چطور تجارت جدیدتان را در سال اول حفظ کنید

موبنا – اما واقعیت‌ روشن‌تر از این حرف‌هاست: براساس آمار اداره کار امریکا، ۷۵٪ از بیزنس‌های جدید سال اول دوام آورده، ۶۹٪ از آنها تا دو سال اول و ۵۰٪ از آن تا ۵ سال اول دوام می‌آورند. بااینکه این احتمال ۵۰-۵۰ دوام یک بیزنس در ۵ سال اول شاید چندان عالی به نظر نرسد …

موبنا – اما واقعیت‌ روشن‌تر از این حرف‌هاست: براساس آمار اداره کار امریکا، ۷۵٪ از بیزنس‌های جدید سال اول دوام آورده، ۶۹٪ از آنها تا دو سال اول و ۵۰٪ از آن تا ۵ سال اول دوام می‌آورند.

بااینکه این احتمال ۵۰-۵۰ دوام یک بیزنس در ۵ سال اول شاید چندان عالی به نظر نرسد ولی لازم نیست که عقب بنشینید و اجازه دهید احتمالات سرنوشت را به شما دیکته کند. در زیر به نکاتی اشاره می‌کنیم که کمکتان می‌کند تجارت نوپای خود را به موفقیت برسانید:

یک برنامه کاری داشته باشید

وقتی به دنبال یک سرمایه‌گذار یا وام بانکی نیستید، وسوسه‌انگیز خواهد بود که برنامه کاری را به کل نادیده بگیرید. ولی فرایند نوشتن برنامه‌ها اقدامی فوق‌العاده برای روی کاغذ آوردن ایده‌هایتان است: اینکه سعی در حل چه مشکلاتی دارید؟ زندگی چه کسانی را می‌خواهید بهتر کنید؟ چارچوب زمانی واقعبینانه برای راه‌اندازی، فروش و سوددهی بیزنس‌تان چیست؟ البته به یک برنامه ۱۰۰ صفحه‌ای نیازی ندارید ولی برنامه‌تان باید آنقدر تفصیلی باشد که بازار هدف و طرح بیزنس‌تان را به شما معرفی کند.

هزینه‌هایتان را پایین نگه دارید

بیزنس‌های جدید معمولاً به این دلیل شکست می‌خورند که پولشان تمام می‌شود. به همین دلیل واقعاً‌ عاقلانه است که هزینه‌هایتان را تا حد ممکن پایین نگه دارید تا زمانیکه محصولتان را معرفی کرده و فروشتان شروع شود. فقط کسانی را استخدام کنید که واقعاً به آنها نیاز دارید. در سایر موارد از پیمانکارها استفاده کنید. اگر حتی به دفتر کاری نیاز ندارید، تا زمانی که ممکن است جایی را اجاره نکنید. و به طور کل، پولتان را فقط برای چیزهایی که واقعاً به آن نیاز دارید خرج کنید نه چیزهایی که فکر می‌کنید هر بیزنسی باید داشته باشد.

دوباره در شرکت سرمایه وارد کنید

وقتی می‌خواهید از کاری با درآمد ثابت به یک سرمایه‌گذاری تغییر شغل دهید، خیلی سخت است که ثبات و امنیت یک چک حقوقی ماهانه را کنار بگذارید. ولی اولین پولی که درمی‌آورید را باید دوباره سرمایه کارتان کنید. خیلی اوقات، سرمایه‌گذاران آخرین کسانی هستند در طول سال اول حقوق دریافت می‌کنند.

فعالیت زیاد را با بازده کار اشتباه نگیرید

در فرهنگ امروزی، همه همیشه مشغله دارند. ولی چه میزان از این مشغله واقعاً در جهت جلو بردن شرکت است؟ در طول سال اول باید در نحوه گذران زمان و منابعتان بسیار دقیق عمل کنید. سرمایه‌گذاران بسیاری سرشان خیلی شلوغ است ولی فقط به کناره‌ها حرکت می‌کنند نه به سمت جلو. به هر درخواستی که سر راهتان قرار می‌گیرد، پاسخ مثبت ندهید. وقتی می‌خواهید درخواست هر مشتری، رویداد، بازاریابی یا موقعیت شراکت را در نظر بگیرید، به این فکر کنید که این اقدام در برنامه و اولویت‌های کلی شرکتتان چه تاثیری دارد.

بر روی مشتری‌هایتان تمرکز کنید

هدف شما ساختن یک محصول یا تجارت فوق‌العاده نیست. کمک کردن به مشتری‌هاست. به نیازهای آنها توجه کنید و همه چیز را براساس نظرات آنها جلو ببرید. وقتی چیزی را می‌سازید که مردم واقعاً می‌خواهند و به آن نیاز دارند، فروشتان عالی خواهد بود.

شبکه اجتماعی خودتان را بسازید

به طور کلی، هر چه آدم‌های بیشتری بشناسید، بهتر است. هرکسی می‌تواند یک شریک، مشتری، منبع الهام یا مبلغ احتمالی باشد. با متخصصین رشته کاری‌تان و دیگرانی که همین کار را شروع کرده‌اند صحبت کنید. هرچه افراد اینچنینی بیشتری بشناسید، فرصت‌های بیشتری سر راهتان قرار خواهد گرفت و حامین بیشتری هم خواهید داشت.

برای وقت دیگران ارزش قائل شوید ولی از قرار گذاشتن با آنها نترسید. وقتی آنها را ملاقات می‌کنید، سوال بپرسید، به آنها فرصت حرف زدن درمورد خودشان را بدهید و حتماً بعد از ملاقات یک ایمیل تشکر برای آنها بفرستید. مهمتر اینکه، قانون طلایی شبکه‌سازی اجتماعی را به یاد داشته باشید: هر چه بیشتر بدهید، آدمهای بیشتری مشتاق به پس دادن به شما می‌شوند.

قیاس کنید و سازگار شوید

منابعی که در روزهای اول در دسترس دارید محدود هستند، به همین دلیل خیلی مهم است که مطمئن شوید پول و زمانتان را به طریق درست صرف می‌کنید. هیچوقت تصور نکنید که می‌دانید در بیزنستان چه اتفاقی در حال افتادن است. همه چیز را با اعداد و ارقام پشتیبانی کنید. ممکن است خیلی ساده در آمار و ارقام غرق شوید ولی باید معیارهای کلیدی ۴-۲ برای بیزنس‌تان داشته باشید که همیشه حواستان به آن باشد. مثلاً اینکه وبسایت یا مشتری‌های گذری‌تان از کجا می‌آید؟ درصد سود خالصتان به ازای هر محصول یا پروژه چقدر است؟

برنامه طولانی‌تری داشته باشید

برای سرمایه‌گذاران جدید عادی است که یک سال را به صورت آزمایشی شروع کنند تا ببینند چه پیش می‌آید. بعد وقتی ببینند که سال به سال سود چندانی ندارند، تصمیم می‌گیرند که آن تجارت را متوقف کنند. مشکل اینجاست که خیلی از بیزنس‌ها به زمانی بیشتر از یک سال برای سوددهی نیاز دارند. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بتوانید بعد از یک سال هم تجارتتان را نگه دارید این است که این واقعیت را بپذیرید که ممکن است ۲۴-۱۸ ماه طول بکشد تا بیزنس‌تان بتواند از زمین بلند شود.

شروع کردن یک کار بسیار ریسکی و استرس‌زا است. ولی بیشتر بیزنس‌های جدید در سال اول خود بیشتر موفق می‌شوند تا اینکه شکست بخورند. اگر آماده شروع یک تجارت جدید هستید، از ریسک کردن نترسید ولی در خرج کردن، برنامه ریختن، قیاس کردن و سازگار شدن محافظه‌کار باشید.

 منبع: وب‌سایت مردمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا