مسئله ریاضی با اثبات ۲۰۰ ترابایتی

موبنا – به گزارش وب‌سایت خبری تحلیلی Gizmodo، بدون شک اثبات‌های ریاضی برای هیچ‌کس به‌جز ریاضی‌دانان جذابیت بالایی ندارد ولی علوم بسیاری از مسائل ریاضی پیچیده استفاده می‌کنند که همین امر موجب می‌شود تا تلاش فراوانی جهت اثبات مسائل پیچیده ریاضی توسط دانشمندان انجام پذیرد. به‌تازگی متخصصان علوم ریاضی به سراغ حل کردن یکی از …

موبنا – به گزارش وب‌سایت خبری تحلیلی Gizmodo، بدون شک اثبات‌های ریاضی برای هیچ‌کس به‌جز ریاضی‌دانان جذابیت بالایی ندارد ولی علوم بسیاری از مسائل ریاضی پیچیده استفاده می‌کنند که همین امر موجب می‌شود تا تلاش فراوانی جهت اثبات مسائل پیچیده ریاضی توسط دانشمندان انجام پذیرد.
به‌تازگی متخصصان علوم ریاضی به سراغ حل کردن یکی از تئوری‌های پیچیده این علوم رفته‌اند و در کمال ناباوری مجبور به‌صرف ۲۰۰ ترابایت حافظه برای ثبت این اثبات شده‌اند.
این مسئله که در دهه ۸۰ میلادی توسط ریاضی‌دانی به نام “رونالد گراهام” ارائه شده بود شامل یک معمای عددی بوده و طراح آن جایزه‌ای ۱۰۰ دلاری را برای کسی که بتواند آن را حل کند در نظر گرفته بود.
حال یک گروه سه‌نفره از محققان به سراغ حل این معما رفته و توانستند در اثباتی ۲۰۰ ترابایتی به پاسخ “نه” برای این معما دست پیدا کنند.
شایان‌ ذکر است که پیش‌ از این بیشترین میزان داده مصرف شده برای اثبات یک معادله ریاضی تنها ۱۳ گیگابایت بود ولی این تئوری جدید پس از پردازش موازی ۸۰۰ پردازنده به مدت دو روز موفق به ارتقاء این میزان به ۲۰۰ ترابایت شد.

 منبع: رایورز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا