خمیردندان‌ و صابون‌هایی که منجر به دیابت می‎شوند!

موبنا – عملکرد نادرست میکروبیوم روده می‌تواند به بیماری‌های زیادی اعم از دیابت، بیماری قلبی، آرتروز و سوء‌تغذیه منتهی شود. اکنون تحقیقی صورت گرفته که نشان می‌دهد برخی لوازم از جمله اسباب بازی، صابون، و حتی خمیردندان ممکن است به اختلال در تعداد باکتری‌های روده و در نتیجه بروز بیماری بیانجامد. این تحقیق که در …

موبنا – عملکرد نادرست میکروبیوم روده می‌تواند به بیماری‌های زیادی اعم از دیابت، بیماری قلبی، آرتروز و سوء‌تغذیه منتهی شود.

اکنون تحقیقی صورت گرفته که نشان می‌دهد برخی لوازم از جمله اسباب بازی، صابون، و حتی خمیردندان ممکن است به اختلال در تعداد باکتری‌های روده و در نتیجه بروز بیماری بیانجامد.

این تحقیق که در نشریهٔ PlOS ONE به چاپ رسیده، بر اساس یافته‌های مربوط به گورخرماهی انجام گرفته است؛ محققان بر این باورند که یک الگوی حیوانی مهم به آنها کمک کرده تا بتوانند اثرات سلامت و بیولوژیکی احتمالی انسان را در ارتباط با این ترکیب ضدمیکروبی بیابند.

تریکلوزون برای نخستین بار در دههٔ هفتاد میلادی به عنوان مادهٔ زمین‌سابی در بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گرفت و در حال حاضر یکی از شایع‌ترین عامل‌های ضدمیکروبی در جهان است که در شامپوها، مواد ضدبو، دهان‌شویه‌ها، وسایل آشپزخانه، تختهٔ بُرش، اسباب‌بازی‌ها، تخت‌خواب، جوراب و کیسه‌های زباله مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی، از آن در حوزه‌های دارویی هم استفاده شده است. این ماده براحتی توسط پوست جذب می‌شود.

در تحقیق جدید، محققان دریافتند که تماس با تریکلوزان منجر به بروز تغییرات سریع در تراکم و ترکیب میکروبیوم در حیوانات آزمایشگاهی می‌شود.

کریستوفر گااولک سرپرست این تحقیق می‌گوید: «واضح است که شرایطی وجود خواهد داشت که عوامل ضدمیکروبی در آن مورد نیاز خواهد بود. در حال حاضر محققان شواهدی دارند که نشان می‌دهد باکتری روده‌ای می‌تواند اثرات متابولیسمی، قلبی‌عروقی، خودایمنی و عصب‌شناختی به همراه داشته و نگرانی‌های موجود دربارهٔ مصرف زیاد این عوامل بسیار موثق است.»

 منبع:  سلامت آنلاین

دکمه بازگشت به بالا