اُپن‌بایک؛ سیستم عاملی که برای دوچرخه‌ها توسعه می یابد

موبنا – هرچه فناوری بیشتر پیشرفت می کند، تنوع گجت های الکترونیکی که روی دوچرخه ها نصب می شوند نیز بیشتر می شود. چراغ ها از جمله مثال های بارز هستند اما سامانه های تعلیق و تعویض دنده الکترونیکی به همراه گزینه هایی مانند اکشن کمراها، شارژرهای تلفن همراه و رایانه های دوچرخه سواری نیز …

موبنا – هرچه فناوری بیشتر پیشرفت می کند، تنوع گجت های الکترونیکی که روی دوچرخه ها نصب می شوند نیز بیشتر می شود. چراغ ها از جمله مثال های بارز هستند اما سامانه های تعلیق و تعویض دنده الکترونیکی به همراه گزینه هایی مانند اکشن کمراها، شارژرهای تلفن همراه و رایانه های دوچرخه سواری نیز در دسترس هستند. در حال حاضر تقریبا تمامی این گزینه ها به صورت مستقل نیرو دریافت می کنند و برای اهدافی مستقل کاربرد دارند. رندال جاکوبز و کایل مانا امیدوار هستند تا این شرایط را با اکوسیستم شبکه شده «اُپن‌بایک» تغییر دهند.

ایده ای که در پس اُپن‌بایک قرار دارد این است که تولیدکنندگان دوچرخه یک شبکه پایه در دوچرخه های خود خواهند ساخت، در شرایطی که تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی محصولاتی را تولید خواهند کرد که با این سامانه سازگاری دارند.

این سامانه دارای یک باتری مرکزی است که نیروی تمامی دستگاه های الکترونیکی یک دوچرخه را تامین می کند و با سیم کشی الکتریکی داخلی از باتری تا بخش های کلیدی مانند فرمان دوچرخه همراهی می شود. این به معنای آن است شرکت هایی که قطعات سازگار با اُپن‌بایک را طراحی می کنند نیازی به استفاده از باتری های خود ندارند. به همین ترتیب، مصرف کنندگان تنها باید یک باتری را زیر نظر داشته باشند. این باتری قابلیت جدا شدن برای شارژ مجدد را دارد، در شرایطی که می تواند از طریق یک دینام هنگام پدال زدن نیز شارژ شود.

افزون بر این، اُپن‌بایک پروتکل ارتباطات باز خود را ارائه خواهد کرد که به گجت های تولیدشده توسط شرکت های مختلف اجازه می دهد با یکدیگر در ارتباط باشند. به عنوان مثال، داده هایی مانند سرعت و مختصات GPS می توانند از رایانه دوچرخه سواری به یک اکشن کمرا ارسال شوند و روی یک ویدئو ثبت شوند.

اُپن‌بایک امکان دسترسی به سرور فضای ذخیره سازی ابری خود را نیز دارد و اتصال به اینترنت برای تمامی گجت ها در صورت نیاز را فراهم می کند. این ویژگی می تواند سرویس هایی مانند مدیریت ناوگان اجاره دوچرخه و به اشتراک گذاری دوچرخه را بسیار آسان سازد.

طی همکاری با شرکت مارین بایکس، جاکوبز و مانا یک دوچرخه نمونه اولیه را تولید کرده اند که برخی از ویژگی هایی که به آنها اشاره شد را ارائه می کند. این دوچرخه دارای چراغ جلو، چراغ عقب، چراغ های راهنما، چراغ ترمز، پایه تلفن همراه با شارژ USB، و حسگرهای نور پیرامونی است که به صورت خودکار هنگام فرا رسیدن شب چراغ ها را روشن می کند.

 منبع: عصرایران| نویسنده: محمد مهدی حیدرپور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا