تنباکوهای معطر سرطان خون می‌آورند

موبنا – دکتر خسرو صادق‌نیت در یک برنامه رادیویی، راهکارهای سازمان بهداشت جهانی به منظور کاهش دخانیات در کشورها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: یکی از راهکارها افزایش مالیات به منظور کاهش مصرف است و دیگری ساماندهی عرضه است. جای تاسف است که یک جوان برای تهیه نان باید نیم ساعت وقت بگذارد، اما …

موبنا – دکتر خسرو صادق‌نیت در یک برنامه رادیویی، راهکارهای سازمان بهداشت جهانی به منظور کاهش دخانیات در کشورها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: یکی از راهکارها افزایش مالیات به منظور کاهش مصرف است و دیگری ساماندهی عرضه است. جای تاسف است که یک جوان برای تهیه نان باید نیم ساعت وقت بگذارد، اما برای تهیه سیگار حداکثر سه دقیقه وقت می گذارد و ما با همکاری وزارت صنایع، ساماندهی این کار را دنبال می کنیم.

صادق‌نیت با بیان اینکه بسته‌بندی دخانیات نیز نباید اغوا کننده باشد، گفت: یکی دیگر از کارهایمان ساده‌سازی پاکت‌های سیگار است تا برای جوانان جذاب نباشد. دیگر اقدام نیز ممنوعیت استفاده از مواد معطر است که هم اینک در قلیان استفاده می شود.

وی این افزودنی‌ها را صنعتی و سرطان‌زا دانست و گفت: یکی از مواد بنزین است که ظرف سه سال ایجاد سرطان خون می‌کند؛ تنباکوهای معطر نیز عموما کپک‌زده و خراب هستند که با مواد افزودنی آن را قابل استفاده می‌کنند.

صادق نیت با اشاره به عملکرد کلینیک‌های ترک سیگار گفت: این شبکه در شهرها در حال تکمیل است و در کنار آن، مراکز بهداشتی نیز به مراکز مشاوره ترک دخانیات مجهز می‌شوند و مردم می‌توانند این خدمات مشاوره را به صورت رایگان دریافت کنند.

همچنین دکتر عبدالرحمان رستیمان، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز افزایش عوارض بر سیگار را یکی از راه‌های کاهش مصرف در میان جوانان دانست و افزود: نگاه دنیا نیز مبنی بر این است که کشورشان را به کشوری عاری از دخانیات تبدیل می‌کنند و ما نیز باید در کاهش تقاضا و عرضه به این سمت حرکت کنیم.

وی با انتقاد از ارزان شدن سیگار اظهار کرد: امروز در دانشگاه ها قلیان بالای ۱۴ درصد مصرف می شود و برنامه خوبی که در رادیو گفت وگو اجرا می شود، باید کار همه سازمان ها باشد.

دکتر آذری‌پور، عضو کمیته کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات نیز در میزگردی رادیویی گفت: سالیانه ۴۰ میلیارد نخ سیگار مصرف مورد نیاز کشور است و با مقداری که سازمان دخانیات تولید می کند، فاصله قابل توجهی وجود دارد و به نظر می رسد آمار مصرف سیگار در کشور توسط شرکت دخانیات بالاتر اعلام می شود تا برای واردات و تولیدات داخل کشور، دلیل محکمه پسندی را ارائه کنند.

وی با اشاره به حوزه کنترل سیگار به پیشنیه آن پرداخت و گفت: فعالیت های کنترل دخانیات ایران تقریبا از اواسط دهه ۶۰ شروع شده است و در حوزه کنترل سیگار توانستیم استعمال سیگار را به طور مناسبی در کشور کنترل کنیم.

وی افزود: آمارها نیز بیان کننده این هستند که در زمینه کنترل مصرف سیگار، جزو کشورهای نسبتا موفق دنیا هستیم.

وی به قلیان و استعمال آن اشاره کرد و اظهار داشت: این عادت سنتی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، توسط صنعت دخانیات شناسایی شده است و برنامه‌ریزی‌هایی که برای این عادت سنتی انجام شده، استعمال دخانیات را در مورد قلیان به طبقات و اقشار مختلف اجتماعی شایع کرده و باعث چالش در کشورهای منطقه شده است.

عضو کمیته کشوری دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سفره خانه‌های سنتی و قهوه خانه‌ها و استعمال قلیان در آنها اشاره کرد و گفت: طبق قانون هیچ سفره خانه‌ای حق عرضه مواد دخانی را ندارد و هیچ کدام در پروانه کسبی که دارند، مجوز عرضه قلیان را ندارند و فقط قهوه خانه‌های قدیمی این مجوز را داشتند که در قانون اصناف در مجوزهای جدید، به این‌ها هم مجوز عرضه قلیان داده نمی‌شود. بنابراین مطابق قانون مکان‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند، مجوز عرضه را ندارند و نباید انجام دهند.

وی با ذکر این نکته که استعمال دخانیات به جنسیت مرتبط نیست، تصریح کرد: مهم این است که استعمال دخانیات سبب بیماری می‌شود وعوارض مختلف اجتماعی و اقتصادی دارد و اگر قرار است ممنوعیتی باشد، برای همه است.

آذری پور، استان تهران را به عنوان تنها استانی معرفی کرد که در کنترل عرضه قلیان در اماکن عمومی، موفق نبوده است و گفت: در سایر استان ها، همکاران دانشگاه‌های علوم پزشکی با کمک نیروی انتظامی و قوه قضاییه توانسته‌اند به طور موثری با عرضه قلیان در اماکن عمومی برخورد کنند و جلوی آن را بگیرند.

وی سود حاصل از فروش مواد دخانی را سود بالایی دانست و در عین حال هزینه های ناشی از آن را در دراز مدت بیشتر از سود حاصله، برشمرد و متذکر شد: طی تحقیقاتی در هند، هزینه‌ای که افراد سیگار مصرف می کنند، دو تا سه برابر آن هزینه درمان می شود ولی چون این موضوع محسوس نیست به چشم افراد و دولت ها نمی آید.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا