روش های از بین بردن بوی بد دهان

موبنا – بدبویی دهان به وجهه اجتماعی و چه بسا روابط خانوادگی آسیب می زند، اما تشخیص آن برای بسیاری از افراد دشوار است و شاید تنها از واکنش مخاطبان متوجه بدبویی نفس خود شوند. راه حل هایی در این زمینه ارائه شده است که چندان دقیق نیست. اگر در دست خود بدمیم و سپس …

موبنا – بدبویی دهان به وجهه اجتماعی و چه بسا روابط خانوادگی آسیب می زند، اما تشخیص آن برای بسیاری از افراد دشوار است و شاید تنها از واکنش مخاطبان متوجه بدبویی نفس خود شوند. راه حل هایی در این زمینه ارائه شده است که چندان دقیق نیست. اگر در دست خود بدمیم و سپس استنشاق کنیم، تنها متوجه بوی دستان و نه دهان خود می شویم. مرطوب کردن پشت مچ دست با زبان و بو کردن آن بعد از ۱۰ ثانیه نیز کمکی در تشخیص بدبویی دهان نمی کند.

حتی بوی بد پس از نخ دندان کشیدن هم دال بر بدبویی قطعی نفس و یا دهان شما نیست.
التهاب لوزه ها، بازگشت اسید به مری، کلیه و بیماری های کبدی می توانند موجب تغییر بوی دهان و بدبویی نفس شود.

همچنین بیش از ۶۰۰ باکتری در دهان وجود دارد که عامل اصلی بوی بد دهان هستند، به ویژه باکتری هایی که از ترکیبات گوگردی ناپایدار ناشی از فساد پروتئین حاصل می شود.

یک مطالعه نشان می دهد که این باکتری ها حاصل ضعف بهداشت دهان و دندان هستند و علت احتمالی آن پلاک و یا جرم ناشی از غذا و باکتری های روی زبان و بین دندان ها است بخصوص هنگامی که باکتری ها سبب التهاب لثه می شود.

در حقیقت، علت اصلی بوی بد دهان در قسمت انتهایی زبان است.

علاوه بر این، شیارهای زبان برخی افراد خاصیت تجمع پوششی سفید رنگ را دارد که با ضخامت یک میلی متر روی زبان ایجاد و سبب کاهش اکسیژن می شود و در نتیجه فضایی را فراهم می کند که باکتری بدون اکسیژن بهتر رشد کند و سبب رشد و تولید ترکیباتی بدبو شود.

روش های از بین بردن بوی بد دهان
نخ دندان و مسواک زدن منظم سبب کاهش بوی بد می شود. یک بررسی نشان می دهد مسواک زدن روی زبان ممکن است موثر باشد. اما مسواک زدن را با ملایمت انجام دهید و توجه داشته باشید که تجمع باکتری در انتهای زبان بیشتر است.

تحقیق بعدی نشان می دهد که دهان شویه های محتوی کلرهگزیدین گلوکونات که سطوح باکتری را کاهش می دهد، مفید هستند مخصوصا بعد از مسوال زدن روی زبان که باکتری بدون دفاع می شوند.( اگر چه استفاده بیش از حد دهانشویه سبب لک شدن دندان ها می شود).

استفاده از دهانشویه قبل از خواب موثرتر است زیرا باکتری ها در شب، هنگامی که دهان خشک می شود و اکسیژن کم است تکثیر می شوند. . جویدن آدامس های بدون قند نیز سبب تحریک بزاق و کاهش بوی بد دهان می شود و می توان راهکاری موثر در طول روز باشد.

به هر حال برای بهداشت دهان و دندان و خوشبویی نفس، هر راهکاری را که انتخاب می کنید، باید مستمر و منظم انجام شود.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا