افزایش تمایل زنان به طلاق توافقی

موبنا – در سال گذشته هفت هزار زوج متقاضی طلاق به هفت مرکز دولتی و غیردولتی بهزیستی مراجعه کرده‌اند که در نهایت ۱۰ درصد آنها منجر به سازش شدند. درباره متقاضیان طلاق در سال گذشته باید گفت که ۹۰ درصد آنها زیر ۳۰ سال سن داشتند، ۴۳ درصد آنها کمتر از پنج سال از زندگی‌شان …

موبنا – در سال گذشته هفت هزار زوج متقاضی طلاق به هفت مرکز دولتی و غیردولتی بهزیستی مراجعه کرده‌اند که در نهایت ۱۰ درصد آنها منجر به سازش شدند. درباره متقاضیان طلاق در سال گذشته باید گفت که ۹۰ درصد آنها زیر ۳۰ سال سن داشتند، ۴۳ درصد آنها کمتر از پنج سال از زندگی‌شان می‌گذشت، ۷۵ درصد تحصیلات دیپلم و زیردیپلم داشتند و همچنین ۷۰ درصد زنان متقاضی خانه‌دار و ۲۱ درصد مردان نیز بیکار بودند. باید دانست ۳۰ درصد طلاق‌ها به دلیل عدم مهارت‌های لازم در زندگی، ۱۵ درصد به دلیل اختلالات روحی و روانی، ۱۲ درصد اعتیاد و چهار درصد نیز به دلیل مسائل اقتصادی به ثبت رسیده است. به این ترتیب مسئولان امر در پی افزایش امکان مشاوره برای بهبود شرایط زوج‌های متقاضی طلاق هستند تا بتوان میزان طلاق در جامعه را کاهش داد.

نرخ طلاق در شمیرانات ۵۸ درصد است

روز گذشته مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه در تهران آمار طلاق به ۳۶ درصد رسیده است، گفت: در شمیرانات این آمار ۵۸ درصد است و ۱۰ درصد زوج‌های متقاضی طلاق درسال گذشته سازش کرده‌اند. احمد دلبری در همایش «پیشگیری از طلاق و افتتاح ۷۵ مرکز مداخله و پیشگیری از طلاق»، افزود: در حال حاضر ۱۶ درصد ازدواج‌ها در کشور به طلاق می‌انجامد که این آمار در تهران به ۳۶ درصد رسیده است به طوری که هر ۸/۲ ازدواج، یکی منجر به طلاق می‌شود. او گفت: این آمار در شمیرانات به ۵۸ درصد می‌رسد برهمین اساس جا دارد که دستگاه‌ها و مردم در جهت کاهش این آسیب، اقدامات لازم را انجام دهند و با همکاری بیشتر قوه قضائیه، آموزش‌ها، مشاورات و مداخلات بیشتری درجهت کاهش طلاق انجام دهد.مدیرکل بهزیستی استان تهران به بحث تحکیم خانواده اشاره و عنوان کرد: این موضوع یکی از مسائلی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تاکید قرار گرفته و به همین دلیل باید جدی‌تر به آن ورود کنیم. دلبری گفت: ۶۸ درصد افراد طلاق‌گیرنده هیچ‌گونه مشاوره و ارجاع به مراکز را نداشته‌اند. برهمین اساس به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم تعداد مراکز مشاوره را بیشتر کنیم، می‌شود از آمار افزایش طلاق جلوگیری کرد. او همچنین به ارتقای کمی به کیفی خدمات مشاوره اشاره و تاکید کرد: یکی دیگر از طرح‌های ما، پرداخت یارانه به جامعه هدفی است که امکان استفاده از مراکز مشاوره خصوصی طلاق را ندارند. به همین دلیل به آنها یارانه می‌دهیم تا از مشاوره‌های لازم برخوردار شوند. مدیرکل بهزیستی استان تهران به طرح کاهش طلاق اشاره کرد: او از طرح تداوم ارتقای عاطفی زوجین با افتتاح چهار مرکز در تهران خبر داد و گفت: با همکاری دادگستری و قوه قضائیه، آموزش‌ها و مشاوره‌هایی برای زوجینی که طلاق گرفته‌اند و فرزندانی که مراجعه می‌کنند، در این مراکز ارائه می‌شود و از سوی دیگر نظارت بر کیفیت ارائه خدمات مراکز طرف قرارداد از دیگر اقداماتی است که انجام می‌شود.

افزایش درخواست طلاق از سوی زوجه

طلاق در حالی یکی از آسیب‌های اجتماعی حال حاضر کشور به حساب می‌آید که کارشناسان در سال‌های اخیر نسبت به افزایش میزان طلاق‌های توافقی هشدار داده اند. روز گذشته رئیس کل دادگاه‌های انقلاب تهران از افزایش درخواست طلاق‌های توافقی از سوی زوجه خبر داد و گفت: «در سال گذشته ۱۰هزارو ۴۳۲مورد درخواست طلاق از سوی زوجه و فقط ۳۴مورد از سوی زوج تهرانی به ثبت رسیده است.» طلاق توافقی درخواست گواهی عدم امکان سازش است که در آن زوجین روی اصل طلاق، مهریه و در صورت داشتن فرزند روی حضانت فرزند توافق کرده و درخواست گواهی عدم سازش را می‌دهند . مدارک لازم جهت گواهی عدم امکان سازش(طلاق توافقی) فقط و فقط امضای وکالت نامه از طرف زوجین و کپی شناسنامه، سند ازدواج و هم چنین برای خانم برگه تست عدم بارداری است. در ضمن اغلب کسانی که به طلاق توافقی روی می‌آورند زوجین جوان و اکثرا فاقد فرزند هستند. همزمان با اظهارات عباس پوریانی رئیس کل دادگاه‌های انقلاب تهران در مورد افزایش طلاق توافقی در میان زنان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خبر داد: در سال گذشته سرقت و مطالبات مربوط به زوجیت کاهش داشته است، اما در حوزه طلاق توافقی کاهشی نداشته‌ایم. محمدباقر الفت درباره دستاوردهای معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سال ۹۴ گفت: در سال گذشته دو دستاورد داشتیم، نخست اینکه اجرای برنامه‌های معاونت پیشگیری موجب کاهش سرقت در کشور شده است. علاوه بر این در برخی جرایم و رفتارهای ناهنجار هر چند کاهش وقوع جرم نداشتیم، اما قطعا کاهش نرخ رشد را مشاهده کرده‌ایم.او از کاهش مطالبات مربوط به رابطه زوجیت در سال گذشته خبر داد و گفت: مطالباتی از جمله نفقه، مهریه و مواردی این چنینی در سال گذشته کاهش نرخ رشد را به همراه داشته است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به اولویت‌های این معاونت در سال جاری اشاره و تصریح کرد: اولویت فعالیت‌های امسال این معاونت بر روی محورهایی از جمله طلاق، حاشیه‌نشینی، اعتیاد و عدم امنیت اخلاقی متمرکز است

کاهش۴۰ تا ۷۸ درصدی طلاق با مشاوره

امروزه به نقش مشاوره از سوی کارشناسان در مراحل قبل و بعد از ازدواج تاکید می‌شود، اما کم و کیف توجه به این امر در کشور ما چندان نهادینه نشده است. با این وجود درحال حاضر ۷۵ مرکز مداخله و پیشگیری از طلاق، ۲۵ کلینیک مددکاری و ۵۰ مرکز مشاوره به زوجین متقاضی طلاق در کشور فعال است تا به این ترتیب بتوان از شدت طلاق در جامعه جلوگیری کرد. روز گذشته معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی از کاهش ۴۰ تا ۷۸ درصدی طلاق با آموزش و مشاوره قبل از ازدواج خبر داد و گفت: این پژوهش دردنیا به اثبات رسیده است. به گزارش مهر، مهدی میرمحمدصادقی افزود: حوزه آموزش و مشاوره قبل از ازدواج از حوزه‌هایی است که در پیشگیری از طلاق بسیار موثر است و پژوهش‌های انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که این آموزش‌ها بین ۴۰ تا ۷۸ درصد قدرت کاهش طلاق دارد.اوگفت: همچنین پروژه‌های دیگری در دنیا نیز اجرایی شده به طوری که در آنها سعی شده دوران نامزدی طولانی‌تر شود و در این دوران آموزش‌ها و مهارت‌های مختلف به زوجین آموزش داده شود که تمامی این پژوهش‌ها کاهش آمار طلاق را نشان می‌دهد.به گفته او از این پژوهش‌ها می‌توان در کشور خودمان نیز استفاده کنیم به طوری که با ثبت دوران نامزدی، آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به دختران و پسران بدهیم. معاون مشاوره و امورروانشناختی سازمان بهزیستی به آموزش‌های بعد از طلاق نیز اشاره کردوگفت: بعد از طلاق زن و مرد نیاز به مشاوره روانشناسی، خدمات مشاوره و مددکاری دارند، چرا که بعداز این دوران زوجین با بحران‌هایی مواجه می‌شوند و مشکلات دو ساله‌ای که با آن روبه‌رو خواهند شد نیاز به رفع آنها وجود دارد تا برای کاهش آسیب و ازدواج مجددشان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

 منبع: آرمان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا