اینترنت اشیا چیست و مایکروسافت در آن چه جایگاهی دارد؟

شاید وقتی جان رامکی (John Romkey) جوان برای اولین بار یک توستر را از طریق اینترنت در سال ۱۹۹۰ کنترل کرد، هرگز از ابعاد ایده ی خود مطلع نبود. در اکتبر سال ۱۹۸۹ درست پیش از برگزاری کنفرانس INTROP، دن لینچ رئیس وقت کنفرانس به جان قول داد که اگر بتواند توستر را به شبکه اینترنت متصل نماید، جایگاه ویژه ای در بین بازدید کنندگان به او اختصاص می دهد.

موبنا – احتمالا این مسئله در ذهن آقای لینچ آنقدر بعید بود که بتواند چنین قولی به جان بدهد. اما توستر در مقابل چشم همگان با استفاده از پروتکل TCP/IP به شبکه وصل شد و جان توانست آن را روشن و خاموش کند.

مدتی است که عبارت اینترنت اشیا را به صورت گسترده در فضای مجازی می بینیم. شاید اینترنت اشیا ترجمه خیلی درستی از عبارت Internet of Things (به صورت اختصاری IoT) نباشد. در واقع ترجمه این عبارت درک درستی از مفهوم واقعی آن ارائه نمی دهد. برای آنکه بدانیم اینترنت اشیا چیست گریزی می زنیم به تعریف سایت تکوپدیا :

اینترنت اشیا (IoT) یک مفهوم رایانه ای است که قابلیت اتصال تمامی قطعات فیزیکی به اینترنت را شرح می دهد به طوری که بتوانند ماهیت خود و دیگر قطعات متصل را شناسایی کنند. این قابلیت ممکن است از استاندارد ارتباطی RFID یا از انواع دیگر اتصالات بیسیم (مانند بلوتوث) یا از کد QR استفاده نماید. این تکنولوژی خارق العاده است به این دلیل که قطعه ای که بتواند خودش را شناسایی کند، دیگر یک قطعه ی ساده ی بی جان نیست. از آنجایی که آن قطعه به پایگاه داده ها و دیگر قطعات موجود در شبکه دسترسی دارد ممکن است بتواند در کنش با شما عملکرد خود را با استفاده از نوعی هوش مصنوعی تنظیم نماید.

تعریف مفهوم  اینترنت اشیا کمی دشوار است. اکثر تعاریف، اینترنت اشیا را صرفا چند وسیله می دانند که از طریق اینترنت به هم متصل شده است ولی اینترنت اشیا جهانی  را به ما نشان می دهد که در آن هر چیزی (دقیقا هر چیزی) بتواند اطلاعات و ماهیت خود را به صورت هوشمند به اشتراک بگذارد. به عبارت دیگر با استفاده از اینترنت اشیا دنیای مادی تبدیل به یک ابر پایگاه داده می شود.

اهمیت اقتصادی

اگر پیش بینی اقتصاد دانان و بزرگان فناوری درست باشد، وصل کردن دنیای فیزیکی به دنیای دیجیتالی می تواند ارزش اقتصادی به مبلغ ۱۱/۱ هزار میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۵ ایجاد کند! این مبلغ بسیار بسیار بزرگی است به طوری که دنیای ما را دچار یک جهش اقتصادی عظیم می کند. اما چرا مسئله ای همچون اینترنت اشیا به این سان بزرگ محسوب می شود؟

وقتی که از اینترنت اشیا صحبت می کنیم، نا خود آگاه ذهن افراد به سمت ارتباط ماشین با ماشین (M2M) سوق پیدا می کند. ولی ارتباط ماشین با ماشین همانطور که اشاره شد سالها پیش ابداع گردیده است. در واقع اینترنت اشیا در مورد ارتباط یک ماشین با یک ماشین دیگر صحبت نمی کند! IoT از ارتباط یک وسیله هوشمند با یک وسیله هوشمند دیگر حرف می زند. صحبت اساسی اینترنت اشیا درباره ی حسگر ها است نه ماشین ها! یک حسگر یک ماشین نیست، یک حسگر هیچ کدام از اعمالی که ماشین ها انجام می دهند را انجام نمی دهد. یک حسگر اندازه گیری می کند، می سنجد و داده جمع می کند. اما اگر تمامی اطلاعات حسگر های دنیا را در اختیار داشته باشید کماکان به هیچ کاری نمی آید مگر آن که بتوانید آنها را در محلی آنالیز کنید.

 

فضای ابری و نرم افزار های بر پایه آن، کلید آنالیز چنین حجمی از داده هستند. اینترنت اشیا بدون نرم افزار های بر پایه فضای ابری که اطلاعات را از حسگر ها جمع آوری می کنند هیچ کاربردی نخواهد داشت. اجازه دهید با یک مثال موضوع را کمی ملموس تر کنم: فرض کنید در خودرو هوشمند نشسته اید و در هوای برفی در حال رانندگی هستید. حسگر موجود در جاده متوجه می شود که شما به پیچ خطرناک روبرو نزدیک می شوید و سرعت مطمئن را در این شرایط جوی به خودروی شما اطلاع می دهد، حسگر موجود در خودرو متوجه می شود که سرعت شما در حال حاضر بیشتر از آن چیزی است که حسگر جاده اطلاع داده است و همچنین متوجه می شود که اگر تا ۳۰ ثانیه دیگر سرعت خود را کم نکنید، دیگر زمان کافی برای یک ترمز مطمئن وجود نخواهد داشت. بنابر این خودرو این مسئله را به شما اطلاع می دهد و اگر شما تا ۳۰ ثانیه اقدام نکردید، خودروی شما خودش سرعت را کاهش خواهد داد.

این یک مثال ساده از ارتباط ماشین-حسگر و حسگر-ماشین بود. اما در ابعاد واقعی انقلاب اصلی در ابزار هایی که هم اکنون در حال استفاده از آن ها هستیم، نیست. بلکه در ابزار ها و سرویس هایی است که بعد از این انقلاب اینترنت اشیا به وجود خواهند آمد.

اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۵ فرصت اقتصادی بین ۴ هزار میلیارد تا ۱۱ هزار میلیارد دلار را به وجود خواهد آورد.

 

جایگاه مایکروسافت اژور (Azure)

سال گذشته روزنامه نگاران و کارشناسان صحبت های فراوانی در مورد اینترنت اشیا کردند ولی هیچ کدام به سوال اصلی پاسخ ندادند. چگونه آن را عملی کنیم؟ در عوض گاهی اوقات آن را گران و دور از دسترس نشان داده اند. اینترنت اشیا قرار نیست که پیچیده یا گران قیمت باشد و همچنین برای عملی شدن آن لزوما به  هزاران دستگاه نیاز نداریم. هم اکنون در سراسر دنیا دستگاه های بسیار زیادی به اینترنت (و در نتیجه به هم) متصل هستند اما اتصال اشیا اولین قدم است. چیزی که این اتصال را ارزشمند می کند اطلاعاتی است که در میان این اشیا رد و بدل می شود. این اتصال حجم بزرگی از اطلاعات را قابل دسترس می کند. کافیست یک سازمان با اتصال به سیستم ابری پردازش گر آنها را آنالیز کند تا پروسه کارهای اداری را کوتاه کند، مصرف انرژی را کاهش دهد، موقعیت ها تجاری بهتر را تشخیص دهد و یا رفتار کارمندان و مشتریان را پیش بینی کند.

همانطور که از غول نرم افزاری جهان انتظار می رود، مایکروسافت دارای بزرگترین فضای ابری و پردازشی تجاری در کنار شرکت آمازون است. امروزه با استفاده از مایکروسافت اژور برای اینترنت اشیا می توان تمامی دارایی های یک سازمان را مشاهده کرد یا با استفاده از سیستم آنالیز ابری آن کل کسب و کار را برای نائل شدن به یک مدل کسب و کار پر بازده بررسی نمود.

در فبریه ۲۰۱۶ مایکروسافت اعلام کرد که استفاده از سرویس اژور ۱۲۷% رشد را تجربه کرده است. این بالاترین رقم رشد در میان تمام کسب و کارهای ابری است. این رشد حاصل سرمایه گذاری عظیم مایکروسافت در زمینه پردازش ابری است. مایکروسافت به شرکت ها تازه تاسیس پیشنهاد می دهد که برای سه سال به صورت رایگان از خدمات ابری آنها استفاده کنند و بعد از این زمان تنها سالیانه مبلغی را جهت پشتیبانی از داده ها به مایکروسافت بپردازند. این برنامه تحت عنوان BizSpark توانسته استارت آپ های فراوانی را به سمت اژور جذب نماید.

 

از دیگر اقدامات مایکروسافت می توان به ارائه نرم افزار SQL Server برای سیستم عامل لینوکس اشاره کرد. این نرم افزار محبوب ترین ابزار کنترل داده در جهان است. به تازگی مایکروسافت خبر از ثبت نام ۸۰۰۰ نفر برای دریافت SQL بر روی لینوکس داده است. این آمار و ارقام همگی نشان می دهد که پردازش ابری و ارائه سرویس های مرتبط با آن از چه درجه ی اهمیتی برای مایکروسافت برخوردار هستند.

با توجه به این که سرویس اژور بسیار انعطاف پذیر است و در آن خدمات بسیار متنوعی عرضه می شود، پیش بینی ها می گوید، مایکروسافت به زودی به سلطان خدمات ابری تبدیل خواهد شد و بزرگترین مرکز داده ی دنیا را در اختیار خواهد گرفت.

 منبع:وینفون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا