خون بازی کنار خیابان زیر تیغ آفتاب

موبنا – فندک اتمی‌اش را از جیب درآورد و شعله را زیر قاشق استیل پر پیچ و خمی که دستش بود گرفت. ثانیه‌ها که می‌گذشت، پودر زرد رنگی که به سفیدی می‌زد، درون قاشق به مایع تبدیل می‌شد. آنقدر دقیق و با تمام حواسش مشغول آب کردن پودر زرد رنگ بود، که یادش رفته بود …

موبنا – فندک اتمی‌اش را از جیب درآورد و شعله را زیر قاشق استیل پر پیچ و خمی که دستش بود گرفت. ثانیه‌ها که می‌گذشت، پودر زرد رنگی که به سفیدی می‌زد، درون قاشق به مایع تبدیل می‌شد.

آنقدر دقیق و با تمام حواسش مشغول آب کردن پودر زرد رنگ بود، که یادش رفته بود کنار لبش سیگاری در حال سوختن است. سیگار سوخت و آنقدر خاکسترش زیاد شد و سنگینی کرد که خودش افتاد روی شلوار جین خاک خورده و رنگ و رو رفته‌اش که از روی ران چند تیکه‌ای هم پارگی داشت.

موهایش ژولیده بود و از چهره دودگرفته اش می‌شد حدس زد که حداقل چند ماهی است حمام نکرده و حتی دستی هم به سر و روی خود نکشیده است.

آب کردن پودر زرد رنگ که تمام شد، فندک را به زمین انداخت و از داخل جیبش سُرنگ مصرف شده‌ای را در آورد و مایع را با آن بالا کشید.

سُرنگ که پر شد و قاشق خالی، قاشق را هم به زمین انداخت و با بند کفش بالای آرنج دست چپش را بست. قبلش که آستین را بالا می‌زد، نقطه‌های قرمز زیادی روی دستش درست داخل ساعد و نزدیک آرنج مشخص شد.

او بارها تزریق کرده بود که دستانش آنچنان لکه‌های سرخ به همراه داشت. کار بستن دستش با بند کفش که به اتمام رسید، سرنگ را که حالا پر از هروئین مایع بود، وارد رگش کرد و همزمان که بند کفش را از دستانش باز می‌کرد، به داخل جوی آب کنار خیابان که از آب تهی بود، رفت و به دیواره آن تکیه داد.

سرش را از پش روی جدول خم کرد و اندکی از مایع داخل سُرنگ را داخل رگ‌هایش تزریق کرد، ثانیه‌ای بعد کمی از خون خود را داخل سُرنگ کشید و بعد دوباره آن را به رگ‌هایش فرستاد. این کار را آنقدر تکرار کرد که تمام مایع هروئین وارد رگهایش شده بود و سُرنگ با خون او پر گشته بود.

همه این کارها را به آهستگی انجام می‌داد و همانطور که سرش را روی جدول گذاشته بود، لذت می‌برد. سوزن سُرنگ هنوز در رگ دستش بود که ولو شد کف جوی و با چشمانی که نشئگی از آنها پیدا بود به آسمان خیره شد.

همه این اتفاقات در کمتر از ۵ دقیقه و کنار یکی از میادین اصلی شهر تهران و نماد پایتخت اتفاق افتاد.

تزریق اینچنینی هروئین در اصطلاح خون بازی گفته می‌شود و به گفته سعید صفاتیان، درمانگر اعتیاد معتادان هنگام تزریق با هروئین بازی می‌کنند و مایع را اندک اندک و بعد از مخلوط کردن آن با خون به رگ‌های خود وارد می‌کنند.

او اما می‌گوید که لذت اینچنینی تزریق لذت کمتری از تزریق به یکباره هروئین دارد و معتادانی که حوصله بیشتری دارند اقدام به چنین عملی می‌کنند.

۸ درصد معتادان مصرف کننده هروئین
تحقیقاتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۰ انجام داد نشان می‌داد که آن زمان ۸ درصد معتادان کشور ماده مخدر هروئین را به عنوان ماده اصلی مصرف می‌کنند. این در شرایطی بود که ۵۵ درصد تریاک، ۲۶ درصد شیشه، ۱۶ درصد کراک افغانی، ۶ درصد حشیش و ۳ درصد اکستازی مصرف می‌کردند.

این آمار مربوط به بیش از ۴ سال پیش از و قطعاً درصد‌ها اکنون دستخوش تغییرات شده‌اند، بخصوص بعد از گران شدن شیشه و چند برابر شدن قیمت آن که معتادان به شیشه را ه سمت استعمال هروئین سوق داد.

توزیع سُرنگ برای کنترل انتقال ایدز
از جمله برنامه‌های کاهش آسیب که در کشور از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرایی شد، توزیع سُرنگ در میان معتادان تزریقی متجاهر و کارتن خواب بود که به علت شیوع بیماری‌هایی همچون هپاتیت و ایدز آغاز و اجرا شد.

در این برنامه عده‌ای مراکز کاهش آسیب یا DIC اقدام به توزیع رایگان سُرنگ کرده و حتی با بهره‌گیری از معتادان تحت درمان، سُرنگ را در پاتوق‌ها توزیع می‌کنند.

این دست اقدامات کمک بسیاری در کاهش شیوع انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت کرد و موجب کنترل این بیماری میان معتادان تزریقی شد. اما اکنون با گرایش بیشتر معتادان در پی گران شدن شیشه به هروئین موجب می‌شود تا مسئولان توجه بیشتری به برنامه‌های کاهش آسیب داشته باشند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا