لزوم ارتقا رتبه ۱۰۵ ایران در حوزه دولت الکترونیک

موبنا، لیلا محمدنظامی – ابوالحسن فیروزآبادی صبح امروز در قالب دومین اجلاس مدیران فاوای استانداری های کشور در جمع مدیران IT استانداری استان‌های مختلف کشور حضور یافت و به ارائه‌ی توضیحاتی درباره روند اجرای دولت الکترونیک پرداخته و راهکارهایی جهت تحقق اهداف دولت الکترونیک ارائه کرد. وی در این باره عنوان کرد: امنیت،تعامل،شهروند محوری و …

موبنا، لیلا محمدنظامی – ابوالحسن فیروزآبادی صبح امروز در قالب دومین اجلاس مدیران فاوای استانداری های کشور در جمع مدیران IT استانداری استان‌های مختلف کشور حضور یافت و به ارائه‌ی توضیحاتی درباره روند اجرای دولت الکترونیک پرداخته و راهکارهایی جهت تحقق اهداف دولت الکترونیک ارائه کرد.
وی در این باره عنوان کرد: امنیت،تعامل،شهروند محوری و شفافیت از ویژگی های اصلی دولت الکترونیک به شمار می روند و در قالب این طرح تعاملات دولت با مردم برای ارائه خدمات در یک بستر امن صورت می گیرد که در آن بحث حریم خصوصی و محرمانگی مورد توجه جدی قرار دارد.
فیروزآبادی در ادامه با تاکید بر اهمیت توجه مدیران بخش های مختلف به بحث فاوا اظهار کرد: اگرچه مدیران ارشد کشور به حوزه IT علاقه‌مند هستند، اما لازم است در این حوزه اطلاعات و دانش کاملی نیز داشته باشند. در واقع این حس دوستی نسبت به فضای IT کافی نبوده و لازم است برای ارتقاء رتبه ایران از ۱۰۵ به رتبه‌ای زیر ۴۰ تلاش بیشتری صورت گیرد، چرا که اکنون کشورهای در حال توسعه مانند عربستان رتبه‌ای کمتر از ۴۰ دارند و این موضوع گویای آن است که دسترسی به این هدف امری شدنی است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: در این میان بخشی از موضوع به بخش زیرساخت‌ها و ضریب نفوذ و همچنین سرمایه انسانی باز می‌گردد، اما بخش سوم موضوعی است که به مدیران IT کشور مربوط می‌شود، چرا که آنها می‌توانند با ارائه‌ی سرویس‌های برخط میزان بهره‌گیری مردم از فضای مجازی را افزایش داده و شرایط کار را بهبود بخشند.
وی خطاب به مدیران IT استانداری‌های کشور متذکر شد: لازم است تا جایی که امکان دارد تعداد سرویس‌هایی که به مردم داده می‌شود افزایش پیدا کند، البته این افزایش نباید فقط از طریق کمی باشد. در دولت الکترونیک ما نیازمند آن هستیم که اصلاح مدیریتی رخ داده و نوعی بازنگری در حوزه‌های مختلف صورت گیرد.
فیروز‌آبادی افزود: زمانی یکی از کارهای حوزه فاوا جمع‌آوری اطلاعات بود اما اکنون دیگر این رویکرد معنا ندارد، چرا که اطلاعات در دست کسی قرار می‌گیرد که بتواند آنها را به روز کند به عبارت دیگر اطلاعاتی که به ‌روز نشده و این قابلیت نداشته باشد از دست خواهد رفت.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه با تاکید مجدد بر لزوم اصلاح مدیریتی برای پیشرفت بهتر خدمات دولت الکترونیک اظهار کرد: متاسفانه دستگاه‌های مختلف به منظور کوچک‌سازی پیش از همه بخش ICT را مورد توجه قرار داده و این بخش را کوچک می‌کنند، اما این امر درستی نیست، چرا که در قسمت IT یک سازمان این امکان وجود دارد که برنامه‌ریزی‌های مختلف صورت گرفته تا کارکردهای غیرضروری یک دستگاه حذف شوند.
فیروزآبادی همچنین متذکر شد: براساس بررسی‌های صورت گرفته اکنون در مراجعات مردم به بخش‌های مختلف ۶۷ مورد خدمت وجود دارد که برای دریافت آنها مراجعه حضوری حالت الزامی دارد در حالی که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است از میان این ۶۷ خدمت تنها ۱۷ خدمت ضروری و غیرقابل حذف وجود دارد.
وی در ادامه خطاب به مدیران IT کشور ادامه داد: سال‌ها از کامپیوتر به عنوان تایپ و ذخیره اطلاعات استفاده می‌شد، اما اکنون برای ارتقاء پیدا کردن لازم است حتما این روند اصلاح شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: ما باید در این حوزه با شتاب بیشتری حرکت کنیم، چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد خدماتی که دولت باید به مردم ارائه دهد از کشورهای دیگر ارائه می‌شود به عنوان مثال اکنون مردم از آدرس رستوران گرفته تا نقشه ترافیک شهر را از سایتی مانند گوگل می‌گیرند حال اگر در این فضا دولت ورود نکرده و با جدیت عمل نکند، در سال‌های آتی مردم تمام امور روزمره خود را از شیوه‌هایی مشابه این تامین خواهند کرد.
فیرو‌آبادی با اشاره به روی کار آمدن تئوری ابری افزود: تا ۱۰ سال دیگر حتی این امکان وجود دارد که خودروی افراد از طریق IT کنترل شود، در چنین شرایطی قطعا مردم بسیاری از سرویس‌های خود را اینگونه تامین می‌کنند و هرگاه مردم سرویس خود را از جایی به غیر از دولت دریافت کنند، این رابطه دچار مشکل خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که اکنون مترجم گوگل نسبت به تمام سایت‌های ترجمه‌کننده‌ای که در کشور وجود دارد بهتر کار می‌کند، گفت: لازم است در بخش‌های مختلف برای بهبود شرایط به بخش خصوصی اعتماد شود تا کارهای مختلف از سوی این بخش پیگیری شود. اکنون در تمام دنیا استراتژی دولت‌ها برای بخش IT به نوع تهاجمی و آنها هدف فتح بازار را دارند. برهمین اساس باید با سرعت بیشتری حرکت کرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین اظهار کرد: اگر زمانی طی چند سال گذشته شما در طول روز حدود یک ساعت کار با کامپیوتر انجام می‌دادید، اکنون این میزان به نیم ساعت کاهش پیدا کرده و شما به ازای آن زمان بیشتری را صرف موبایل و تبلت می‌کنید.
فیرو‌زآبادی ادامه داد: در حال حاضر تعداد کامپیوترهای رومیزی دنیا حدود یک میلیارد است در حالی که حداقل شش میلیارد تلفن همراه در دست مردم است که از این تعداد حداقل ۳.۵ میلیارد گوشی‌های هوشمند است.
وی بیان کرد: برهمین اساس لازم است خدمات نرم‌افزاری ما و اپلیکیشن‌های ما به سمتی پیش برود که مردم بتوانند نیازهای مختلف خود را از این طریق تامین کنند، چرا که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته فضای مجازی به گونه‌ای در حرکت است که تا سال ۲۰۲۰ بسیاری از نیازهای مردم را تامین خواهد کرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته اگر امروز حدود ۶۰ درصد از مردم به تلویزیون‌ها مراجعه داشته باشند تا سال ۲۰۲۰ این رقم به حدود ۱۰ درصد خواهد رسید.
فیروزآبادی در پایان با تاکید بر لزوم توجه به مباحث امنیتی بار دیگر بر لزوم بهره‌گیری از توانمندی بخش خصوصی اشاره کرده و یادآور شد: به دنبال ارائه‌ی مجوز‌های لازم در این حوزه هستیم تا بخش خصوصی به شکل راحت‌تری به این عرصه ورود کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا