‌روش در مقطع کنونی بر پایه تاکتیک‌های دفاعی برنامه‌ریزی شده است. این نوع از بازی کار ما را مقابل چین راحت می‌کند. آنها می‌خواهند با استفاده از سرعت و حملات پر دامنه تیم‌ملی ایران را متوقف کنند. باید برنامه داشته باشیم و روی ضد حمله‌ها برنامه‌ریزی کنیم. البته تیم‌ملی اکنون صاحب بازیکنانی نیست که بتوانند در میانه میدان بازی را کنترل و مالکیت توپ را حفظ کنند. برای ارایه این نوع از بازی نیاز است که‌هافبک‌های تکنیکی و ریز نقشی داشته باشیم تا در زمان‌های مختلف از بازی توپ را به جریان بیندازند. تیم‌ملی اکنون نمی‌تواند بازی را در دست بگیرد و اغلب اوقات می‌بینیم که با اتفاقات مختلف تیم ما به گل می‌رسد و موفق می‌شود. بازی با چین برای ایران مهم است و اگر بتوانیم یک امتیاز از پکن به تهران بیاوریم برای مان کافی خواهد بود و به نوعی موفقیت محسوب می‌شود. همین که چین میل به حمله فراوان دارد، برای ما نکته مثبتی خواهد بود؛ زیرا ما ضدحمله‌هایی را ترتیب خواهیم داد و احتمالا روی این ضد حملات به گل هم می‌رسیم. به‌هرحال کارمان سخت است اما باید امیدوار باشیم.

سرعت چین باید مهار شود

ناصر ابراهیمی کارشناس فوتبال

همه ایران از بردهای تیم‌ملی خوشحال می‌شوند و این پیروزی‌ها را به فال نیک می‌گیرند اما نباید از واقعیت فوتبال مدرن غافل شویم. موضوعی که برای همه فوتبالدوستان اکنون به خوبی نمایان شده، تأثیر بازیکنانی است که در خط‌هافبک یک تیم فعالیت می‌کنند. عقیده دارم دنیای فوتبال مدرن با خلاقیت و فعالیت‌هافبک‌ها اداره می‌شود. ٦٠‌سال پیش که فوتبال روزهای اول خود را می‌گذراند تعداد کسانی که در خط‌هافبک بازی می‌کردند محدود بود و گاهی این تعداد به یک نفر می‌رسید اما هر چه گذشت تعداد و تاثیر‌هافبک‌ها بیشتر شد و این تعداد در بعضی از سیستم‌ها به عدد ٦ هم رسید. دلیل استفاده از این همه‌هافبک اهمیت دادن فراوان مربی‌ها و تئوریسین‌های فوتبال به طراحی و شکل‌دهی تیم‌هایشان بوده است. تیم ما مقابل قطر کمبودهای زیادی داشت، یکی از این مسائل عدم هماهنگی‌هافبک‌های تیم‌ملی با یکدیگر بود؛ در صورتی که تیم‌ملی قطر از هماهنگی خوبی بهره می‌برد و عموما می‌دیدیم در میانه زمین توپ را به خوبی به جریان می‌انداخت و بازیکنان ما به دنبال آنها بودند، نه این‌که آنها به دنبال بازیکنان ما بدوند. فرض کنید اگر اعضای تیم ما ١٥٠ پاس در بازی مقابل قطر به هم داده بودند، آنها چیزی نزدیک به ٣٠٠ پاس را با هم ردوبدل کردند اما چینی‌ها حوصله قطری‌ها را ندارند و با سرعت زیادی بازی را به جریان می‌اندازند و همین موضوع باعث می‌شود که دفاع راست و چپ تیم‌ملی بیش از گذشته فشار را تحمل کنند. آنها باید حواسشان را در زمانی که بازیکنان چینی از کناره‌‌ها حمله می‌کنند، جمع کنند. اگر در پکن‌هافبک‌های تیم‌ملی هماهنگی خوبی داشته باشند، کلید موفقیت ما خواهند شد. در بازی امروز امید ابراهیمی می‌تواند به تیم‌ملی کمک کند. او بهتر از بازیکنان کنونی توپ را به حرکت در می‌آورد اما نظر کی روش شرط است. اگر خط حمله ما به خوبی تغذیه شود، قطعا شرایط تیم‌ملی از چیزی که وجود دارد، بهتر می‌شود. ما ٤ مهاجم کلاسیک داریم که هر کدام از آنها در تیم‌های خودشان بهترین هستند و تأثیر خوبی می‌گذارند. چند‌سال پیش من را مسخره می‌کردند که چرا علی علیزاده را به پرسپولیس آوردید، او که به غیراز پرتاب‌های بلند اوت کار دیگری انجام نمی‌دهد اما اکنون می‌بینیم که این پرتاب‌های دستی یکی از راه‌های رسیدن به گل شده است.

 منبع: شهروند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا