انتقادات آمریکا از اقدامات نظامی چین

موبنا – به گزارش آسوشیتدپرس، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز شنبه نسبت به اقدامات نظامی چین در دریای چین جنوبی هشدار داد و گفت: چین با این اقدامات در حال انزوای خود در جامعه جهانی است. کارتر که در نشست امنیتی سنگاپور با عنوان «شانگری» صحبت می کرد از اقدامات نظامی چین در مجمع …

موبنا – به گزارش آسوشیتدپرس، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز شنبه نسبت به اقدامات نظامی چین در دریای چین جنوبی هشدار داد و گفت: چین با این اقدامات در حال انزوای خود در جامعه جهانی است.

کارتر که در نشست امنیتی سنگاپور با عنوان «شانگری» صحبت می کرد از اقدامات نظامی چین در مجمع الجزایر دریای چین جنوبی انتقاد کرد.

وی گفت: دولت چین با اقدامات نظامی خود در این جزایر مقابل کشورهای دیگر دیوار انزوا به دور خود می کشد. در نشست امنیتی سنگاپور وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی آزمایش های اتمی کره شمالی را نیز محکوم کردند.

کارتر در کنفرانسی مطبوعاتی در سنگاپور از راه اندازی شبکه دفاعی در منطقه آسیای جنوب شرقی خبر داد. وی از کشورهای منطقه و چین خواست قوانین دفاعی و نظامی خود را بر اساس این شبکه تنظیم کنند.

کری پکن را از اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی برحذر داشت

وزیر امورخارجه آمریکا روز یکشنبه به پکن هشدار داد، آمریکا ایجاد هرگونه منطقه دفاع هوایی از سوی چین بر فراز دریای چین جنوبی را اقدامی تحریک آمیز و بی ثبات کننده محسوب می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، «جان کری» در جریان سفر به مغولستان گفت: ما اعلام منطقه دفاع هوایی بر فراز بخش هایی از دریای چین جنوبی را به عنوان اقدامی تحریک آمیز و بی ثبات کننده محسوب می کنیم.

وی افزود: این اقدام خود به خود باعث تنش و تردیدهای جدی درباره تعهد چین نسبت به مدیریت دیپلماتیک مناقشات ارضی دریای چین جنوبی می شود.
کری تصریح کرد: از چین می خواهیم در شرایطی که تحریک آمیز هستند، به طور یکجانبه اقدام نکند.
کری قرار است پس از اتمام سفر به مغولستان عازم چین شود.

این سخنان در حالی گفته شده است که دولت چین از آمریکا به خاطر ایجاد تنش در دریای چین جنوبی انتقاد کرده است.

«گوان یوفا» مدیر امور خارجی وزارت دفاع چین گفته است آمریکا با اعزام ناوهای جنگی خود به دریای چین جنوبی موجب نا امنی در این منطقه شده است.

اعلام ایجاد منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی از سوی پکن که طبق آن هواپیماهای در حال حرکت بر فراز این دریا باید توسط مقامات چین تعیین هویت شوند، با محکومیت شدید ژاپن و آمریکا مواجه شد.

چین که تصمیم برای ایجاد چنین منطقه ای بر فراز دریای چین جنوبی را نه تایید و نه تکذیب کرد، گفت، چنین تصمیمی بر مبنای سطح تهدید گرفته می شود.

چین مدعی مالکیت بر بخش اعظم دریای چین جنوبی است که سالانه شاهد تجارت آبی چندین تریلیون دلاری است.
برونئی، مالزی، فلیپین، تایوان و ویتنام نیز به نوبه خود مدعی مالکیت بر این دریا هستند.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا