پیشگیری از ورم معده

موبنا – ورم معده یا گاستریت به التهاب دیواره معده گفته می شود. علل بروز این عارضه ضعف در مخاط پوششی دیواره معده می باشد . این مخاط وظیفه حفاظت از دیواره معده را به عهده دارد و در صورت اختلال در کار آنها آنزیم های گوارشی فرصت تخریب دیواره معده را پیدا می کنند …

موبنا – ورم معده یا گاستریت به التهاب دیواره معده گفته می شود. علل بروز این عارضه ضعف در مخاط پوششی دیواره معده می باشد . این مخاط وظیفه حفاظت از دیواره معده را به عهده دارد و در صورت اختلال در کار آنها آنزیم های گوارشی فرصت تخریب دیواره معده را پیدا می کنند که نتیجه آن التهاب در دیواره معده می باشد. ناگفته نماند از جمله عوارض برخی از بیماری های می تواند ورم معده باشد. گاستریت بر دو نوع حاد و مزمن می باشد. همچنین این عارضه می تواند سبب زخم معده و یا افزایش خطر ابتلا به سرطان معده باشد. خوشبختانه در اکثر اوقات ورم معده خیلی جدی نبوده و به سرعت قابل درمان می باشد.
علل گاستریت

عفونت های باکتریایی : یکی از شایع ترین عفونت های دنیا ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری می باشد به گونه ای که شاید به توان گفت همه افراد جهان به آن مبتلا می باشند .
افراط در استفاده از مسکن ها : استفاده مداوم از مسکن ها سبب از بین رفتن ماده کلیدی محافظ معده می شود.
افزایش سن : افراد مسن بیش از بقیه افراد مستعد گاستریت می باشند زیرا پوشش محافظ معده با افزایش سن نازک می گردد از دیگر دلایل می توان به افزایش احتمال اختلالات ایمنی و عفونت هیلکوباکتر پیلوری با افزایش سن اشاره نمود .
مصرف مشروبات الکلی : الکل سبب تحریک پوشش معده به آنزیم های گوارشی می گردد.
استرس : استرس سبب ابتلا به گاستریت حاد می گردد.
حمله سیستم ایمنی بدن: در این حالت سیستم ایمنی بدن به حافظ معده حمله کرده و سبب از بین رفتن آن می شود.
برخی بیماری ها : مانند ایدز، کرون، عفونت های انگلی و …

پیشگیری

با تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب ، با شستن مرتب دست ها با آب و صابون می توان از ابتلا به این میکروب جلوگیری به عمل آورد.
آزمایشات مربوطه

شاید بتوان گفت پیشگیری از ورم معده برابر با پیشگیری از میکروب هلیکوباکترپیلوری می باشد زیرا یکی از مهمترین عاملان تشکیل آن میکروب هیلکوباکتر پیلوری می باشد . آزمایش هلیکوباکتر پیلوری IgG ، IgM، IgA در خون و همچنین میکروب هلیکوباکترپیلوری در مدفوع و یا تست تنفسی UBT راه هایی برای تشخیص میکروب هلیکو باکتر می باشند . لازم به ذکر است آزمایشات خون و مدفوع فاقد نیاز به شرایط خاص می باشند اما تست تنفسی بر خلاف آنان نیاز به ناشتایی و عدم استفاده از داروهای معده در حداقل یک هفته مانده به انجام آزمایش دارد.

 منبع: فردانیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا