فواید لواشک برای بدن ؟!

موبنا – معمولا برای تهیه لواشک از یک، دو یا چند نوع میوه با درجه رسیدگی نسبی که عطر، طعم، رنگ و خواص تغذیه‌ای و درمانی آنها ظاهر شده ولی کمی ترش‌مزه باشند، استفاده می‌شود. انواع آلوها، سیب، گلابی، زرشک، لیمو، زغال‌اخته و انار از جمله این میوه‌ها هستند که بر اثر ترکیب آنها با …

موبنا – معمولا برای تهیه لواشک از یک، دو یا چند نوع میوه با درجه رسیدگی نسبی که عطر، طعم، رنگ و خواص تغذیه‌ای و درمانی آنها ظاهر شده ولی کمی ترش‌مزه باشند، استفاده می‌شود. انواع آلوها، سیب، گلابی، زرشک، لیمو، زغال‌اخته و انار از جمله این میوه‌ها هستند که بر اثر ترکیب آنها با هم رنگ و طعم لواشک ایجاد می‌شود. معمولا در لواشک‌های صنعتی علاوه بر میوه از پکتین (ژلاتین گیاهی) برای ایجاد قوام، از اسیدهای آلی و نمک برای ایجاد طعم ترش و شور آن و افزایش ماندگاری و از شکر (گلوکزو ساکاروز) برای تعدیل طعم ترش و شیرین شدن و در برخی لواشک‌هایی که از میوه‌های خشک تهیه می‌شوند، از آب و دی‌اکسیدگوگرد استفاده می‌شود.

لواشک خاصیت دارد؟
اگرپایه لواشک‌ها میوه باشد، خواص تغذیه‌ای و درمانی آنها را باید با توجه به نوع میوه آنها شناخت. به طورمعمول همه لواشک‌ها حاوی فیبر و ملین و مسهل بوده و محرک حرکات روده‌اند. رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانی آنها تا حدودی به دفع رادیکال‌های مضر و سمی بدن کمک می‌کند و حاوی درصد اندکی ازریزمغذی‌هاست. معمولا جوشاندن، تغلیظ و خشک کردن مقدار زیادی از ریز مغذی‌ها بویژه ویتامین C لواشک را کاهش می دهد.

فرق میان لواشک خانگی با صنعتی چیست؟
لواشک‌ها اگر به صورت بهداشتی و خانگی تهیه شوند، به دلیل آن که نسبت به لواشک‌های صنعتی از نمک، شکر، اسید و مواد نگهدارنده تهیه نمی‌شوند، خواص تغذیه‌ای و درمانی موثرتری داشته و مصرف مرتب آنها می‌تواند تا حدود زیادی برای سلامت مفید باشند. ولی عاملی که موجب شده تا کمتر به فواید لواشک‌های خانگی پرداخته شود، آن است که برای خشک کردن این نوع لواشک‌ها از فضای آزاد استفاده می‌شود. وجود حشرات موذی آلوده، گردو غبار خاک، میکروب‌های هوازی، ذرات سرب معلق درهوای شهری و فضولات پرندگان و چارپایان درمناطق روستایی همگی از جمله عواملی هستند که توجه ما را به مصرف لواشک‌های صنعتی معطوف می‌کند. مهم‌ترین ویژگی لواشک‌های صنعتی معتبر آن است که به وسیله دستگاه‌های مجهز و بر اساس قوانین بهداشتی زیر نظر متخصصان این امردر مدت زمان مشخصی تهیه و خشک می‌شوند.

لواشک بی‌نام و نشان بیماری‌زاست ؟
لواشک‌های فله‌ای و بی‌نام ونشان یا نامعتبری که طعم‌های غیرواقعی و رنگ‌های آکا ایران دارند، به دلیل آن که پایه اصلی آنها میوه نیست، طعم و رنگ طبیعی ندارند و حاوی طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های شیمیایی غیرمجاز با دوز مصرف بالا هستند. اکثر حجم این محصولات را آرد، نشاسته، اسید، مواد رنگی یا در صورت استفاده، میوه‌های له شده و کپک زده تشکیل می‌دهد. این محصولات اکثرا ظاهرسالم و خوش آب و رنگی دارند و اغلب مصرف‌کنندگان آن، دانش‌آموزان هستند که در راه مدرسه، آنها را خریداری و مصرف می‌کنند. متاسفانه افزودنی‌های غیرمجاز این نوع محصولات، شیمیایی و سمی است و مقدار اندکی از آن می‌تواند به بروز مسمومیت‌ها و حساسیت‌های شدید بخصوص در کودکان در حال رشد منجر شود.

توصیه‌ها
۱ ـ لواشک‌های صنعتی حاوی اسیدیته بالایی هستند. مکیدن آنها به مدت طولانی باعث فرسایش سطح مینای دندان و پوسیدگی زود هنگام می‌شود. از طرفی، مصرف مکرر این خوراکی می‌تواند باعث افزایش ترشح اسید معده و سوزش معده شود.

۲ـ لواشک‌های صنعتی کالری زیادی دارند. در تهیه این محصولات از شکر یا خرمای تغلیظ شده به مقدار زیاد استفاده می‌شود. مصرف این محصول برای مبتلایان به دیابت و اضافه وزن توصیه نمی‌شود.

۳ ـ بر خلاف تصور عامه‌، لواشک کسی را لاغر نمی‌کند بلکه لواشک‌ها با افزایش ترشح بزاق و اسید معده، غذا و چربی موجود درآن را زودتر هضم می‌کند و به گرسنگی زود هنگام و افزایش اشتها و چاقی منجر می‌شود.
۴ ـ لواشک‌های صنعتی به دلیل نمک زیاد برای مبتلایان به فشار خون بالا، بیماران کلیوی و قلبی ـ عروقی محدودیت مصرف دارد و اصلا توصیه نمی‌شود.

توجه
هنگام خرید این فرآورده به تاریخ مصرف، شماره پروانه بهداشت، نام ونشان سازنده و مواد به کار رفته در آن توجه کنید. لواشک‌هایی که از لفاف نایلونی خود جدا نمی‌شوند و طعم و مزه ترکیبات موجود در نایلون را به خود گرفته‌اند، سالم و بهداشتی نیستند. لواشک باید به رنگ طبیعی میوه به کار رود یا کمی تیره‌تر از آن باشد و بو و مزه طبیعی میوه را بدهد.
برخی لواشک‌ها در بازار تحت عناوین مختلف با پروانه بهداشت و تاریخ مصرف تقلبی عرضه می‌شوند. براین اساس، ازخرید لواشک‌های نامعتبر خودداری و این محصول را در خانه تهیه کنید. یکی از راه‌های شناخت لواشک‌های تقلبی عطر و طعم قوی و رنگ غیر طبیعی آنهاست.

 منبع: بیتوته 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا