بازار مسکن به کدام سو می رود؟

موبنا – شرایط مسکن همواره متاثر از وضعیت اقتصادی کشور است به همین منظور رکود فعلی در بازار خرید و فروش را می توان متاثر از رکود اقتصاد دانست بطوریکه حتی وام های رنگارنگ هم نتوانسته سایه سنگین نبود تقاضا را از سر این بازار کم کند. سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای …

موبنا – شرایط مسکن همواره متاثر از وضعیت اقتصادی کشور است به همین منظور رکود فعلی در بازار خرید و فروش را می توان متاثر از رکود اقتصاد دانست بطوریکه حتی وام های رنگارنگ هم نتوانسته سایه سنگین نبود تقاضا را از سر این بازار کم کند.

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم غیرکارشناسی دولت در پرداخت وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن ، اظهار داشت: سیاست های دولت در بخش مسکن روشن و واضح نیست تا خریداران و سرمایه گذاران تکلیف خود را بدانند.

وی با اشاره به اینکه وام خرید مسکن تلنگری برای ایجاد رونق در بازار است، افزود: همه اقشار جامعه توانایی پرداخت اقساط ماهیانه ۲ میلیون تومان را ندارند،پس بهتر بود این وام سهم بخش تولید می شد.

*** آمار صدور پروانه ها کاهش یافت
در این راستا مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث پرداخت وام مسکن باید دهک های متوسط و پایین جامعه در نظر گرفته می شد.

وی افزود: قشر کارمند و کارگر جامعه نمی توانند اقساط بالای این وام را پرداخت کنند و دولت باید متناسب با دهک های مختلف نسخه های متفاوت داشته باشد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به آنکه سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن مورد نیاز است، اما در سه سال گذشته آمار صدور پروانه ها ۷۰۰ الی ۷۵۰ هزار واحد بوده که این امر یک فاجعه بزرگ است و باید راه حلی برای رفع این مشکل در نظر گرفته شود.

*** بازار مسکن تا پنج سال آینده در رکود به سر می برد
مهدی صادق کارشناس مسکن بیان کرد: بازار مسکن درچند سال گذشته به سبب عدم تعادل در عرضه و تقاضا رونق چندانی نداشته است.

وی افزود: در سالهای قبل از رکود برخی سرمایه گذاران به سبب آنکه سایر رشته های اقتصادی سود مورد نظر را نداشته، اقدام به سرمایه گذاری دراین بخش نمودند و همین امر منجر به مازاد عرضه مسکن شد.

صادق ادامه داد: حال بایستی سالیان سال بگذرد تا عرضه و تقاضا در بازار متعادل شود تا مجددا رونق به بازار مسکن بازگردد و از این رو تا پنج سال آینده چشم انداز مثبتی برای این بخش پیش بینی نمی شود.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا