طرح «ترابردپذیری» این هفته اجرا می‌شود

موبنا – قرار بر آن بود که ۲۷ اردیبهشت طرح <ترابردپذیری> اجرا شود اما این طرح در این روز اجرا نشد و همین موضوع سبب شد طیفی از منتقدان دولت عنوان کنند که این پروژه با شکست مواجه شده است، دلیل تأخیر در اجرای این طرح چیست؟ این طرح هیچ مشکل زیرساختی ندارد، تست نهایی …

موبنا قرار بر آن بود که ۲۷ اردیبهشت طرح <ترابردپذیری> اجرا شود اما این طرح در این روز اجرا نشد و همین موضوع سبب شد طیفی از منتقدان دولت عنوان کنند که این پروژه با شکست مواجه شده است، دلیل تأخیر در اجرای این طرح چیست؟
این طرح هیچ مشکل زیرساختی ندارد، تست نهایی آن انجام شده و همین حالا هم می‌توان آن را اجرا کرد. حتی قرار بر آن بود که جزو پروژه‌های افتتاحی روز ارتباطات قرار بگیرد ولی چون طرح‌های در نظرگرفته شده برای این روز ازجمله «دولت الکترونیک» جزو پروژه هایی قرار داشت که خیلی روی آن کار شده بود و دوستان احتمال می‌دادند که این پروژه‌ها تحت تأثیر همدیگر قرار بگیرند به همین دلیل پیشنهاد کردند در روز ارتباطات ۳پروژه افتتاح شود و بهره برداری از پروژه ترابردپذیری به هفته بعد موکول شود. پس موضوع شکست این طرح، به‌کل واقعیت ندارد و در این هفته حتماً شاهد افتتاح این طرح خواهیم بود.
در پاسخ به منتقدان هم باید گفت که وقتی می‌بینیم در دنیا سازوکارهایی برای رقابت سالم، بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن تعرفه وجود دارد و در عین حال مردم هم حق انتخاب دارند چرا نباید از آن استقبال کرد و بهره گرفت؟ این طرح در همه کشورهای غربی و بسیاری از کشورهای دیگر درحال توسعه اجرا می‌شود و ما نیز کاری که برای مردم مفید باشد انجام می‌دهیم.
منتقدان ترابردپذیری معتقدند اجرای این طرح هزینه‌هایی به کاربر تحمیل می‌کند نگرانی‌ها دراین باره را چطور تفسیر می‌کنید؟
باید اعلام کنم که اجرای این طرح هیچ هزینه‌ای برای کاربر نهایی ندارد و نمی‌دانم چه کسی راجع به هزینه صحبت کرده است ولی آنچه مسلم است اینکه برخی دوستان ذهنیتی دارند و می‌خواهند هرطور شده مشتری خود را نگه دارند. ترابردپذیری بهترین پاسخ به نیاز کاربران است ولی برخی اپراتورها حاضر نیستند این موضوع را بپذیرند و البته کارهایی هم انجام می‌دهند مثلاً خط می‌دهند یا دم این و آن را می‌بینند و برخی رسانه‌ها هم به دلایل خاص با این اپراتورها همسو می‌شوند اما با تمامی این حاشیه‌ها باید بگویم ما به جد به دنبال آن هستیم که این طرح اجرا شود با اینکه از روز اول برخی مخالف بودند ولی ما اصلاً توجه نکردیم. مگر عده‌ای با رومینگ مخالف نبودند؟ همه اینها با رومینگ نیز مخالف بودند و می‌گفتند چرا از امکاناتی که ما اینقدر هزینه کردیم دیگران استفاده کنند که ما هم در پاسخ گفتیم چون برای ما اصل، مردم هستند. بر این اساس ما این طرح را اجرا می‌کنیم و هیچ هزینه‌ای هم برای مردم به آن معنا ندارد.
به هرحال من فکر می‌کنم نباید با کار خوبی که هم به نفع خود اپراتور است و هم مردم،مخالفت شود.بارها گفته ام که اگر ایرانسل به ایران وارد نشده بود معلوم نبود همراه اول که مال دولت بود، الان چند مشترک و یا چه کیفیتی داشت. اصلاً نسل ۳و۴که با این سرعت در ایران گسترش پیدا کرد و مجوز آن را خود من صادر کردم و خیلی هم مخالف آن بودند به دلیل همین رقابت‌ها شکل گرفت.
در راستای کاهش قیمت اینترنت تاکنون اقدام هایی صورت گرفته است اما درنهایت کاربر نهایی این کاهش قیمت را احساس نکرده است این درحالی است که بسیاری از کاربران،افزایش کیفیت را مقدم بر کاهش قیمت می‌دانند آیا در این خصوص برنامه‌ای دارید؟
از نگاه ما در وزارتخانه، هم تعرفه مهم است و هم کیفیت و معتقدیم همه مردم ایران باید اینترنت با کیفیت خوب دریافت کنند. اینترنت یک کالای لوکس نیست که فقط افراد پولدار از آن بهره ببرند. دانشجویی که با یک هزینه محدود زندگی می‌کند چرا نباید از اینترنت خوب با تعرفه پایین استفاده کند؟ پس هدف ما کاهش تعرفه اینترنت در کنار کیفیت مناسب و دسترسی همه به این راه ارتباطی است.
باید گفت که در دولت تدبیر و امید، تحولات حوزه ارتباطات بسیار گسترده و حتی برای برخی غیرقابل باور بوده است طوری که تعداد کاربران اینترنت ثابت(ADSL) که از ابتدای ورود اینترنت به کشور تا ابتدای دولت یازدهم،۵/۳میلیون نفر بود در عرض همین دوسال و نیم به حدود ۱۰میلیون نفر رسیده است. تعداد کاربران اینترنت موبایل در کشور نیز پیش از این ۲۰۰هزار نفر بود که درحال حاضر به بالای ۲۰میلیون نفر رسیده است.
در رابطه با تعرفه اینترنت هم باید گفت در ابتدای دولت یازدهم بهای اینترنت موبایل ۵/۱۴ تومان برای هرکیلوبایت بود که ما این را به نیم رساندیم و الان هم بهای بسته‌هایی که به فروش می‌رسد یک دهم است و در زمینه اینترنت ثابت هم بهای اینترنت را در یک مقطع ۲۰درصد کم کردیم و تلاش‌هایمان ادامه دارد. درحال حاضر هم یک گروه را موظف به کار کردن روی اینترنت ثابت و موبایل کرده‌ایم که نتیجه‌اش در خردادماه قطعی و اعلام می‌شود. اینجا ذکر یک نکته ضروری است که کیفیت با سرعت تفاوت دارد مثلاً کاربری که قرارداد اینترنت K 128 منعقد کرده با فردی که قرارداد ۵۱۲ یا یک مگ دارد، متفاوت است یعنی هر فردی بنا بر قراردادی که دارد می‌تواند از سرعت خاص بهره ببرد اما مهم کیفیت آن است که هر فردی با هر سرعت، دیگر قطع و وصلی را تجربه نکند.
برای بهبود کیفیت اینترنت چه راهکارهایی اندیشیده شده است؟
ما از ابتدا کمیته‌ای برای بهبود کیفیت اینترنت تشکیل داده ایم و درحال تلاش هستیم تا نیازهایی که مردم در داخل کشور دارند با سرعت بالا رفع شود ولی هیچ وقت برای اینکه کیفیت را بالا ببریم، گسترش را از نظر تعداد کاربر متوقف نکرده ایم و هر دو را با هم پیش می‌بریم. ازسوی دیگر گاه کابل‌هایی که اینترنت را به کشور وارد می‌کردند دچار مشکل می‌شد که همین موضوع،افت کیفیت اینترنت و نارضایتی کاربران را به دنبال داشت. به عنوان مثال بخش قابل توجهی از اینترنت کشور از کابلی است که از ترکیه وارد ایران می‌شود و یک بار ۵۰درصد ظرفیت اینترنت ما به دلایلی قطع شد که تلاش کردیم از بخش‌های دیگر این مشکل را جبران کنیم ولی به هرحال کم شدن ۵۰درصد بر کیفیت اینترنت تأثیرگذار است. برای رفع این مشکلات و افزایش کیفیت اینترنت،سیستمی را در وزارتخانه گذاشته و دنبال می‌کنیم تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.درحال حاضر مسیرهای متعددی را برای ورود اینترنت به کشور درنظر گرفته ایم که از جمله آن می‌توان به ۲ نقطه در ترکیه و همچنین ارمنستان،آذربایجان،۴نقطه در شمال(که قبلاً یک نقطه بود) و بوشهر،بندرعباس،هند و جاسک در جنوب اشاره کرد که همگی فیبر نوری هستند چون فیبر امنیت بیشتر و ظرفیت بالاتری دارد و برای ما نیز هزینه کمتری دارد و به همین دلیل هم وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است هرچند همچنان در این مسیرها مشکل داریم.
به تازگی اعلام کرده اید که در یک ماه آینده تعرفه تلفن ثابت تغییر خواهد کرد آیا این تغییر تعرفه درراستای شرطی است که شما برای مخابرات گذاشته اید که در صورت توسعه، با افزایش تعرفه موافقت خواهید کرد؟
البته باید گفت که این شرط من هم نبود، شرط کمیسیون تنظیم مقررات بود و حالا که شرط را پذیرفتند ما هم به دنبال این هستیم که این کار انجام شود. ما نمی‌خواستیم اول مخابرات توسعه پیدا کند و بعد تعرفه را بالا ببریم بلکه بحث ما این بود که اگر مردم می‌خواهند هزینه بیشتری بپردازند باید از امکانات بهتری هم استفاده کنند. براین اساس الان در مجمع توافق کردیم و هیأت مدیره جدید هم موافق است که بسرعت به دنبال توسعه باشیم و به‌جای اینکه سود بردارند و درآمد را توزیع کنند مقداری هم هزینه توسعه شود.
با انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره مخابرات آیا تغییراتی در سیاست‌های این شرکت صورت خواهد گرفت؟به عنوان نمونه بحث انحصارطلبی مخابرات که سال‌هاست بخش خصوصی فعال در حوزه اینترنت از آن گلایه دارد؟
قطعاً اگر قرار بر این نبود که سیاست‌ها تغییر کند هیچ دلیلی هم نداشت بخواهیم مجموعه‌ای بر سر کار بیاید که هماهنگ باشند و برای سیاست هایی که الان در این حوزه هست تلاش کنند و ازسوی دیگر باید گفت که تغییر در وزیران، اعضای هیأت مدیره و… همیشه خوب است و کسی از تغییر ضرر نکرده چون کسی که مسئولیتی دارد هرچه در توان دارد انجام می‌دهد.
ما در حوزه‌ای کار می‌کنیم که در دنیا بسرعت درحال تغییر،تحول و رشد است و بنگاه‌های کوچک و بزرگ جهان، اگر خود را با این تحولات تطبیق ندهند و تجهیزات خود را به روز نکنند قطعاً عقب می‌افتند. ازآنجا که دولت نیز در مخابرات سهامدار است ما هم به دنبال حفاظت و صیانت از سهم دولت و مردم هستیم و از اعضای جدید هیأت مدیره خواسته‌ایم ۳سطح حاکمیتی، مالکیتی و مدیریتی را از هم جدا کنند. در بحث حاکمیت در همه جای دنیا دولت یا نظام سیاست هایی دارد که همه ملزم به رعایت سیاست‌های کلان هستند و فرقی نمی‌کند که شرکت داخلی یا خارجی،خصوصی یا دولتی باشد، سطح مالکیت هم به صاحبان سهام مربوط می‌شود نه اعضای هیأت مدیره و در سطح مدیریتی هم ازآنها خواسته ایم که بنگاه داری کنند و با یکدیگر هماهنگ باشند.
ما امیدوار هستیم با تغییری که در رأس به وجود آمده و با توجه به اینکه این افراد از بیرون انتخاب نشده‌اند و از بدنه خود مخابرات و کسانی هستند که از کارشناسی رشد کردند و بالا آمدند، انگیزه مثبتی در بدنه شرکت مخابرات به‌وجود بیاید و همه با یکدیگر همکاری داشته و مشکلات را حل کنند.
در ارتباط با سؤال شما، اعتقاد ما و اعضای هیأت مدیره، این است که شرکت مخابرات نباید رقیب اپراتورها و شرکت‌های PAP(شرکت‌های ارائه دهند اینترنت پرسرعت) یا FCP‌ها (دارندگان پروانه ارتباطات ثابت) باشد. نقشی که ما برای شرکت مخابرات قائل هستیم یک سطح پایین تر از نقشی است که شرکت زیرساخت برای توسعه آی‌سی‌تی کل کشور قائل است. شرکت زیرساخت پهنای باند،شبکه انتقال،ارتباط بین‌الملل و… را در اختیار هر کسی که در کشور نیاز دارد می‌گذارد و این موضوع ربطی هم به ارتباط خوب یا بد با آن مجموعه ندارد، شرکت مخابرات هم باید همین گونه باشد. ما به شرکت مخابرات گفته ایم علاوه بر خرده فروشی، حتماً باید کیفیت هم بالا برود و با توجه به امکانات بالا با کیفیت خوب،باید برای همه اپراتورها و شرکت‌های PAP به عنوان مشتری نقش پدرانه داشته باشد و عمده فروشی کند. امیدوارم ازاین پس رقابت‌ها و بحث انحصار و موضوعات دیگر وجود نداشته باشد.

برش

چه راهکارهایی برای افزایش تعرفه تلفن ثابت در نظر گرفته اید؟آیا رقم افزایش تعرفه و زمان اجرای آن مشخص شده است؟
دلیل واگذاری چندسال پیش مخابرات این بود که رقیب داشته باشد و شرکت‌های خصوصی دیگر هم رقابت کنند تا به این ترتیب مخابرات توسعه پیدا کند،کیفیت بالا برود وتعرفه نیز پایین بیاید که مخابرات واگذار شد ولی متأسفانه گام دوم برداشته نشد. براین اساس ما الان با توجه به توسعه‌ای که مخابرات در پیش دارد، تورم و همچنین بررسی‌هایی که انجام شده در چند بخش این کار را می‌توانیم انجام دهیم. یکی اینکه بین دقیقه‌ای که مردم برای موبایل و تلفن ثابت می‌پردازند نسبتی را برقرار کنیم که به این ترتیب مثلاً بگوییم هزینه یک دقیقه تلفن ثابت یک دهم موبایل است که این خود یک نوع فرهنگسازی محسوب می‌شود.
همچنین ما در حال حاضر حدود ۷-۶میلیون خط تلفن داریم که هیچ کارکردی ندارد یا افراد در خانه چند خط تلفن دارند (چون با ۵۰هزار تومان خط خریده‌اند)، این خط‌ها درآمدی برای شرکت مخابرات ندارند ولی باید به طور معمول هزینه هایی برای نگهداری سوئیچ و کابل بپردازد که مقرون به صرفه نیست.برای اینها باید مکانیسمی داشته باشیم که مثلاً بگوییم یک خط تلفن چه کار کند و چه کار نکند، ۲۵۰ دقیقه اول آن رایگان نیست و کاربرعلاوه بر آبونمان، باید پول ۲۵۰دقیقه را هم بدهد. برای کسی که استفاده می‌کند فرقی ندارد ولی کاربری که از خط تلفن خود استفاده نمی‌کند وقتی می‌بیند برایش هزینه دارد تلفن را پس می‌دهد تا به دیگرانی که در نوبت هستند واگذار شود.همچنین درحال بررسی آبونمان‌ها هستیم و کمیته مشترکی با مخابرات تشکیل شده است که امیدواریم کار این کمیته تا ۲هفته دیگر تمام شود اما هنوز تعرفه و زمان اجرای آن مشخص نیست.

 

 منبع: روزنامه ایران | نویسنده: مینو مؤمنی- میترا جلیلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا