اعلام جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان

موبنا – علی ربیعی در حاشیه همایش چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال ۹۵ و الزامات شرایط جدید برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی که در سالن‌ همایش‌های کتابخانه ملی در حال برگزاری است، درباره جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: یکی از مباحثی که در دولت پیگیر آن بودیم کاهش شکاف تورم و افزایش حقوق‌ها در حوزه بازنشستگی …

موبنا – علی ربیعی در حاشیه همایش چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال ۹۵ و الزامات شرایط جدید برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی که در سالن‌ همایش‌های کتابخانه ملی در حال برگزاری است، درباره جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: یکی از مباحثی که در دولت پیگیر آن بودیم کاهش شکاف تورم و افزایش حقوق‌ها در حوزه بازنشستگی بود.

وی افزود: رییس‌جمهور تاکید داشت که حداقل‌های حقوق در صندوق‌های بازنشستگی افزایش یابد. حدود پنج ماه در این خصوص مطالعاتی انجام و الگوهای مختلفی برای آن ارائه شد و در نهایت الگوی افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان به تصویب دولت رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در این مدت برای جبران این شکاف انجام دادیم توزیع کارت‌های خرید کالا بود، گفت: الگوی افزایش پلکانی حقوق نیز به صورت جدی مدنظر قرار گرفت و بر اساس آن حقوق بازنشستگان از رتبه‌های پایین شروع می‌شود. باید ۶۷ درصد عقب‌افتادگی حقوق بازنشسته‌ها که از تورم در سال‌های گذشته پیشی گرفته بود به شکلی جبران می‌شد.

ربیعی ادامه داد: در طرح افزایش پلکانی به عنوان مثال برای بازنشسته‌ای که ۷۵۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند ۲۰ درصد افزایش خواهیم داشت. برای بازنشسته‌ای که ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند ۱۹.۵ درصد و برای بازنشسته‌ای که ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند ۱۸.۵ درصد افزایش حقوق داریم. این نسبت همین‌طور ادامه پیدا می‌کند تا به کسانی که ۱.۵ میلیون تومان حقوق دارند می‌رسد. برای این گروه و بالاتر افزایش‌ها ۱۲ درصدی است. اگر در یک فرآیند چند ساله این روال را ادامه دهیم تا حدود زیادی می‌توانیم عقب‌ماندگی و این شکاف بین تورم و افزایش حقوق‌ها را جبران کنیم.

وی در ادامه به وضعیت بیمه تکمیلی بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ردیف بودجه برای بیمه تکمیلی در مجلس حذف شده بود و امسال تصمیم گرفتیم از محل درآمدهای صندوق بیمه تکمیلی را ارائه کنیم. بسته بیمه تکمیلی بسته مناسبی خواهد بود و البته تعهدات آن به نسبت مشارکت مردم تفاوت می‌کند. بار مالی ناشی از تعهدات بیمه تکمیلی برای صندوق بازنشستگی ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شکل‌گیری کانون‌های عالی بازنشستگان کشوری در قالب تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: با شکل گرفتن این تشکل‌ها به نوعی برنامه برای زندگی سالمندی در صندوق‌ها در حال طراحی است. برنامه‌هایی برای ورود به دوران بازنشستگی در صندوق‌ بازنشستگی طراحی و دنبال می‌شود.

ربیعی افزود: در واقع اجتماعی شدن فعالیت صندوق برای بازنشستگان از اولویت‌های ماست و با این اوصاف هر سال زندگی اجتماعی بازنشستگان در صندوق رونق می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا صندوق‌های بازنشستگی در بحران ورشکستگی قرار دارند؟ گفت: صندوق‌های ما به شکل DB اداره می‌شدند و در این سیستم عده‌ای در دوران اشتغال حق بازنشستگی پرداخت می‌کنند و عده‌ای دیگر که بازنشسته شدند از این ذخایر استفاده می‌کنند. نسبت شاغلان به بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری به گونه‌ای است که اکنون به ازای هر یک نفری که شاغل است یک نفر حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند در حالیکه مرز بحرانی این نسبت شش به یک است. این اتفاق مثبت نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از سوی دیگر پس از انقلاب طول عمر افراد اضافه شده و با وجود آنکه صندوق‌های بازنشستگی کشش دارند که ۱۳ تا ۱۴ سال مستمری پرداخت کنند اکنون ۶۰ سال مستمری به بازنشسته و بازمانده‌های او پرداخت می‌شود. ما با بازنشستگی‌های زودرس نیز مواجه هستیم. یکی دیگر از مشکلات ما این است که دولت بابت پرداخت بدهی‌هایش، شرکت‌های کم‌بازده به صندوق بازنشستگی واگذار کرده است. همه اینها دست به دست هم داد تا مشکلات متعددی برای صندوق‌ها ایجاد شود. برای رفع این مشکلات باید اصلاحات اساسی صورت بگیرد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حذف یارانه پردرآمدها، گفت: امروز ساعت ۱۲ ظهر جلسه‌ای با دکتر نوبخت در خصوص بررسی ابعاد بند ۱۴ تبصره بودجه خواهیم داشت و باید اجازه دهیم تا مطالعات کارشناسی درباره حذف یارانه پردرآمدها انجام شود. به هر حال تصمیم درست این است که وقتی کسی نیازمند نیست یارانه‌اش حذف شود اما نباید در این مسیر دچار خطا شویم و به نگرانی برخی افراد که نیازمند هستند دامن بزنیم.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا