جمعیت ایرانیان ۸۳ میلیون نفر است

موبنا – حسینعلی امیری در همایش روز ملی جمعیت که صبح امروز در سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد، با بیان اینکه در سال‌های اخیر موضوع جمعیت همواره یکی از مسائل مورد توجه بوده است، اظهار داشت: هر سال بیش از ۹۵ میلیون نفر هر روز بیش از ۲۶۰ هزار نفر، هر دقیقه ۱۸۰ هزار …

موبنا – حسینعلی امیری در همایش روز ملی جمعیت که صبح امروز در سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد، با بیان اینکه در سال‌های اخیر موضوع جمعیت همواره یکی از مسائل مورد توجه بوده است، اظهار داشت: هر سال بیش از ۹۵ میلیون نفر هر روز بیش از ۲۶۰ هزار نفر، هر دقیقه ۱۸۰ هزار نفر و هر ثانیه سه نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود.

وی افزود: جمعیت جهان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰، یعنی طی حدود ۴۰ سال از ۲.۵ میلیارد نفر به ۶ میلیارد نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۵ از مرز ۸ میلیارد نفر نیز بگذرد.

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به فعالیت‌های مطالعاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه جمعیت، تصریح کرد: در دهه ۶۰ نرخ جمعیت به ۳.۸ درصد رسید که بر اساس مطالعات مذکور بالاترین رشد جمعیت در دنیا را داشتیم. اما بعد از جنگ تحمیلی این رشد به ۱.۸ تا ۱.۴ درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با لحاظ کردن جمعیت ایرانیان مقیم خارج کشور، جمعیت ایرانیان در کل دنیا بالغ بر ۸۳ میلیون است، گفت: نرخ باروری در دهه ۶۰ شش فرزند بود که این امر باعث شد اکنون شاهد جمعیت جوان در کشور باشیم و ایران را جزو شورهای جوان دنیا برشماریم. اما با این وضعیت شاهد افزایش سن ازدواج هستیم و بر اساس آمار سال ۹۲ میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸.۵ و برای زنان ۲۳.۸ بوده که در مقایسه با ارقام سالهای گذشته بالا رفتن سن ازدواج مشاهده می‌شود.

امیری با بیان اینکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری راه فراروی قوای سه گانه را مشخص کرده است، افزود: در برنامه ششم توسعه که این روزها مطرح است توجه به سیاست‌های جمعیتی مدنظر قرار گرفته و امیدواریم مجلس دهم نیز در تصویب این برنامه به موضوع جمعیت توجه لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز دو سوم آمار جمعیت کشور به نسل جوان اختصاص دارد که این نسل باید مورد توجه ویژه مسئولان باشد. خوشبختانه سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف ارتباط معناداری با سیاستهای کلی جمعیت دارد و امیدواریم با اجرای آن سیاست‌ها، توازن منطقه‌ای و تصحیح رشد جمعیت که پیگیر آن هستیم، محقق شود.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه در سنوات گذشته دستگاه متولی برای رصد سیاست‌های جمعیتی کشور وجود نداشت و از این رو اکنون شاهد رشد پایین جمعیت هستیم، گفت: در سیاست‌های کلی جمعیت متولی رصد این موضوع سازمان ثبت احوال است که با استفاده از پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور اجرای سیاست‌های جمعیتی را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تقویت پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور و تشکیل شورای راهبردی از جمله سیاست‌هایی است که وزارت کشور آن را دنبال می‌کند، گفت: شورای رصد سیاست‌های کشور با توجه به‌ آیین نامه اجرایی این شورا در استان‌های کشور نیزمورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 منبع: تسنیم 

دکمه بازگشت به بالا