شایع‌ترین سرطان در بین مردان چیست؟

موبنا – دکتر محمدرضا قوام نصیری در حاشیه نخستین کنگره بین المللی سرطان در بیمارستان رضوی مشهد طی گفت و گو با ایرنا افزود: سرطان معده شایعترین سرطان در بین مردان در ایران و تمام دنیا شناخته شده است. وی ادامه داد: این بیماری که ابتلا به آن مرتبط با نوع تغذیه است هم اکنون …

موبنا – دکتر محمدرضا قوام نصیری در حاشیه نخستین کنگره بین المللی سرطان در بیمارستان رضوی مشهد طی گفت و گو با ایرنا افزود: سرطان معده شایعترین سرطان در بین مردان در ایران و تمام دنیا شناخته شده است.

وی ادامه داد: این بیماری که ابتلا به آن مرتبط با نوع تغذیه است هم اکنون در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا، چین، ژاپن، ایران و کانادا شایع است.

رییس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران همچنین شایعترین نوع سرطان در زنان را سرطان پستان عنوان و بیان کرد: در ایران سرطانهای دستگاه گوارش فوقانی مانند مری و معده شیوع بیشتری نسبت به سرطانهای دستگاه گوارش تحتانی مانند روده بزرگ دارد.

وی گفت: عادتهای غلط تغذیه ای، کمبود ویتامینهای E.C.D و وجود ‘نیتروزامینها’ در مواد نگهدارنده، آب آلوده و دفع غیربهداشتی فاضلاب نقش مهمی در ابتلا به سرطانهای دستگاه گوارش دارند.
دکتر قوام نصیری با اشاره به چالشهای پیش روی کنترل و درمان سرطان در ایران افزود: هم اکنون از توان انجمنهای علمی مرتبط با سرطان برای تشخیص و درمان این بیماری بطور شایسته استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: گرچه تاسیس کمیته ملی سرطان از سال گذشته تاکنون به همت وزارت بهداشت یکی از گامهای مثبت در این زمینه به شمار می رود اما آن کمیته نوپاست و چالشها و مشکلات در این زمینه بسیار می باشد.

وی تخصیص اعتبار لازم، فراهم کردن دستگاههای پیشرفته رادیوتراپی و تهیه داروهای جدید و خاص را از نیازهای ضروری برای کنترل و مقابله با سرطان در ایران برشمرد.

رییس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران گفت: گفت: بدنبال پیگیریهای انجام شده هم اکنون ایران در سازمان ‘ازمو’ که یکی از بزرگترین سازمانهای علمی پیرامون سرطان در دنیا است صاحب کرسی برای اظهار نظر و تبادلات علمی و پژوهشی می باشد.

کنگره بین المللی سرطان به میزبانی بیمارستان تخصصی رضوی مشهد تا ۳۱ اردیبهشت جاری ادامه دارد.

 منبع: آفتاب 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا