من و آقای عارف در این مدت اخیر با هم ارتباط داشتیم

موبنا – علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (۹ خرداد ۹۵) مجلس و پس از تحلیف هیات رئیسه موقت ضمن تقدیر از رئیس و هیات رئیسه سنی مجلس گفت: در کشور ما یک صحنه واقعی از مردم‌سالاری دینی در آن وجود دارد این مردم‌سالاری دینی از نقاط قوت نظام به شمار می‌رود و تبلور آن …

موبنا – علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (۹ خرداد ۹۵) مجلس و پس از تحلیف هیات رئیسه موقت ضمن تقدیر از رئیس و هیات رئیسه سنی مجلس گفت: در کشور ما یک صحنه واقعی از مردم‌سالاری دینی در آن وجود دارد این مردم‌سالاری دینی از نقاط قوت نظام به شمار می‌رود و تبلور آن را می‌توان در داخل مجلس همین رقابت‌هایی است که همیشه بوده و هست.

وی ادامه داد: ما این رقابت‌ها را مایه کمال مجلس می‌دانیم که افرادی که خود را در معرض کار بیشتر بخواهند قرار دهند فرصت این کار را داشته باشند و این هم در سطح کشور و هم در سطح مجلس وجود دارد و تبعا فراکسیون‌هایی به وجود آمده که اینها برای اداره مجلس برحسب مصلحت‌اندیشی برای کشور نظرات مختلف داشتند و ما این را نقطه قوت می‌دانیم.

رئیس موقت مجلس دهم اظهار داشت: در آرایی که نمایندگان که درواقع امنای ملت هستند به نظر قطعی خود رسیدند و از ترکیب هیات‌رئیسه از فراکسیون‌های مختلف حضور دارند و شما نمایندگان این همگرایی را برای آینده کار خود و مجلس رقم زدید.

لاریجانی اضافه کرد: من از تلاش‌های همه فراکسیون‌ها در این ارتباط تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم که این یک تجربه جدید برای مجلس شورای اسلامی است و از برادر عزیزمان آقای دکتر عارف که دوستی ما با ایشان دوستی بسیار قدیمی است و من ایشان را یکی از شخصیت‌های بسیار خوب کشور می‌دانم صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: ما در این مدت هم با هم ارتباط داشتیم و تلاش کردیم تا در مجلس دهم نتایجی را که می‌خواهد از سر دلسوزی برای کشور رقم بخورد با همگرایی بیشتر باشد و من از آقای عارف و همت ایشان و از لطف و مرحمتی که نسبت به من داشتند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

رئیس موقت مجلس دهم اظهار داشت: که مجلس دهم در روز نخست کاری خود با توکل بر خدا و توسل به اولیای دین قصد خود را قصد الهی کرده که وقت خود را صرف حل مسائل اصلی کشور کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما بپذیریم که اگر اطمینان به همت خودمان داشته باشیم که می‌خواهیم در راه صحیحی که طریق الهی است قدم برداریم خداوند برکاتش را بر ما نازل خواهد کرد و نگاهی که رهبر معظم انقلاب در پیامشان به مجلس دهم داشتند این نکته، نکته برجسته‌ای بود که نیت‌هایمان خیر باشد و حرف‌ها و افعالمان برای ما حسنه باشد و من امیدوارم که فضای مجلس که فضای مودت‌آمیزی است با نیت خیر همراه باشد.

وی افزود: قدردانی از همت مردم در بحث انتخابات نکته مهمی است که نتیجه آن مجلسی است که سنگر اصلی دفاع از حقوق ملت است. ما باید بدانیم که کار مهمی بردوش داریم. از یک سو در شرایط بسیار پرالتهابی در منطقه نمایندگان باید از حقوق ملت، از امنیت کشور، از پایداری ملی کشور صیانت کند و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی که در داخل کشور وجود دارد به قدری دارای پیچیدگی است و مسائل به هم تنیده‌ای در آن است که اقتضا می‌کند با تدبیر و توجه کامل از نظر همه‌جانبه نگری و با یک روش علمی به موضوعات توجه شود تا بتوانیم شرایط اقتصادی کشور را سامان دهیم.

رئیس موقت مجلس دهم اظهار داشت: در مجموع کار مجلس کار بسیار سترگی است و اقتضا می‌کند تا همه ما به صورت فردی و کمیسیونی و مسائل جمعی که در صحن پارلمان است تلاش‌مان این باشد بر این موضوعات اساسی تمرکز کنیم و من امیدوارم با توجه به تحولاتی که در کشور به وجود آمده مجلس فعلی مجلس ناجهی در هر دو وجه مسائل اقتصادی داخلی و مسائل منطقه‌‌ای باشد.

لاریجانی ضمن تقدیر از پیام رهبر معظم انقلاب به مجلس دهم خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در پیام مجلس راه را برای ما روشن کردند و ایشان هم مسائل فرهنگی را گوشزد کردند و هم تمرکز بر اقتصاد مقاومتی که امر مهمی و سیاست‌های کلی آن تنظیم شده مورد توجه قرار گرفته است و نسبت به مسائل منطقه‌ای که مجلس باید سپر ملت ایران در حفظ حقوق ملت باشد و با تیزبینی حوادث بین‌المللی را رصد کنیم و با این کار بتواند از شرایط منطقه بهترین آورده را برای ملت داشته باشیم.

وی افزود: در ارتباط با اقتصاد مقاومتی سیاست‌های کلی آن تنظیم شده و در مجلس گذشته نیز گام‌های مهمی در این باره برداشته شده اما امروز هم در مقام اجرا و هم تکمیل قانون‌گذاری باید در این زمینه گام‌های استوارتری برداشته شود.

رئیس موقت مجلس دهم اظهار داشت: از مرکز پژوهش‌های مجلس می‌خواهم تا با هم‌فکری نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی پیش‌نویس استراتژی مجلس دهم را تدوین کنند و آن را به اطلاع نمایندگان رسانده و نظر نمایندگان را در این خصوص اخذ کنند که راه ۴ ساله‌ای را که مجلس در پیش دارد با یک روشن‌بینی آن را طی کند و بدانیم که چه اولویت‌هایی در این مسیر داریم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم نکاتی که رهبر انقلاب به آن اشاره داشته و دغدغه‌هایی که داشتند ما نیاز به یک تئوری در توسعه فرهنگی مبتنی بر یک قرائت درست از تفکری دینی هستیم.

وی افزود: باید بپذیریم که فرهنگ در انقلاب ما زیربنای همه اقدامات دیگر است. اگر ما استقلال فرهنگی داشته باشیم استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی هم خواهیم داشت. استقلال مکتبی و فرهنگی بسیار امر مهمی است لذا برای توسعه فرهنگی کشور براساس اسلام ناب باید ما تلاش کنیم و حتما کمیسیون فرهنگی می‌تواند در این زمینه نگاه جدیدی را به مجلس ارائه کند و ما از آن پشتیبانی کنیم.

رئیس موقت مجلس دهم اظهار داشت: ما مفتخریم که از یک نظام مردم‌سالار دینی برخوردار هستیم. در نظام مردم سالار دینی هم‌سرنوشتی بین مردم با اراده مردم محقق می‌شود و هم سوگیری کشور به سمت اهداف عالی اسلام تحقق پیدا می‌کند لذا این یک چارچوب نظری بسیار قوی است و هرچه ما در توسعه سیاسی در کشور فعال باشیم که زمینه‌های مشارکت را در کشور افزایش دهیم هم به تئوری عدالت و هم به پایداری ملی کمک کرده‌ایم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع توسعه سیاسی براساس تفکری که امام به عنوان مردم‌سالاری دینی ارائه کردند امر مهمی است که باید از ابعاد مختلف در کمیسیون‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است از دیگر نکات مهمی است که البته همه مسئولین از جمله مسئولین اجرایی قبول دارند که اقتصاد مقاومتی یک مجموعه نسبتا منسجم برای رونق تولید و یک تولید درون‌گرا و برون‌زا است که بتواند مسائل توسعه صادرات را در کشور با تکیه بر اقتصاد درونی کشور رقم بزند که لازمه این امر تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور و تشویق صادرات است.

رئیس موقت مجلس دهم اظهار داشت: برای کوتاه کردن زمان سرمایه‌گذاری باید کار شود و ما نواقصی در این حوزه داریم و هم برای تشویق و تسهیل صادرات باید اقدامات لازم صورت پذیرد و در مجموع در بخش توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی جای کار فراوان وجود دارد و من از همه اندیشمندان در داخل مجلس و همه نخبگان کشور خواهش می‌کنم که در این حوزه به ما کمک کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع توسعه علمی در کشور از دیگر نکات علمی است که با ید به آن توجه شود و ما باید بپذیریم که کشور ما پس از انقلاب جهش‌های خوبی در این حوزه داشت اما به دلیل یک عقب‌افتادگی بیش از دو قرن که در دوره قاجار و دوره پهلوی در بخش بدنه علمی کشور به وجود آمد ما یک فاصله علمی با شرایط دنیا پیدا کردیم بنابراین در این زمینه با سوگیری درست و توجه به بومی‌گرایی باید همت بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات یک رکن مهم در مجلس دهم خواهد بود و امیدوارم با حضور اساتید دانشگاهی با حضورشان در این کمیسیون که می‌توان دانشگاه‌های ما را به سمت نیازهای واقعی بخش تولید کشور اعم از صنعت و کشاورزی سوق دهند و وضعیت امروز ما در کشور نیاز به یک مجاهدت علمی دارد.

رئیس موقت مجلس دهم با تاکید بر توسعه دیپلماتیک کشور اظهار داشت: ما باید بپذیریم که یک جزیره تنها در دنیا نیستیم و این نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما با همه کشورها در دنیا ارتباط خواهیم داشت و باید این ارتباطات را توسعه دهیم امر بسیار مهمی است و این امر نیازمند یک دیپلماسی بسیار قوی است که بتواند این مسائل را در صحنه بین‌المللی به سمت منافع ملی سوق دهد و شیطنت‌هایی را که در سطح منطقه در حوزه دیپلماتیک صورت می‌گیرد را به سمت برادری در بین امت اسلامی سوق دهد.

لاریجانی اضافه کرد: لذا ما نیازمند تئوری دیپلماتیک براساس اقتدار ملی هستیم که کمیسیون امنیت ملی مجلس در این دوره سهم بزرگی برای کشور باید داشته باشد و تلاش کند اقتدار ملی را در درون یک تئوری دیپلماتیک رقم بزند.

وی در پایان گفت: امیدوارم مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف بتواند تلاش‌های نمایندگان را همگرا کند و ما در روزهای آینده شاهد کارهای جدید و نو در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دیپلماتیک برای کشور باشیم.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا