سلامتی‌تان را در برابر دیابت تضمین کنید

موبنا – سرویس سبک زندگی فردا: اتفاقاتی که در بدن ما می‌افتد، اغلب به همدیگر مربوط می‌شوند. فقط کافی‌ست یکی از اعضا کارش را درست و به اندازه انجام ندهد، اینجاست که به شکل سلسه‌ای اتفاقاتی پیش می‌آید و در نهایت این اختلال به شکل بیماری بروز کند. گاهی اوقات لوزوالمعده یا همان پانکراس مسئولیتش را که …

موبنا – سرویس سبک زندگی فردا: اتفاقاتی که در بدن ما می‌افتد، اغلب به همدیگر مربوط می‌شوند. فقط کافی‌ست یکی از اعضا کارش را درست و به اندازه انجام ندهد، اینجاست که به شکل سلسه‌ای اتفاقاتی پیش می‌آید و در نهایت این اختلال به شکل بیماری بروز کند.

گاهی اوقات لوزوالمعده یا همان پانکراس مسئولیتش را که همان تولید انسولین و ترشح آن در خون است درست و کامل انجام نمی‌دهد. در این میان انسولین که وظیفه‌اش تحریک سلول‌ها به دریافت قند از خون است کمتر از مقدار لازم در بدن حضور دارد. درنتیجه قند خون توسط سلول‌ها دریافت نمی‌شود و به مرور داخل رگ‌ها رسوب می‌کند و انباشته می‌شود و به شکل بیماری دیابت بروز می‌کند.
با وجود اینکه پزشکان بیماری دیابت را بدون درمان قطعی می‌دانند، اما با ورزش و رژیم غذایی مناسب می‌توان از آثار مخرب آن جلوگیری کرد و بیماری را تحت کنترل داشت.
برنامه ملی آموزش دیابت توصیه می‌کند یک لیست از مواد غذایی مشخص کنید تا بتوانید غذایی که می‌خورید را با سلامتی‌تان هماهنگ کنید.
کربوهیدرات
بزرگسالان مبتلا به دیابت بهتر است در هروعده غذایی حدود ۴۵ – ۶۰ گرم کربوهیدرات دریافت کنند که حدودا در روز معادل ۱۳۰-۱۸۰ گرم کربوهیدرات می‌شود.
کربوهیدرات‌های پیچیده مثل: حبوبات، سبزیجات نشاسته ای، نان کامل و غلات و … که همگی کربوهیدرات‌های خوبی برای سبد غذایی یک فرد مبتلا به دیابت است.
سلامتی‌تان را در برابر دیابت تضمین کنید
سبزیجات و میوه
سبزی‌های دارای برگ‌ سبز تیره مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم و اسفناج.
سلامتی‌تان را در برابر دیابت تضمین کنید
سبزی‌های نارنجی مانند هویج، فلفل زرد، کدو …
سلامتی‌تان را در برابر دیابت تضمین کنید
و اما میوه‌ها که گرچه انتخاب مناسبی هستند ولی در انتخابشان باید دقت کرد، زیرا بسیاری از میوه‌ها دارای مقدار زیادی کربوهیدرات هستند.
سلامتی‌تان را در برابر دیابت تضمین کنید
غلات کامل و چربی‌های سالم
نان گندم، برنج قهوه‌ای و جو دوسر از نمونه های غلات کامل هستند که برای لیست غذایی شما بسیار مناسب هستند.
سلامتی‌تان را در برابر دیابت تضمین کنید
دربین چربی‌ها، بهتر است آنهایی را انتخاب کنید که حاوی چربی‌های تک غیراشباع، چربی‌های چند غیراشباع و اسیدهای چرب امگا۳ هستند. مثل: آووکادو، روغن سویا، روغن آفتابگردان، آجیل (بادام درختی، گردو، بادام زمینی)، روغن زیتون،  زیتون، کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی، دانه‌های کنجد، ماهی تن، شاه ماهی، ماهی خال‌مخالی، ماهی قزل‌آلای رنگین کمان، ماهی ساردین، ماهی سالمون.
تمام تلاشتان را در استفاده کمتر از گوشت قرمز داشته باشید و تا جایی که ممکن است از گوشت بوقلمون، ماهی و مرغ  استفاده کنید.
سلامتی‌تان را در برابر دیابت تضمین کنید
در آخر
بیماری دیابت، بدن را ضعیف می‌کند و سیستم ایمنی بدن را آسیب‌پذیرتر می‌کند. اما به خاطر بدون درد بودن در بسیاری موارد جدی گرفته نمی‌شود.
تغییر رژیم غذایی شاید در ابتدا کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی به نظر بیاید اما با کمی اراده و خلاقیت می‌توانید غذاها و تنقلات مناسبی را در سبدغذایی‌تان جا دهید.
 منبع: فردا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا