هیچ نیروی رزمنده‌ای از ایران وارد عراق نشده

موبنا – “حسن دانایی‌فر” در برنامه “من طهران” شبکه خبری العالم، با تبریک پیروزی‌های به دست آمده در عراق به مردم و نیروهای این کشور گفت: ارتش و نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در این روزها شجاعت بی‌نظیر خودشان را نشان دادند و توانستند پیروزیهای بسیاری خوبی را در صحنه عراق و بخصوص در …

موبنا – “حسن دانایی‌فر” در برنامه “من طهران” شبکه خبری العالم، با تبریک پیروزی‌های به دست آمده در عراق به مردم و نیروهای این کشور گفت: ارتش و نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در این روزها شجاعت بی‌نظیر خودشان را نشان دادند و توانستند پیروزیهای بسیاری خوبی را در صحنه عراق و بخصوص در موضوعاتی که در منطقه فلوجه اتفاق افتاد، به ظهور برسانند.

* ماهیت کمک‌های ایران به عراق

وی تصریح کرد: قطعا این پیروزی‌ها اثرات بسیار مستقیمی در مسائل اقتصادی و سیاسی عراق خواهد داشت.

سفیر ایران در پاسخ به سوالی درباره ماهیت کمک ایران به عراق به طور کلی و خصوصا در نبرد فلوجه گفت: از ابتدا جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت عراق قرار گرفت. حسب تقاضایی که در آن ایام بعد از سقوط موصل توسط دولت عراق از جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت؛ جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله موضوع آموزش و سازماندهی کمک کرد و همچنین در زمینه استخباراتی و اطلاعاتی کمک های بسیار شایانی را در اختیار نیروهای رزمنده عراقی قرار داد و از نظر تجهیزات هم، تجهیزات مورد نیاز و مورد درخواست جمهوری عراق را در طول این دوسال گذشته ما تامین کردیم و در اختیار گذاشتیم.

* عراق از نظر نیروهای مسلح به کشورهای خارجی نیازی ندارد

وی گفت: نکته مهم و اساسی که در این نبردها وجود داشت، مستشاری بود که توسط بعضی از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران در اختیار نیروهای مسلح عراق اعم از ارتش و الحشد الشعبی قرار گرفت. من این نکته را می خواهم یادآور شوم که خوشبختانه عراق از نظر نیروهای مسلح و تعداد نفرات جنگجو نیازی به کشورهای خارج از عراق ندارد. جوانان بی شمار عراقی و جوانان شجاع و باغیرت و با ایمان و انگیزه ای که در عراق وجود دارد که شاید این جوانان در منطقه بی نظیر باشند، اینها شرایط را به گونه ای بوجود آورده اند که نیازی به ورود نیروهای زمینی یا رزمنده از بیرون از عراق وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از گذشته تا الان و بخصوص در این نبردهای که در اطراف فلوجه صورت می گیرد، بعضی از رسانه های خارجی و مغرض و کشورهای عربی منطقه با نیت های خاصی که به دنبال تحقق اهداف خودشان هستند، به این امر دامن می زنند که نیروهای رزمنده از جمهوری اسلامی ایران وارد عراق شده است.

* هیچ نیروی رزمنده‌ای از ایران وارد عراق نشده است

سفیر ایران افزود: بنده در اینجا اعلام می کنم که هیچ نیروی رزمنده‌ای از جمهوری اسلامی ایران به عراق وارد نشده است زیرا در عراق به اندازه کافی نیروهایی که بتوانند از عهده داعش و بدتر از داعش برآیند، خوشبختانه وجود دارد.

وی درپاسخ به این سوال که چرا اندک کشورهایی از همکاری ایران و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم عصبانی هستند، و هدف آنها از بیان اظهارات مغرضانه علیه ایران چیست، گفت: می خواهم قبلا از اینکه مستقیما به این سؤال جنابعالی پاسخ بدهم، نگاهی تاریخی به موضوع بیاندازم.

* دلیل واکنش بعضی کشورها به کمکهای ایران به عراق

دانایی‌فر تأکید کرد: بعضی‌ها که این حرفها را در کشورهای منطقه می‌زنند، کسانی هستند که در دوره مجاهدت و قیام و مبارزه مردم علیه صدام در طول ۳۰ سال گذشته حاضر نبودند حتی یک نفر از مخالفین صدام را در کشور خودشان جا بدهد و پناه بدهند و آموزش بدهد و از نظر روحی حتی با اینها ابراز همدردی کنند. این نوع کشورها که این نگرش را از گذشته به جامعه عراق داشتند و همیشه نگاه آنها به اطراف بعثی‌ها و تفکرات بعثی و تفکرات تاریخ گذشته بعثی و ناسیونالیستی داشتند، امروز که می‌بینند جوانان غیور عراق تلاش می‌کنند که خودشان بدون اتکای به بیگانه و کمک گرفتن از کسی باقیمانده عناصر داعش را – که این کشورها در ایجاد و آموزش و سازماندهی و ساماندهی آنها دخالت داشتند- از مناطق پاکسازی می‌کنند؛ به خصوص منطقه فلوجه که کاملا نزدیک به پایتخت است و از نظر نظامی و استراتژی دارای معنای خاصی است. این معنای خاص باعث شده است که اینها واکنش بسیار زیادی از خودشان نشان دهند و شروع به بعضی جوسازی ها کنند.

* جوسازی رسانه‌ای بعضی کشورها قبل از آغاز عملیات فلوجه

وی افزود: جالب اینجا است که قبل از اینکه عملیات فلوجه شروع شود، این نوع جو سازی ها و این نوع گفتار و رفتار رسانه‌ای از آنها بروز پیدا کرد و بسیار تعجب برانگیز و بسیار تاسف آور است که مردم عراق با اراده خودشان می خواهند بخشی از کشور خودشان را از دست داعش پاکسازی کنند اما اینها به این صورت واکنش نشان می دهند.

دانایی‌فر در پاسخ به این سؤال که ایران چگونه می‌تواند با عراق برای دفع فتنه‌های فرقه‌ای و طایفه‌ای همکاری کند، اظهار داشت: خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق چه در سطح دولت و چه در سطح ملت در مسیر بسیار خوبی قرار دارد و این دو ملت و این دو دولت همکاری های بسیار گسترده ای در همه زمینه‌ها دارند.

* تازمانی که عراق بخواهد، کمک می‌کنیم

وی افزود: ما در زمینه مبارزه با داعش و مبارزه با پس مانده‌های نیروهای بعثی تا زمانی که دولت عراق و ملت عراق از ما تقاضای کمک کنند از واگذاری کمک فروگذار نخواهیم کرد، البته همانطور که گفتم از نظر اطلاعاتی و از نظر مستشاری و تجهیزات و امکانات مورد نیازی که آن ها درخواست کنند، چون به اندازه کافی در عراق نیرو و سازمان وجود دارد که بتوانند خودشان با اتکا به خود با داعش و دیگر تروریستها مبارزه کنند.

دانایی‌فر با اشاره به روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور مستقل منطقه با بیش از هزار و چهارصد کیلومتر مرز مشترک، و اشتراکات بسیار زیاد دینی و غیر دینی، گفت: امروزه شاهد همکاری‌ها در سطوح مختلف هستیم و این مسیر را علی‌رغم بعضی از جوسازی‌هایی که توسط دیگران صورت می‌گیرد ادامه خواهیم داد.

دانایی‌فر با بیان اینکه ملت و دولت عراق دارای تجربه تاریخی خوبی هستند، اظهار داشت: ملت عراق حافظه تاریخی خوبی از رفتار بعضی از این کشورها دارد، ملت عراق در طول این چهل و چهل و پنج سال گذشته دوست و دشمن خود را تشخیص می دهد، و می‌داند امروز چه کسی دوست واقعی است و چه کسی دوستش نیست، و چه کسی دشمن است، و در این جهت خوشبختانه ما شاهد ابراز احساسات بسیار صمیمانه از طرف مردم عراق نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستیم.

* تأثیر مثبت پیروزی‌های ارتش عراق و الحشد الشعبی

دانایی‌فر افزود: این پیروزی‌ها اثرات بسیار سازنده، مثبت و تسکین بخش بعضی از مشکلات و آلام داخل جامعه عراق را نوید می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: داعش که از دوسال قبل وارد عراق شد، به منظور فروپاشی این ساختار سیاسی موجود اقدام کرد اما به برکت فتوای مرجعیت و حضور به هنگام و به موقع جوانان رشید عراقی و همچنین بازسازی مجدد سازمانی و روحی ارتش مقتدر عراق توانستند جلوی پیشروی داعش را سد کنند، و مناطقی را که به دست آنها بود، از آنها پس بگیرند.

دانایی‌فر تأکید کرد: این وضعیت در شرایط کنونی به گونه‌ای شده که توانسته است روحیه و اراده طرف دولتی و مردمی بر طرف مقابل که داعش باشد، تحمیل شود و نتیجه بخش پاکسازی نهایی سرزمین‌های باقی مانده را که در دست داعش در عراق هست، می‌دهد.

دانایی‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا ایران می‌تواند در نزدیک شدن فراکسیون‌های سیاسی عراق و چیره شدن بر اختلافات سیاسی ایفای نقش کند، گفت: بخش قابل توجهی از این مسائل که در عراق رخ می دهد طبیعی است. عراق در یک دوره انتقال و گذر از مرحله‌ای به مرحله دیگر قرار گرفته است. عراق کشوری است که از نظر دموکراسی آزادی‌های تقریبا نامحدود وجود دارد. هر کس و هر مجموعه و هر جریانی می‌تواند بدون مانع و مشکل اظهار نظر و ابراز حضور کند.

وی افزود: در عراق احزاب و تشکل های سیاسی مختلف و متنوعی وجود دارد و قطعا خود وجود احزاب به معنای وجود حرف‌های مختلف و دیدگاهها و افکار مختلف است و این افکار مختلف بعضا مسائل خاص خودش را به وجود می‌آورد.

* عراق می‌تواند از مرحله فعلی عبور کند

دانایی‌فر خاطرنشان کرد: وجود داعش و فشارهایی که داعش در طول دو سال گذشته به مسئولان این کشور وارد کرده است و شرایط اقتصادی که در داخل عراق به وجود آمده، باعث شده است برخی از مشکلات و نگرانی‌ها بروز پیدا کند اما من اعتقاد دارم رهبران و مسئولان احزاب وجریان های طوایف مختلف در داخل عراق از این تجربه و بردباری برخوردار هستند که بتوانند از این مرحله سخت و بسیار خاص عبور کنند.

دانایی‌فر تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی با همه ارتباط و نفوذی که در داخل جمهوری عراق دارد و با همه جریان ها در داخل عراق اعم از عرب و غیر عرب و کرد و شیعه و سنی ارتباط دارد، دائما در حال رایزنی و گفتگو است و مشورت‌های لازم را به این ها منتقل می‌کند، و خوشبختانه این مشورت‌ها هم موثر بوده و قطعا موثر هم خواهد بود، و ما اعتقاد داریم عراق انشاء الله می‌تواند از این مرحله فعلی عبور کند.

* روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و عراق

دانایی‌فر درباره روابط ایران و عراق در زمینه‌های مختلف گفت: خوشبختانه روابط ایران و عراق در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و غیره، گسترده و وسیع است. در زمینه اقتصادی امروز خط هزار و ۲۰۰ مگاوات برق از ایران به عراق صادر می شود که حجم قابل توجهی از مصرف برق عراق را تشکیل می دهد و این برق از مناطق بصره ، العماره و دیاله وارد عراق می شود و عراقی ها در این هوای بسیار گرم و کمبود برق، بسیار به برق نیاز دارند.

دانایی‌فر افزود: من کشوری را نمی‌شناسم که در زمینه برق به عراقی کمکی کرده باشد، و این به معنای آن نیست که عراقی‌ها از دیگر کشورها برق درخواست نکرده‌اند بلکه به این معناست که شرایط برای دیگر کشورها برای انتقال برق به عراق وجود داشت ولی ایران در حجم بسیاری به عراق در زمینه برق کمک می‌کند.

* تردد ۵ میلیون زائر بین ایران و عراق

وی ادامه داد: در زمینه سفرهای زیارتی بین ایران و عراق باید گفت که سال گذشته ۵ میلیون زائر بین این دو کشور تردد کردند به این معنی که سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از عراق به ایران و به همین تعداد از ایران به عراق سفر کردند. این تصور که تعداد زوار ایرانی بیش از زوار عراقی است، تصور چندان صحیحی نیست. طبق آماری که در دست داریم و ویزاهائی که صادر می کنیم ؛ بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال گذشته از عراق به ایران برای زیارت عتبات ، درمان ، کارهای اقتصادی و امور دانشگاهی و فرهنگی سفر کردند.

* عراق دومین شریک اقتصادی ایران است

دانایی‌فر تأکید کرد: همچنین عراق در حال حاضر دومین شریک اقتصادی ایران است، و مذاکراتی بین دو طرف برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری برگزار شده، و برنامه هائی برای همکاری های اقتصادی مشترک از جمله تأسیس کارخانجات مشترک در داخل عراق برای تحرک بخشیدن به بخش تولید در عراق و سرمایه گذاری در این کشور در دست داریم تا ان شاء الله این کارها در داخل عراق اجرایی شود.

* همکاری‌های دانشگاهی ایران و عراق

دانایی‌فر اظهار داشت: ایران و عراق در زمینه دانشگاهی و فرهنگی هم روابط خوبی دارند و ۲۴ دانشگاه در ایران با طرف عراقی یاداشت و تفاهم همکاری امضاء کرده اند و هم اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه های ایران در مقاطع دکترا، فوق لیسانس و لیسانس تحصیل می کنند که اکثر آنها در مقاطع دکترا و فوق لیسانس تحصیل می کنند. سفرها و دیدارهای مسئولان آموزشی ایران و عراق ان شاء الله زمینه افزایش همکاری های علمی و آموزشی را فراهم خواهد کرد.

دانایی‌فر درپاسخ به این سؤال که پاکسازی موصل و دیگر مناطق اشغالی از تروریست‌ها چه مدت طول خواهد کشید، گفت: من نمی‌خواهم زمان خاصی را تعیین کنیم ولی این را می‌گویم که داعش از حالت هجوم، حمله و پیشروی به حالت دفاع و زمین گیری تبدیل شده است، و خیلی از مناطق از سیطره و تصرف داعش خارج شد.

* تاکتیک داعش از حالت هجومی به حالت دفاعی تبدیل شده است

وی اظهار داشت: تغییر تاکتیک، تئوری و رفتار داعش به این معنا است که این گروه تروریستی به پایان کار خود نزدیک شده است . تاکتیک داعش از حالت هجومی به حالت دفاعی تبدیل شده است زیرا ذاتاً نیروهای داعشی از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی در خود توانایی دفاع ندارند، و توانایی هجومی آنها معمولاً بیشتر از دفاعی است، و زمانی که مردم عراق توانستند اراده خود را به داعش تحمیل کنند، پایان کار داعشی ها آغاز شد.

* احتمال یکسره شدن کار داعش در سال ۲۰۱۶ زیاد است

دانایی‌فر خاطرنشان کرد: پایان کار داعش با توجه به پیروزی‌های ارتش در شهر فلوجه می‌تواند سرعت بیشتری پیدا کند، و وضعیت دفاعی داعشی‌ها شکننده‌تر شود. درگیری‌های منطقه الکرمه و دیگر مناطق نشان داد که وضعیت دفاعی داعش در مقایسه با گذشته دچار تزلزل شده است. ما نمی‌توانیم زمانی برای پایان کار داعش تعیین کنیم ولی احتمال اینکه در سال ۲۰۱۶ کارش یکسره شود، وجود دارد.

 منبع: العالم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا