از همين امروز شاد باشيد

موبنا – بسياري از ما از اينکه براي خودمان وقت صرف کنيم، احساس گناه مي کنيم. در حالي که شما با شاد بودن مي توانيد شادي را به خانواده تان هديه دهيد.اگر شما هم جزو افرادي هستيد که زندگي را خيلي به خودتان و اطرافيان‌تان سخت مي‌گيريد، توصيه مي شود به راهکارهايي که در ادامه …

موبنا – بسياري از ما از اينکه براي خودمان وقت صرف کنيم، احساس گناه مي کنيم. در حالي که شما با شاد بودن مي توانيد شادي را به خانواده تان هديه دهيد.اگر شما هم جزو افرادي هستيد که زندگي را خيلي به خودتان و اطرافيان‌تان سخت مي‌گيريد، توصيه مي شود به راهکارهايي که در ادامه آمده است، توجه داشته باشيد:
به مسائل، ديد مثبت داشته باشيد
شادکام بودن کار سختي نيست، انسان بدون عاطفه احساس پوچي مي کند چرا که بسياري از مفاهيم زيبا شناختي از عواطف بشر سرچشمه مي گيرد.براي شادکام بودن فقط کافي است ديد مثبتي نسبت به همه مسائل زندگي داشته باشيم. اين گونه مي توانيم حتي در سختي هاي اجتناب ناپذير زندگي شاد و اميدوار باشيم که سختي ها زود مي گذرد. ما بايد به توانايي خود براي به دست آوردن شادکامي ايمان داشته باشيم.
نشانه هاي اندوه را بشناسيد
هر کدام از ما در زمان ناراحتي، دلگيري و بي‌حوصلگي نشانه هايي از خودمان بروز مي دهيم. بهتر است اين نشانه ها را در خودتان شناسايي کنيد و قبل از اينکه به رفتارهاي دائمي تبديل شوند، چاره اي بينديشيد. هيچ چيز مهم تر از حفظ شادي نيست.
بين نيازها تعادل برقرار کنيد
اينکه بدانيد افسرده هستيد يک چيز است و اينکه کاري براي آن انجام دهيد يک چيز ديگر؛ وقتي به خودتان فرصتي براي زنگ تفريح رواني مي دهيد، با روحيه مثبت تري مي توانيد به کار يا خانواده تان بپردازيد.حتي پيش از اينکه احساس افسردگي سراغ تان بيايد، برنامه شاد زيستن داشته باشيد. خوب استراحت کنيد، قدم بزنيد يا فقط بنشينيد و دقايقي را در آرامش بدون هيچ فکر و خيال مزاحمي سپري کنيد.
در مورد وقايع شوخ طبع باشيد
بيشتر ما اهميت شوخي را در زندگي فراموش مي کنيم. اينکه قادر باشيد حتي در موقعيت هاي دشوار بخنديد، کمک مي کند شادي تان را حفظ کنيد. مجبور نيستيد بي دليل بخنديد؛ تماشاي يک کمدي بامزه يا خواندن يک مطلب خنده دار کمک مي کند حال خوبي پيدا کنيد و دليلي براي خنده و شادي داشته باشيد.
با خانواده و دوستان وقت بگذرانيد
بودن کنار اعضاي خانواده و دوستان به بازسازي رواني کمک مي کند و باعث مي شود تعادل رواني تان را حفظ کنيد. کساني که نيازهاي رواني شما را مي شناسند، درک تان مي کنند و براي تان نگران مي شوند، در زندگي تان نقش مهمي دارند.حضور آن ها از تنش ها و فشارهاي رواني تان مي کاهد و ديدارشان راه موثري براي تخليه هيجان هاي منفي است که به حفظ شادکامي در زندگي کمک مي کند.
فعاليت هاي سالم را توسعه دهيد
افرادي که در موقعيت هاي سخت و پر مسئوليت کار مي کنند، نياز دارند زماني را به فعاليتي اختصاص دهند که تنش ها را از آنها دور کند. وقتي سرگرمي اي داشته باشيد که مورد علاقه تان باشد و براي انجام آن زمان مشخصي را طبق برنامه اختصاص دهيد، حال خوشي را تجربه خواهيد کرد و شادي دروني تان افزايش مي يابد.
هر روز بهتر و بهتر شويد
شما بايد جزئيات دقيق تمام اهدافي که قصد رسيدن به آنها را داريد براي خود مو به مو تشريح کنيد. بايد ببينيد از چه راه هايي مي توانيد به آنها دست پيدا کنيد.بايد براي خودتان روشن کنيد که دوست داريد در آينده زندگي شما به چه شکل باشد. زماني که شما اهداف تان را معين کرديد، بايد براي رسيدن به آنها به خودتان ايمان داشته باشيد.يک نمونه از آن مي تواند چيزي شبيه به اين جمله باشد: «هر روزي که مي گذرد، از هر نظر، بهتر و بهتر مي‌شوم.» شايد به نظر برخي از افراد اين جمله کليشه‌اي و پيش پا افتاده باشد، اما براي افزايش اعتماد به نفس در شما بسيار تأثير گذار خواهد بود.
ترک عادت ناراحت کننده
خوشحالي هيچ ارتباطي با داشته ها و نداشته‌هاي ما ندارد بلکه يک حس دروني و مسلم براي شاد بودن است.با اين مقدمه اگر هدف‌تان واقعا اين است که شادي را پيدا کنيد در اين نوشتار توصيه مي کنيم چند عادت بد را که شادي شما را مي گيرند و زندگي را به کام تان تلخ مي کنند، هرچه زودتر ترک کنيد:
چشم‌انتظار ديگران نباشيد
براي احساس رضايت از زندگي و شاد بودن چشم انتظار ديگران نباشيد. منتظر نمانيد ديگران به شما شادي بدهند بلکه؛ شادي را در درون خود جست و جو کنيد. شما تنها کسي هستيد که مي توانيد خودتان را شاد کنيد.
مقايسه ممنوع
تفکر مقايسه اي، يک شيوه تفکر مخرب و يک عادت رنج آور است. هرگز خودتان را با ديگران مقايسه نکنيد. چون هيچ وقت نمي توانيد دريابيد ديگران واقعا چه حسي در درون شان دارند و در مغزشان چه مي گذرد. همه ما مشکلات و درگيري هايي در درون مان داريم.
از خود مراقبت کنيد
اگر از خود مراقبت نکنيد طعم شادي و رضايت را نخواهيد چشيد. مراقبت از جسم تان را در اولويت کارها قرار دهيد و به جسم و روان خود احترام بگذاريد و از آنها مراقبت و نگهداري کنيد. تغذيه خوب، تحرک کافي و گاهي انجام دادن کارهاي مورد علاقه به سلامت جسم و روان شما کمک مي کند.
قضاوت نکنيد
درباره ديگران قضاوت نکنيد. شايد در کوتاه‌مدت اين کار شما را راضي کند اما مطمئن باشيد که پس از مدتي احساس گناه خواهيد کرد. چون متوجه مي شويد با اين کار، ديگران را تحقير کرده ايد و چه بسا که قضاوت شما اشتباه بوده است. اين احساس گناه شما را از شاد بودن دور مي کند.
مقروض نباشيد
سعي کنيد مقروض نباشيد. تلاش کنيد با دارايي خود زندگي تان را بگذرانيد و قناعت کنيد، چون قرض گرفتن و مقروض بودن به ديگران به شکل ناخودآگاهي يک نگراني دائمي براي شما ايجاد خواهد کرد.

 منبع: تبیان

دکمه بازگشت به بالا