موبایل‌های قاچاق در خط پایان

موبنا – در این گزارش که در شماره شنبه هشتم خرداد ۱۳۹۵ خورشیدی به قلم محمدحسین علی‌اکبری انتشار یافته است، می خوانیم: افزایش سهم قاچاق گوشی تلفن همراه تا بیش از ۹۰ درصد بازار کشورمان، باعث شده تا مسئولان به صرافت بیفتند و اجرای طرح رجیستری را به منظور جلوگیری از واردات قاچاق برای دومین …

موبنا – در این گزارش که در شماره شنبه هشتم خرداد ۱۳۹۵ خورشیدی به قلم محمدحسین علی‌اکبری انتشار یافته است، می خوانیم: افزایش سهم قاچاق گوشی تلفن همراه تا بیش از ۹۰ درصد بازار کشورمان، باعث شده تا مسئولان به صرافت بیفتند و اجرای طرح رجیستری را به منظور جلوگیری از واردات قاچاق برای دومین بار مطرح کنند؛ اولین بار چند سال پیش این طرح به‌طور ناقص اجرا و نیمه‌تمام کنار گذاشته شد. از سال گذشته دوباره بحث اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه مطرح شد، اما با وجود وعده‌های مسئولان، اجرایی نشد.
این در حالی است که رئیس سازمان تعزیرات حکومتی چند هفته پیش، علت اجرایی نشدن طرح رجیستری را همکاری نکردن یکی از اپراتورهای تلفن همراه عنوان کرد و گفت: در حالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از چند ماه پیش تصمیم گرفته با قاچاق گوشی موبایل مقابله کند، اما لازمه مقابله با این مقوله همکاری اپراتورهای فعال کشور است، اما ظاهراً یکی از اپراتورها با غیرفعالسازی گوشی‌های قاچاق در کشور مخالفت کرده است.
**مهلت ۲ ماهه دولت
همکاری نکردن برخی شرکت‌ها برای اجرای طرح رجیستری سبب شد تا معاون اول رئیس‌جمهور وارد عرصه شده و دستور اجرایی شدن این طرح را بدهد. اسحاق جهانگیری در جلسه‌ای که اخیرا برای بررسی قاچاق کالا تشکیل شد، با تاکید بر این‌که باید در اسرع وقت نسبت به جلوگیری از واردات قاچاق گوشی تلفن همراه اقدام شود، خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: این کارگروه حداکثر ظرف مدت دو ماه سازوکار لازم را تعیین و نرم‌افزار و سامانه مربوط را طراحی کند به گونه‌ای که از فعالیت گوشی تلفن همراه قاچاق در شبکه مخابرات کشور جلوگیری شود.
وی افزود: در این جهت باید به‌گونه‌ای اقدام شود که مردم دچار زحمت و سختی نشوند و به مردم اطمینان داده شود که گوشی تلفن همراه و اجناسی که به‌صورت رسمی در کشور به فروش می‌رسد از اصالت، کیفیت و استاندارد لازم برخوردار بوده و از مبادی رسمی و به‌صورت قانونی وارد کشور شده‌اند.
**اپراتورها آماده‌اند

داوود زارعیان
در همین زمینه، دکتر داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران درباره آمادگی اپراتورها برای اجرای طرح رجیستری موبایل به جام‌جم گفت: هر زمان ستاد مبارزه با قاچاق، اجرای رجیستری گوشی تلفن همراه را به ما اعلام کند، آماده اجرای آن هستیم، اما این امر نیاز به ایجاد شرایط و پیش‌زمینه‌هایی دارد.
**پیشگیری از راه‌های دور زدن
وی افزود: برای اجرای این طرح بسیار گسترده باید ابتدا اطلاع‌رسانی گسترده انجام شود.
به این دلیل که مبارزه با قاچاق به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مردم صورت می‌گیرد و اگر اطلاع‌رسانی وسیع صورت نگیرد، قطعاً سودجویان، مردم را متضرر خواهند کرد و گوشی‌هایی که سریال آنها در اپراتورها فعال نیست را با قیمت کمتر عرضه می‌کنند.
زارعیان ادامه داد: از سوی دیگر دولت باید سازوکاری را در نظر بگیرد که تعداد واردکنندگان موبایل افزایش یابد تا از انحصار در این بخش جلوگیری شود. سخنگوی شرکت مخابرات اضافه کرد: گمرک کشور هم باید فرآیند ترخیص گوشی‌ تلفن همراه را با سرعت بیشتری انجام دهد تا کمبود کالا در بازار باعث نوسانات قیمت نشود.
زارعیان افزود: قانون رجیستری را همه اپراتورها باید رعایت کنند و در صورتی که یک اپراتور این موضوع را اجرا نکند، قطعاً با شکست روبه‌رو می‌شود و همه سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش به هزینه تبدیل خواهد شد.
**واردکنندگان مراقب باشند

ابراهیم درستی
در همین حال ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوت، تصویر و موبایل تهران به جام‌جم گفت: با اجرای طرح رجیستری موبایل، گوشی‌های تلفن همراهی که اکنون در بازار وجود دارد با اطمینان عرضه خواهد شد، اما واردکنندگان از این پس باید از طریق مبادی قانونی واردات خود را انجام دهند به این دلیل که با اجرایی شدن رجیستری، گوشی‌های تلفن همراه دیگر فعال نخواهد بود و متضرر خواهند شد.
وی افزود: بحث رجیستری گوشی موبایل به سه دلیل مبارزه با فرار مالیاتی، مبارزه با قاچاق کالا و مقابله با اجناس تقلبی و غیراستاندارد مطرح شده و در صورت اجرایی شدن تا حدودی از ورود این اجناس جلوگیری خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: قاچاق گوشی تلفن همراه علاوه بر بی‌کیفیت بودن و تقلبی بودن، ضررها و آسیب‌های بدنی به‌دنبال دارد که باعث به هم ریختگی اعصاب و تاثیر‌گذاری بر مغز می‌شود.
**رجیستر موبایل چیست؟

n79ec67a
در طرح رجیستری، قرار است با ثبت شماره سریال‌ گوشی‌های تلفن همراهی که پس از انجام تشریفات قانونی و از طریق گمرک به کشور وارد شده‌اند، خدمات مخابراتی تنها به این گوشی‌ها ارائه شود. در این طرح، سیمکارت‌هایی که روی گوشی‌های تلفن همراه قاچاق گذاشته می‌شود، فعال نمی‌شود و خدمات مخابراتی به هیچ وجه به سیمکارت‌های نصب‌شده روی گوشی‌های قاچاق، ارائه نخواهد شد.

نوشته های مشابه
 منبع: روزنامه جام جم

دکمه بازگشت به بالا