پیشنهاد تغییر یک عنوان؛ داروساز تا داروپزشک

موبنا – معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این همایش گفت: آمار واقعی در حو زه دیابت با برآوردهای اعلام شده بسیار متفاوت است و باید در این زمینه بازنگری شود چون بسیاری از بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند و باید مطلع شوند. مهران ولایی افزود: اگرچه در خصوص داروهای …

موبنا – معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این همایش گفت: آمار واقعی در حو زه دیابت با برآوردهای اعلام شده بسیار متفاوت است و باید در این زمینه بازنگری شود چون بسیاری از بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند و باید مطلع شوند.
مهران ولایی افزود: اگرچه در خصوص داروهای دیابتی قاچاق دارو نداریم و اگر هم بوده آمار بسیار پایینی است اما باید این میزان نیز به صفر برسد.
وی در ادامه به نقش داروسازان در رفع مشکلات حوزه بیماران دیابتی اشاره کرد و ادامه داد: نقش داروسازان در حد یا داروفروش دیده می شود در حالی که آنان در درمان بیماری های مختلف نقش تعیین کننده ای دارند.
ولایی خاطرنشان کرد: داروخانه ها و داروسازان خط مقدم همه بیماری ها و درمان هستند و به عنوان در دسترس ترین متخصصان برای بیماران به حساب می آیند.

** پیشنهاد تغییر داروساز به دارو پزشک
ولایی همچنین با بیان اینکه شاید بهتر باشد نام داروساز به داروپزشک تغییر کند، گفت: هدف داروسازان مداخله در درمان نیست بلکه آموزش و راهنمایی برای مرجعه به پزشکان و یک نوع ارجاع دهنده درست بیماری برای استفاده صحیح از داروها است.
وی اضافه کرد: پس بهتر است دیگر داروسازی به داروپزشکی تغییر کند و در این زمینه اصلاحاتی صورت گیرد.

** نیاز به متولی یکپارچه در ارائه خدمات داریم
محمد راسخ
مدیرگروه اقتصاد دارو دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: متولی سلامت ظاهرا یک وزارتخانه است و باید در عمل هم یک متولی داشته باشد چون ما نیاز به یک متولی یکپارچه در ارائه خدمات داریم.
محمد راسخ افزود: باید ذینفعان موضوع را زیر چتر وزارت بهداشت به صورت یکپارچه جمع کنیم و روشهای اجرایی را به صورت یکپارچه تعریف و پیاده سازی شود.
وی ادامه داد: باید خدمات جزیره ای فعلی به خدمات یکپارچه با محوریت مدیریت بیماری تبدیل شود.

** آموزش های دوره ای برای داروسازان پیش بینی شود
کامران اصغری (1)
معاون نظارت درمان غیرمستیم سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: باید جزیره ای کار کردن را کنار بگذاریم و زیرساخت های مکانیزه در حوزه درمان به ویژه در بخش دیابت تامین شود.
کامران اصغری افزود: همچنین در صورتی که آموزش های دوره ای برای داروسازان پیش بینی شود، می توان بخش عمده ای از مشکلات موجود را حل کرد.

** برخی داروهای دیابتی تولید داخل تحت پوشش بیمه نیست
رئیس انجمن دیابت ایران نیز گفت: برخی از داروهای بیماران دیابتی تا ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه است اما نمی دانیم با چه رویکردهایی و تعاریفی برخی از داروها فقط تا ۷۰ درصد تحت پوشش بیمه است.
اسدالله رجب افزود: اگرچه برخی از داروهای تولید داخل دیابت در ایران تحت پوشش نیست و همین موضوع بیماران را با مشکلات جدی مواجه می کند.

** رقم قاچاق دارو در کشور مشخص نیست
غلامحسین مهرعلیان (1)
استاد دانشگاه اقتصاد و مدیریت درمان دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: قاچاق دارو در کشور وجود دارد و به عنوان یک معضل است اما حجمی که داروهای قاچاق به خود اختصاص داده مشخص نیست.
غلامحسین مهرعلیان افزود: همه معتقد هستند که داروهای قاچاق وجود دارد اما آمار درستی از میزان کمی و کیفی آن وجود ندارد اما در این زمینه فاکتورهای القایی وجود دارد و اولین عامل آن تقاضای القایی است به طوری که مردم را به سمت داروهایی سوق می دهد که آن دارو گزینه های دیگری هم دارد.
وی اظهار داشت: دومین عامل سیاست های انقباضی دولت است که به خاطر دسترسی محدود تهیه داروهای قاچاق آسان تر می شود.

** داروخانه های کشور در خصوص مشاوره وضعیت مطلوبی ندارند
مهرعلیان افزود: در حال حاضر داروخانه های کشور در خصوص مشاوره برای مدیریت بیماری ها وضعیت مطلوبی ندارند که امیدواریم نقش مشاوره در این گروه پزشکی پررنگ تر شود.
وی ادامه داد: داروسازان می توانند نقش موثری در کاهش هزینه ها و عوارض مربوط به بیماری ها به ویژه در حوزه دیابت دارند که این نقش با ارائه مشاوره ها تاثیرگذار تر می شود.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا