بازتاب‌ گسترده‌ محرومیت‌ حجاج‌ ایرانی در رسانه‌های‌جهان

موبنا – سایت لبنانی «النشره» با اشاره به اظهارات «حسین جابری انصاری»، سخنگوی وزارت خارجه ایران آورده است: «جابری انصاری عربستان را به تیره‌کردن روابط بین دو کشور متهم و اعلام کرد که اگر ایرانیان مراسم حج امسال را به جا نیاورند، عربستان مسئول ایجاد سد راه خداست». شبکه‌های المیادین و المنار لبنان نیز به …

موبنا – سایت لبنانی «النشره» با اشاره به اظهارات «حسین جابری انصاری»، سخنگوی وزارت خارجه ایران آورده است: «جابری انصاری عربستان را به تیره‌کردن روابط بین دو کشور متهم و اعلام کرد که اگر ایرانیان مراسم حج امسال را به جا نیاورند، عربستان مسئول ایجاد سد راه خداست».

شبکه‌های المیادین و المنار لبنان نیز به نقل از رئیس سازمان حج و زیارت ایران اعلام کردند که در پی کارشکنی‌های رژیم سعودی، ۶۴ هزار ایرانی از ادای مناسک حج امسال محروم می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به این که ایرانی‌ها در مناسک حج امسال شرکت نمی‌کنند، نوشت: «علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران محدودیت‌های دولت عربستان را دلیل عدم اعزام زائران ایرانی معرفی کرده است».

این رسانه فرانسوی نوشت: «سازمان حج و زیارت ایران عربستان را به ایجاد محدودیت و منع ایرانی‌ها از ادای فریضه حج اسمال متهم کرد».

خبرگزاری فرانسه همچنین در بخش دیگری از این خبر، به انعکاس اظهارات «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان اشاره و آورده است: «عادل الجبیر برخی خواسته‌‌های تهران در موسم حج را غیرقابل قبول دانست».

پایگاه خبری «رویترز» عربی نیز در تیتری با عنوان «ایرانیان امسال برای مناسک حج به عربستان نمی‌روند»، به تیره‌شدن روابط ایران و عربستان پس از وفات صد‌ها ایرانی در حادثه دلخراش منا در مراسم حج سال گذشته اشاره و آورده است: «عربستان پس از حمله به سفارت این کشور در ژانویه سال گذشته روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد».

این پایگاه خبری نوشته است: «دولت ایران، عربستان را به عدم توانایی در تأمین سلامت و امنیت حجاج متهم کرده، این در حالی است که عربستان، ایران را به محرومیت شهروندان کشورش از سفر به حج متهم کرده است».

اما پایگاه خبری «العربی الجدید» با تیتری با عنوان «ایران مشارکت در مناسک حج امسال را لغو کرد»، به انتشار اظهارات علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و نوشت: «وزیر فرهنگ ایران، دولت عربستان را مسئول عدم اعزام حجاج ایرانی معرفی کرد».

پایگاه خبری الجزیره نیز با خبری جانبدارانه در این زمینه به پوشش خبری نشست مطبوعاتی وزیر خارجه عربستان و «فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس پرداخت و گفت: «وزیر خارجه سعودی ایران را به محرومیت شهروندان کشورش از مناسک حج امسال متهم کرد».

الجزیره همچنین، به اظهارات علی جنتی اشاره و آورده است: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اعلام کرده که به دلیل شکست گفت‌وگوی ایران و عربستان در زمینه اعزام حجاج ایرانی، زائران بیت‌الله الحرام از کشور ایران امسال عازم سرزمین وحی نمی‌شوند».

پایگاه خبری «سی ان ان» عربی نیز با اشاره به این که وزارت خارجه ایران، عربستان را به تشدید تنش در روابط با تهران متهم کرده، به انعکاس اظهارات جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پرداخت و گفت: «سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده که اگر حجاج ایرانی نتوانند مناسک حج تمتع را به جا آورند، مسئولیت سد در راه خدا بر عهده عربستان است».

تهران و ریاض یکدیگر را به شکست مذاکرات حج متهم می‌کنند

پایگاه اطلاع‌رسانی «روسیا الیوم» نیز در تیتری با عنوان این «تهران و ریاض یکدیگر را به شکست مذاکرات حج متهم می‌کنند»، به انعکاس اظهارات جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پرداخته و آورده است: «سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید دارد که بنا بر آخرین گفت‌‌وگوها، سعودی‌ها حداقل وظایف خود برای تأمین امنیت و سلامت حجاج ایران را اجرا نمی‌کنند».

روسیا الیوم در بخش دیگری از این خبر به بیانیه وزارت حج و عمره عربستان اشاره کرده و نوشته است: «عربستان سعودی اعلام کرده که هیئت سازمان حج و زیارت ایران به دلیل امتناع از امضای تفاهم‌نامه در مقابل خداوند و ملت خود مسئول است».

بیانیه تفرقه‌افکنانه آیسسکو درباره منتفی‌شدن حج ۹۵

از سوی دیگر، سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو) که باید سازمانی بی‌طرف و در جهت کاهش تنش‌ها و اختلاف‌ها گام بردارد، همسو با سیاست‌های تفرقه‌افکنانه رژیم سعودی، ایران را به سیاسی‌کردن فریضه حج متهم کرد.

این سازمان مدعی شد که عدم امضای تفاهم‌نامه از سوی ایران، تمایل مقامات ایرانی برای ایجاد مزاحمت برای حجاج ایران و ایجاد هرج و مرج را نشان می‌دهد.

ایران شهرونداش را از فریضه حج محروم کرد!

سایت شبکه ماهواره‌ای «العربیه» عربستان که به داشتن سیاست و خط‌ مشی ضد ایرانی و ضد مقاومت شهرت دارد، به صورت گسترده به این موضوع پرداخت و دولت ایران را مانع اعزام حجاج کشورش به سرزمین وحی برای ادای حج تمتع است.

سایت العربیه مدعی شد که ایران بر شروطی اصرار دارد که در چارچوب شعایر و مناسک معمول حج قرار نمی‌گنجد که از جمله این امور مراسم دعای کمیل و مراسم برائت از مشرکان است، این در حالی است که دولت عربستان این تجمعات را مانعی برای حرکت سایر زائران می‌داند.

این رسانه سعودی در ادامه مدعی شد که ایران برای سیاسی‌کردن مسئله حج تلاش می‌کند و در نظر دارد از طریق انجام رفتار، شعایر و تجمعات غیرمعمول، امنیت حج را تهدید و مشکلاتی را به وجود بیاورد.

روزنامه سعودی الحیات نیز با تیتری با عنوان «طرح‌های ایران برای موسم حج» مدعی شد که هدف راهبردی تهران از مشارکت شهروندانش در موسم حج که برخی از آن‌ها را اعضای سپاه پاسداران و نیروهای اطلاعاتی تشکیل می‌دهد، سوءاستفاده سیاسی و رسانه‌ای از موسم حج است.

این ادعاهای نادرست و واهی از سوی این رسانه‌های سعودی در حالی مطرح می‌شود که وزارت حج عربستان از تأمین حداقل خواسته‌های هیئت ایرانی که همان تأمین امنیت و سلامت زائران برای انجام این فریضه الهی است، سر باز زد و بنابر گفته سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان، وزارت حج و عمره عربستان استقلال کامل در این زمینه ندارد و دخالت سایر دستگاه‌‌های عربستان مانع از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای عزتمندانه شد.

 منبع: ايكنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا