نمایش برترین‌های فناوری در نمایشگاه «ایفا » برلین

موبنا – این نمایشگاه که از سال ۱۹۲۴ آغاز به کار کرده و بجز چند سالی که به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم برگزار نشد، بقیه دوره های آن تاکنون برپا بوده، محلی برای گفت‌و‌گو و تبادل نظر و نیز انعقاد قرارداد میان کمپانی‌های مختلف است. رونمایی از آخرین دستاوردها در زمینه تلفن‌های هوشمند، فناوری‌های …

موبنا – این نمایشگاه که از سال ۱۹۲۴ آغاز به کار کرده و بجز چند سالی که به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم برگزار نشد، بقیه دوره های آن تاکنون برپا بوده، محلی برای گفت‌و‌گو و تبادل نظر و نیز انعقاد قرارداد میان کمپانی‌های مختلف است. رونمایی از آخرین دستاوردها در زمینه تلفن‌های هوشمند، فناوری‌های پوشیدنی، لپ تاپ، تبلت، پهپادها، واقعیت مجازی، پرینت سه بعدی، آشپزخانه‌های هوشمند، خودروهای خودران، اینترنت اشیا، سنسورهای ورزشی و… نیز بخش دیگری از این رویداد فناورانه است که البته امسال با دوره‌های پیشین تفاوت‌هایی هم دارد. امسال توجه ویژه‌ای به حضور زنان جوان در صنعت آی‌تی شده است و بخشی از جلسات بحث و گفت‌و‌گو به این مورد اختصاص دارد.همچنین امسال برای نخستین بار یک بخش ویژه در بیرون از محوطه نمایشگاه با عنوان STATION Berlin 2016 طراحی شده که منحصراً ویژه خریداران، بنگاه‌های اقتصادی، سازندگان گجت‌ها و… است تا کمپانی‌های فناوری راحت‌تر بتوانند به عقد قرارداد و خرید و فروش بپردازند.

y12j8ux9
حضور۳۰ کشور در برلین
در نمایشگاه فناوری IFAبرلین ۳۰کشور جهان ازجمله چین، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، لهستان، اتریش، اسلوونی، تایوان، ترکیه و…در بیش از هزار و ۶۰۰ غرفه، آخرین دستاوردهای وسایل دیجیتال و لوازم خانگی هوشمند را به نمایش گذاشته‌اند تا بازدیدکنندگان بتوانند مدت‌ها قبل از ورود این گجت‌ها به بازار، آنها را از نزدیک ببینند.کنفرانس‌های این نمایشگاه نیز با نگاهی به آینده و با شعار «بررسی جامعه دیجیتال» درحال برگزاری است و متخصصان درباره آخرین یافته‌ها و دستاوردهای خود در حوزه هوش مصنوعی، روبات‌ها، واقعیت مجازی و خودروهای خودران به بحث و گفت‌و‌گو نشسته‌اند. همچنین بیش از ۷۰ استارتاپ و ۱۰۰کمپانی، مؤسسه تحقیقاتی، دانشگاه و مجمع‌های مرتبط، آینده فناوری را به نمایش درآورده‌اند و در یک غرفه به نام«تبادل ایده‌ها برای بازارهای آینده»، میزبان پنل‌ها و جلسات بحث و گفت‌و‌گو در حوزه فناوری هستند. این نمایشگاه همچنین اهرمی مناسب و برجسته برای توسعه بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود و گردش مالی و قراردادهای منعقد شده در این نمایشگاه و سفارش‌ها سال گذشته به ۳۵/۴میلیارد یورو رسیده است؛ حالا باید منتظر ماند و دید امسال این گردش مالی چقدر خواهد بود. یک مزیت این نمایشگاه نزدیک بودن نسبی آن به کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی است، چرا که بازدیدکنندگان برای این بازار برنامه‌ریزی مناسبی دارند و این موضوع برای کمپانی‌های حاضر در این رویداد، یک نقطه قوت محسوب می‌شود.
فناوری‌های جدید در IFA
اما در نمایشگاه امسال برلین چه گجت‌ها و فناوری‌های جدیدی به نمایش درآمده است؟ نام رویدادIFA برلین با تلویزیون‌های هوشمند جدید و فناورانه گره خورده است و نمایشگاه امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. امسال تلویزیون‌هایی که HDR و نیز Ultra HD را پشتیبانی می‌کنند در این رویداد حضوری ویژه دارند و گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۷ فناوری HDR برای پخش تلویزیونی حرف نخست را خواهد زد. یکی دیگر از شگفتی‌های این رویداد فناورانه، غرفه چین با نمایش یک تلویزیون هوشمند اندرویدی است. این تلویزیون ۹۸اینچی، ۸K با وضوح تصویر و رزولوشن بسیار بالاست که هرچند هنوز تا ورود رسمی به بازار راه درازی در پیش دارد ولی برای آن قیمت ۵۵هزار دلار در نظر گرفته شده است. ال جی نیز تلویزیون‌هایی با قابلیت HDR و همچنین تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش منحنی یا دارای پنل‌های OLED ارائه داد که بسیار باریک و البته گران قیمت هستند.
امسال خانه هوشمند و گجت‌های هوشمند نیز بخش دیگری از این نمایشگاه را در اختیار دارند و بیش از ۴۰غرفه از ۱۵کشور آخرین محصولات و سرویس‌های خود را در زمینه خانه هوشمند در فضای ۳هزار متر مربعی نمایش می‌دهند که بیشتر هم برندهای مطرح جهان هستند. به عنوان مثال اجاق‌های بوش موسوم به Series 8 ازجمله گجت‌های هوشمند هستند که در نمایشگاه امسال رونمایی شدند. این اجاق گاز از طریق اپلیکیشن Drop Recipesکنترل می‌شود؛ اپلیکیشنی که می‌تواند با توجه به مواد موجود در درون یخچال، بهترین پیشنهاد دستور غذایی را ارائه دهد، این اپ همچنین می‌تواند اطلاعاتی درباره اینکه غذا چقدر نیاز به پخت دارد و چه زمانی باید اجاق خاموش شود، بدهد.
یکی دیگر از فناوری‌های ارائه شده در این نمایشگاه، Tile Slim یک فناوری هوشمند ۳۰ دلاری است که برای پیدا کردن وسایل گمشده به کار می‌رود. این رویداد فناورانه با بلوتوث کار می‌کند و به دلیل باریک بودن، می‌توان آن را درون کیف جا داد یا به وسایلی که احتمال گم شدن آنها می‌رود متصل کرد. این گجت آنقدر باریک است که آن را می‌توان به عنوان دسته کلید به کار برد و برای محافظت از چمدان، کیف پول و… نیز مورد استفاده قرار داد. نحوه کار این وسیله فناورانه، به این شکل است که در صورت جا گذاشتن وسیله علاوه بر دریافت پیام هشداری، می‌تواند نقشه آخرین محل قرار گرفتن این وسیله را نیز در اختیارتان قرار دهد و وقتی به وسیله گمشده نزدیک شوید شروع به زنگ زدن می‌کند تا راحت‌تر آن را پیدا کنید.
در نمایشگاه امسال هدفون‌ها و گجت‌های مربوط به آن نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.آنچه از شایعات برمی آید این است که آیفون ۷ که در آستانه رونمایی آن قرار داریم جک برای هدفون ندارد و همین موضوع کمپانی‌ها را به فکر یافتن راهکاری برای حل این مشکل و طراحی هدفون‌های جدید واداشته است.
به عنوان مثال کمپانی گریفین در نمایشگاه امسال برلین از iTrip Clip آداپتور بلوتوثی هدفون رونمایی کرده است که تا پایان ماه جاری میلادی با بهای ۲۰دلار راهی بازار می‌شود.این آداپتور که دارای دکمه پخش موسیقی و توقف آن است و همچنین با کمک آن می‌توان به تماس‌ها نیز پاسخ داد (البته اگر دارای میکروفون باشد)، می‌تواند هر هدفون قدیمی را با وسایل دیجیتالی جدید سازگار کند.امسال روبات‌ها نیز از نظر دور نمانده‌اند و تلاش شده است تا نمونه‌های کاربردی آن ارائه شود. یکی از غرفه‌های مورد توجه بازدیدکنندگان مربوط به یک شرکت چینی است. این کمپانی برای BB8 که یکی از روبات‌های مورد علاقه مردم است و با فیلم سینمایی جنگ ستارگان معروف شده، یک دستبند هوشمند ویژه طراحی کرده است. Force Band دستبندی ۷۰دلاری است که به مچ دست کاربر بسته می‌شود و از آنجا که بدنه داخلی آن مجهز به سنسورهایی است که حرکات دست را درک می‌کند، شما می‌توانید با حرکات دست خود این روبات کوچک و بامزه را کنترل کرده و به سمت راست، چپ، بالا، پایین و… هدایت کرده و حرکت بدهید. این روبات که توجه بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب کرده است از طریق بلوتوث عمل می‌کند.

axj6pslh
ساعت‌های هوشمند در قلب نمایشگاه
ساعت‌های هوشمند نیز بخشی دیگر از نمایشگاه امسال بودند؛ به عنوان مثال سامسونگ چهارمین نسل ساعت‌های هوشمند خود Gear S3 با سیستم عامل تایزن را رونمایی کرد که مجهز به GPS است و همچنین کاربر با کمک دکمه (SOS) می‌تواند با تماس یا پیام متنی درخواست کمک کند. از این ساعت که می‌تواند تا نیم ساعت زیر آب دوام بیاورد می‌توان با کمک سامسونگ پی، برای پرداخت‌های مالی هم بهره گرفت.ساعت هوشمند ZenWatch 3 از کمپانی ایسوس و Forerunner از گارمین و نیز محصول جدید موتورولا نیز دیگر ساعت‌های هوشمند ارائه شده در این نمایشگاه محسوب می‌شوند.امسال بازار تلفن‌های هوشمند هم داغ است و به عنوان مثال سونی گوشی پرچمدار خود Xperia XZ را که دارای باتری با طول عمر قابل توجه و نیز دوربینی قوی است، رونمایی کرد.هوآوی سومین تولیدکننده تلفن همراه در جهان نیز از دو گوشی هوشمند میان رده، Nova پنج اینچی و Nova Plus 5/5اینچی رونمایی کرد.رونمایی از تبلت ۹/۱۳ اینچی Yoga 910، نخستین لپ تاپ ایسر با صفحه نمایش منحنی برای گیمرهای حرفه‌ای، سبک‌ترین و باریک‌ترین مانیتور قابل حمل full HD کمپانی ایسوس، ZenScreen مانیتور ویژه سفر و.. نیز بخشی دیگر از برترین‌های این نمایشگاه بودند.

 منبع: روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا