رشد ۵ درصدي سهم خالص جهاني بيمه تكافل

موبنا – به گزارش ایشا اینشورنس ریویو، سهم خالص جهاني صنعت بيمه تكافل در سال گذشته ميلادي به ۲۳.۲ ميليارد دلار رسيد كه پنج درصد بيشتر از سهم ۲۲.۱ ميليارد دلاري در سال ۲۰۱۴ ميلادي است. طبق گزارش سال ۲۰۱۶ موسسه خدمات مالي اسلامي درباره ثبات صنعت بيمه تكافل، در ۱۰ سال گذشته به عبارتي …

موبنا – به گزارش ایشا اینشورنس ریویو، سهم خالص جهاني صنعت بيمه تكافل در سال گذشته ميلادي به ۲۳.۲ ميليارد دلار رسيد كه پنج درصد بيشتر از سهم ۲۲.۱ ميليارد دلاري در سال ۲۰۱۴ ميلادي است.

طبق گزارش سال ۲۰۱۶ موسسه خدمات مالي اسلامي درباره ثبات صنعت بيمه تكافل، در ۱۰ سال گذشته به عبارتي ديگر در سال ۲۰۰۶ ميلادي سهم خالص بيمه اسلامي در جهان تنها پنج ميليارد دلار بوده است كه رشد كنوني نشانگر پذيرش اين بازار در ميان كشورهاي جهان و مسلمانان است.

در اين ميان كشورهاي حوزه خليج فارس با اختصاص ۱۰.۴ ميليارد دلار از اين سهم به خود، تصاحب ۴۵ درصد از اين بازار، عنوان نخست را در بازار بيمه تكافل به دست آورده اند. كشورهاي حوزه خاورميانه و شمال آفريقا (منا) و كشورهاي غيرعضو در شوراي همكاري خليج فارس نيز در سال گذشته به ترتيب با اختصاص ۳۱ درصد از سهم اين بازار به خود (۷.۱ ميليارد دلار) پس از منطقه شوراي همكاري خليج فارس قرار گرفته اند.

كشورهاي آسيايي با كسب ۵.۲ ميليارد دلار، ۲۲ درصد از اين بازار را در اختيار دارند و كشورهاي جنوب صحراي آفريقا نيز با كسب ۰.۵ ميليارد دلار تنها ۲ درصد بازار بيمه تكافل را تصاحب كرده اند.

تكافل نه يك رشته‌ بيمه ‌اي، بلكه يك نظام بيمه اسلامي است و در عمل به عنوان روشي مبتني بر ضمانت مشترك اعضاي يك گروه در برابر ضرر و زيان ‌هاي احتمالي وارد بر هر يك از آن‌ها مطرح مي ‌شود. صنعت تكافل يا بيمه اسلامي ويژگي ‌هايي دارد كه اين صنعت را از صنعت بيمه ‌هاي بازرگاني، رايج متمايز مي‌ كند. بنابراين مطالعه‌ الگوهاي تكافل و بررسي شرعي ‌بودن فعاليت‌ هاي آن به منظور به ‌كارگيري الگوهاي تكافل براي تحت پوشش قراردادن شركت‌ ها و افراد جامعه به عنوان جايگزين بيمه رايج با توجه به ويژگي‌ هاي منحصربه فرد آن مي ‌تواند به شكوفا‌شدن اقتصادمنجر شود.

طبق اين گزارش، ساختار بازار بيمه تكافل در اين كشورها به شدت متفاوت است و در حالي كه دوسوم از اين سهم در اختيار بيمه تكافل خانواده در مالزي است، اين نوع از بيمه در عربستان و ايران جذابيتي ندارد.

و در شرايطي كه ميزان سهم خالص بيمه اسلامي براي كشورهاي مانند بحرين، كويت، قطر و امارات متحده عربي بسيار كوچك است، رشد اين نوع از بيمه در بازار عربستان سعودي شتاب بسيار خوبي دارد. به همين دليل اين كشورها در سال هاي گذشته تغييرات بيشماري را اعمال كرده اند، براي مثال در كويت ميزان سرمايه گذاري ابتدايي تغيير يافت و قوانين جديدي در بحرين اجرايي شد.

اين كشورها در تلاش هستند تا با تغيير قوانين زمينه رشد بخش بيمه درمان را در اين بازار اسلامي فراهم كنند. به عبارتي ديگر،‌ قوانين و مقرارت سخت هزينه اضافي را به اين بازار تحميل كرده بود كه برخي از آنان همچنان در بخش بيمه تكافل سنتي وجود دارند كه عمده آنان شامل فعاليت در مناطق و بازارهاي ديگر مي شود.

در حال حاضر، بيشتر فعالان در اين بازار با كمتر از ظرفيت خود فعاليت مي كنند و اين در حالي است كه سهم خالص براي هر بيمه گر رقمي در حدود ۱۳۴ ميليون دلار است.

 منبع: صنعت بیمه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا