برگزاری بی‌خاصیت‌ترین نشست اوپک با طعم نفت ۵۰ دلاری

موبنا – پنجشنبه هفته جاری قرار است یکصدو شست و نهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین اتریش با حضور ۱۳ عضو این سازمان برگزار شود. پیش از برگزاری این نشست کارشناسان انرژی دنیا پیش بینی کرده‌اند که اوپک در نشست روز پنجشنبه از تعیین سقف جدید تولید خودداری می‌کند و سیاست فعلی …

موبنا – پنجشنبه هفته جاری قرار است یکصدو شست و نهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین اتریش با حضور ۱۳ عضو این سازمان برگزار شود.

پیش از برگزاری این نشست کارشناسان انرژی دنیا پیش بینی کرده‌اند که اوپک در نشست روز پنجشنبه از تعیین سقف جدید تولید خودداری می‌کند و سیاست فعلی را ادامه می دهد به همین دلیل کارشناسان انرژی معتقدند این نشست بی خاصیت ترین جلسه اوپک در طول سالهای اخیر خواهد بود زیرا فارغ از هر نتیجه بر قیمت جهانی نفت تاثیر نخواهد گذاشت.

از دو سال پیش همزمان با آغاز افت قیمت جهانی نفت،عربستان با سایر اعضای اوپک در زمینه بالا بودن تولید نفت درگیر بوده است که این امر منجر به کاهش شدید قیمت نفت شد.

برخی از تحلیلگران می گویند رویکرد عربستان مبنی بر از میدان به در کردن تولید کنندگان پر هزینه (شیل اویل ) اکنون تقریبا موجب برطرف شدن مازاد عرضه جهانی شده و قیمت ها را به حدود ۵۰ دلار در هر بشکه رسانده است.

نوشته های مشابه

رئیس بخش تحقیقات انرژی موسسه بین المللی سیتی گروپ معتقد است نمی توان این دستاورد را در مقایسه با زمانی که قیمت نفت ۱۰۰ دلار بود، یک پیروزی به حساب آورد زیرا ما شاهد کاهش قابل توجه تولید در کشورهای مختلف بوده‌ایم و قیمت ها در حال افزایش است.

از طرفی نیز کاهش قیمت ها موجب افت تولید در کشورهای مختلف از آمریکا تا نیجریه شده است به همین دلیل تحلیلگران موسسات مختلف بین المللی نظیر آژانس بین المللی انرژی و گلدمن ساکس می گویند، مازاد عرضه نفت در حال فروکش کردن است و عرضه و تقاضا به توازن می رسد.

نفت ۵۰ دلاری مورد رضایت اوپکی‌ها نیست

این گزارش حاکی است اگرچه قیمت نفت به حدود رقم ۵۰ دلار رسیده است اما ظاهرا اعضا اوپک قیمت بالاتری را می پسندند.

تحلیلگران انرژی می گویند، برای اینکه شرکت‌های نفتی مجددا در بازار احساس امنیت کنند، قیمت ها حداقل باید به ۵۵ دلار برسد و نشانه هایی از تداوم روند افزایشی دیده شود.

موسسه وود مکنزی در گزارشی نوشت، ۵۰ شرکت بزرگ نفتی جهان برای توقف زیاندهی خود به قیمت متوسط ۵۳ دلار برای هر بشکه نفت نیاز خواهند داشت.

ویلیام فویلس، تحلیلگر بازار نفت نیز می گوید برای تولید کنندگان نفت شیل، قیمت نفت احتمالا باید به ۵۵ دلار برسد تا افزایش قابل توجهی در فعالیت های حفاری خود ایجاد کنند.

این شرکت ها که امسال میلیاردها دلار از بودجه های سرمایه گذاری خود کاسته اند، هزاران چاه نفتی دارند که تا حدی تکمیل شده اند، اما تولید از آنها هنوز آغاز نشده است. با رسیدن قیمت ها به ۵۵ دلار، هر ماه صدها فعالیت تکمیل چاه ها می تواند صورت گیرد.

به گفته فویلس، با نفت زیر ۵۰ دلار، این چاه ها با روند حساب شده تری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

حتی اعضای اوپک که به طور کلی هزینه تولید در آنها نسبت به آمریکا پایین تر است، چیز زیادی از رسیدن قیمت ها به بالای ۵۰ دلار گیرشان نخواهد آمد. اکثر این کشورها به قیمت هایی بسیار بالاتر نیاز دارند تا بتوانند بودجه هایی متوازن ببندند که از افت قیمت های ۲ سال اخیر به شدت آسیب دیده اند.

پیش بینی قیمت نفت ۵۰ دلاری تا ۴ سال آینده

این گزارش حاکی است بانک آمریکایی گلدمن ساکس با استناد به افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و رشد عرضه نفت از سوی اوپک، پیش بینی کرده است که قیمت نفت تا سال ٢٠٢٠ میلادی در بازه ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه باقی می ماند.

این بانک در گزارشی اعلام کرده است همچنان انتظار داریم که قیمت نفت در بلندمدت پایین بماند که مهم‌ترین عوامل آن، تولید نفت‌خام شیل در آمریکا، افزایش عرضه اوپک و آغاز پروژه‌های تولیدی جدید در سالهای ٢٠١٦ تا ٢٠١٨ میلادی است.

براساس اعلام وزارت نفت،این بانک در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که میانگین قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در سال ٢٠١٦ میلادی ٤٥ دلار خواهد بود. با این همه، این بانک برآورد خود را از قیمت نفت در سال ٢٠١٧ میلادی از ٥٨ دلار به ٥٣ دلار کاهش داد.

گلدمن ساکس همچنین پیش بینی کرده است قیمت شاخص نفت خام برنت در سال جاری میلادی به ٤٥ دلار و در سال آینده میلادی به ٥٥ دلار خواهد رسید.

این بانک اعلام می‌کند که رشد بهره‌وری در تولید نفت شیل سبب خواهد شد که تا سال ٢٠٢٠ میلادی حداقل قیمت لازم برای سودآوری تولید این نوع نفت به کمتر از ٥٠ دلار برای هر بشکه برسد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا