تومور روده‌بزرگ در سمت راست مرگبارتر است

موبنا – محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو موفق به کشف ارتباط بین موقعیت سرطان روده بزرگ و شانس بقای بیماران شده‌اند و نشان داده‌اند که اگر تومور در سمت راست روده قرار گرفته باشد، می‌تواند مرگبارتر باشد. به گفته محققان، این یافته‌ها می‌تواند به تغییرات در چگونه ارائه درمان توسط پزشکان با توجه به موقعیت …

موبنا – محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو موفق به کشف ارتباط بین موقعیت سرطان روده بزرگ و شانس بقای بیماران شده‌اند و نشان داده‌اند که اگر تومور در سمت راست روده قرار گرفته باشد، می‌تواند مرگبارتر باشد.

به گفته محققان، این یافته‌ها می‌تواند به تغییرات در چگونه ارائه درمان توسط پزشکان با توجه به موقعیت تومور منجر شود.

تحقیق جدید شامل بیش از ۱۰۰۰ شرکت‌کننده بود که سرطان روده بزرگ آن‌ها گسترش یافته بود. محققان دریافتند افرادی که تومور آن‌ها در سمت راست روده‌شان قرار داشت، بطور میانگین ۱۹ ماه زنده ماندند، در حالیکه نرخ بقای بیمارانی که تومور آن‌ها در سمت چپ روده واقع شده بود، ۳۳ ماه بود.

بنظر می‌رسد سرطان روده بزرگی که از سمت راست شروع می‌شود، با نوعی که از چپ آغاز می‌گردد، متفاوت است و درمان آن نیز باید متفاوت باشد، زیرا بیماران با تومور سمت چپ روده از پیش آگهی بهتری نسبت به گروه دیگر برخوردار بودند.

این امر شاید تا حدی به این دلیل باشد که پلیپ‌های سمت راست اغلب مسطح هستند که تشخیص آن‌ها را در کلونوسکوپی دشوار می‌کند؛ از این رو آن‌ها در نهایت به سرطان تبدیل می‌شود.

نتایج این تحقیق نشان داد که سرطان روده بزرگ تنها یک بیماری نبوده، بلکه چندین بیماری مختلف است. آغاز بیماری از هر سمت روده باعث بروز سرطانی با منشا زیستی متفاوت می‌شود.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا