روحانی: قومیت ها نباید درگیر حاشیه ها شوند

موبنا – حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جریان سفر کاروان تدبیر و امید به استان آذربایجان غربی در جمع مردم ارومیه با اشاره به برگزاری دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حضور شکوهمند مردم در این دو انتخابات و به ویژه در منطقه آذربایجان نشان‌گر اعتماد مردم به مجریان …

موبنا – حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جریان سفر کاروان تدبیر و امید به استان آذربایجان غربی در جمع مردم ارومیه با اشاره به برگزاری دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حضور شکوهمند مردم در این دو انتخابات و به ویژه در منطقه آذربایجان نشان‌گر اعتماد مردم به مجریان کشور در انتخابات و وجود رقابت سالم انتخاباتی در سرزمین ما است.

وی اظهار کرد: اگر اعتماد مجریان وجود نداشته باشد و اگر رقابت سالم برقرار نباشد، بی‌تردید انتخابات شکوهمند نخواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات اخیر، خاطرنشان کرد: مردم ما با ۶۲ درصد در سراسر کشور و ۶۶ درصد در آذربایجان غربی پای صندوق‌های آراء آمدند و این بدان معناست که کشور ما و مردم ما گرچه یکصدایی را نمی‌پسندند و صداهای متنوع در این کشور جاری است، ‌در عین حال حاکمیت واحد ملی سراسر کشور را فرا گرفته است.

روحانی با بیان اینکه مردم در انتخابات اخیر آری‌ها و نه‌هایی اعلام کردند، اظهار کرد: مردم سرزمین ما در این انتخابات مانند انتخابات سال ۹۲، اعلام کردند که در این سرزمین خواهان بهبود معیشت‌اند. آری آنها به این بود که خواهان همصدایی و وحدت مسئولین برای توسعه و رونق اقتصادی سرزمینشان هستند.

نوشته های مشابه

وی اضافه کرد: مردم به این آری گفتند که در این سرزمین به دنبال فرهنگ و هویت اسلامی و ملی هستند. همچنین نه آنها به خشونت و افراطی‌گری بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم در جریان انتخابات اخیر اعلام کردند که خواهان رشد و ترقی هستند و نه شعارهای بی‌محابایی که بتواند رابطه مردم را با جهانیان با شکاف مواجه کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه هنر نیست که ما به گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان و رقبایمان در سراسر جهان را علیه خود متحد کنیم،‌ اظهار کرد: این هنر نیست که شرایطی را فراهم کنیم که کشورهایی که به طور سنتی سال‌ها با ما سابقه دوستی داشتند در شورای امنیت سازمان ملل در کنار خصم ما با آمریکا دست به تحریم ملت بزرگ ایران بزنند.

روحانی با بیان اینکه دنیای سیاست عرصه امتیاز دادن نیست، بلکه عرصه امتیازگرفتن و فراهم کردن شرایط مناسب برای کار و ‌اشتغال مردم و حرکت آنها به سمت تعالی است،‌ اظهار کرد: چرا کاری کنیم که مردم ما از حقوق مسلم خود محروم بمانند؛ چرا در استانی مانند آذربایجان غربی با این‌ همه عظمت و همسایگی با سه کشور و در شرایطی که از آن به عنوان دروازه ایران به اروپا و غرب یاد می‌شود، همچنان جوانان تحصیلکرده و دانشگاهی باید نگران اشتغال و کار خود باشند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در گذشته برخی بی‌تدبیری‌ها در کشور اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: زمانی در کشور وفور درآمد نفتی بود و نفت ۱۴۷ دلار فروخته می‌شد و سالیانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار صرف واردات کالا به کشور می‌شد، اما برای مردم اشتغال فراهم نشد.

وی با بیان اینکه مردم در این مقطع تاریخی به فکر گشوده شدن مسیر برای صادرات کالاهی داخلی به کشورهای جهان و منطقه هستند، تصریح کرد: اولین گام دولت یازدهم این بود که دروازه‌هایی که دشمن بر روی ملت ایران بسته بود و راه صادرات و رونق اقتصادی را با اعمال تحریم‌ها مسدود کرده بود، با برداشتن تحریم گشود.

روحانی در ادامه به حضور شرکت‌های مختلف خارجی در ایران و رایزنی‌ آنها برای سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: مردم به خوبی آگاه‌ هستند که برای آنکه گام‌های لازم را برای حرکت اقتصادی در کشور برداریم، نیازمند زمان هستیم با این وجود می‌بینیم که کشورهای دیگری که در سال‌های گذشته سهم ما را از نفت و میعانات گازی گرفته بودند و ما را تحریم کرده بودند، امروز قدم به قدم در حال حرکت به سمت شرایط قبل از تحریم هستند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه به لطف خدا امسال دارای رشد اقتصادی مناسبی خواهیم بود، اظهار کرد: در ایران به فکر اشتغال جوانان به عنوان مهمترین هدف هستیم و مردم نیز پای صندوق‌های رأی انتخابات مجلس با رأی به نمایندگان از آنها خواسته‌اند که دولت و ملت و قوای سه‌گانه همه دست به دست هم بدهند تا اهداف ملی به ثمر برسد.

روحانی همچنین با تأکید بر اینکه امروز روزی نیست که به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم، ادامه داد: مردم نمی خواهند که این جناح یا ‌آن جناح به مسائل دست دوم یا دست سوم بپردازند، بلکه همه آنها می‌خواهند به مسأله اول کشور که رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است بپردازند.

رئیس جمهور در بخشی از صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم وحدت و همکاری میان همه اقوام، مذاهب و ادیان موجود در کشور، اظهار کرد: دولت یازدهم اجازه نخواهد داد که در ایران اسلامی فرقی میان کرد و لر و ترک و فارس وجود داشته باشد؛ چرا که همه ما شاخه‌های یک درخت تنومند به نام ایران اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون در نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز توانسته‌ایم از پیچ تاریخی و توطئه‌هایی که سال‌های قبل صهیونیست و استکبار علیه ما انجام می‌دادند و به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها کشورمان را در چاله و چاه تحریم انداخته بودند، عبور کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز در سراسر ایران اسلامی امنیت برقرار است، گفت: امروز شاهدیم که امنیت و ثبات به بهترین وجه در ایران برقرار است و این در شرایطی است که همه اطراف ما را ناامنی، هشدار، بی‌ثباتی و افراطی‌گری فرا گرفته است.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور کشورمان در ادامه اظهار کرد: آذربایجان غربی همواره سنبل همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان و غیرمسلمانان و همچنین شیعه و سنی و اقوام مختلف بوده است.

وی با اشاره به همسایگی آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان، خاطرنشان کرد: این استان باید با ۹ هزارو ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عزیز و همسایه به پایانه اصلی صادرات کشور و منطقه تبدیل شود. دولت یازدهم نیز متعهد است که روز به روز روابط مرزی را گسترش و در مرزهای آذربایجان غربی رونق اقتصادی برپا کند.

روحانی با اشاره به وجود یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت در آذربایجان غربی، گفت: صندوق توسعه ملی به جهت تشویق برای گسترش کشاورزی در این استان ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۱۰ درصد در اختیار متقاضیان فعالیت‌های کشاورزی در استان قرار خواهد داد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بارندگی سالانه در استان آذربایجان غربی ۳۰۰ میلیمتر و میزان آب پشت سد در این استان ۴ میلیارد متر مکعب است، خاطرنشان کرد: این استان استعداد فراوانی برای توسعه کشاورزی و صادرات انواع محصولات باغی و کشاورزی به کشورهای منطقه را دارد.

روحانی گفت: دولت برای توسعه کشاورزی در این استان در سال ۹۵ و ۹۶ در بخش‌های آبیاری و کشاورزی ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است. همچنین در راستای اجرای این طرح‌ها ۱۲ هزار اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این استان ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری ۱۵ هزار هکتار از اراضی مستعد استان نیز مجهز به سیستم آبیاری مدرن خواهند شد.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه با تأکید بر اینکه من به وعده انتخاباتی خود درباره دریاچه ارومیه وفا کردم، اظهار کرد: نخستین جلسه دولت یازدهم با موضوع توجه به شرایط دریاچه ارومیه برگزار شد و در آن جلسه احیاء این دریاچه عزیز مطرح گردید.

وی با تأکید بر اینکه امروز دریاچه ارومیه احیاء شده است، اظهار کرد: دریاچه ارومیه در شرایطی که چنانچه وضعیت قبل ادامه پیدا می‌کرد باید با ۱۲۰ سانتیمتر کاهش ارتفاع آب مواجه می‌شد اما امروز به همت مسئولین و مردم میزان آب موجود در دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۲،‌۱۰ سانتیمتر بالاتر است و گام‌هایی در جهت تثبیت شرایط این دریاچه برداشته شده است.

روحانی با بیان اینکه ۱۷ دستگاه در کشور مسئول احیای دریاچه ارومیه هستند، گفت: امروز دریاچه ارومیه نسبت به تاریخ مشابه در کشور ۴۶ سانتیمتر افزایش آب داشته است و این بدان معناست که ما دریاچه ارومیه را احیاء خواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به برنامه‌های خود در جریان سفر به استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: در این سفر دو طرح بزرگ صنعتی و پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد. همچنین افتتاح ده‌ها طرح عمرانی، صنعتی و کشاورزی، کلنگ‌زنی ده‌ها طرح دیگر از جمله برنامه‌های دیگر سفر به این استان است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین امنیت کشور در سایه توسعه فراهم خواهد شد خطاب به مسئولان استان آذربایجان، گفت: استان آذربایجان غربی را به عنوان استانی امنیتی تلقی نکنید و فکر نکنید که در این استان باید برنامه‌های امنیتی انجام شود ؛ چرا که امنیت این استان و امنیت سراسر کشور در سایه توسعه تحقق خواهد یافت.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا