واکنش مردم به بنزین ۱۵۰۰ تومانی

موبنا – در حالی قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین مازاد اعلام شد که سلسله‌ای از تأییدها و تکذیب‌ها را به همراه داشت. قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به نقل از سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد اما کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش …

موبنا – در حالی قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین مازاد اعلام شد که سلسله‌ای از تأییدها و تکذیب‌ها را به همراه داشت.

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به نقل از سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد اما کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش این موضوع را تکذیب کرد. با این حال، با توجه به الزام مجلس درخصوص بازگرداندن نظام دو نرخی به ساختار عرضه بنزین کشور به نظر می‌رسد طی روزهای آینده قیمت دوم بنزین از سوی مقامات اجرایی شود.

از سال ۱۳۵۷ تاکنون قیمت بنزین ۱۱ بار دستخوش تغییر شده است. در حالی که از ابتدای سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۸۶ قیمت بنزین به طور متوسط هر چهار سال یک بار دستخوش تغییر شده و افزایش یافته است، اما از سال ۱۳۸۶ به بعد که برنامه سهمیه‌بندی به مرحله اجرا گذاشته شد، هر دو سال یک بار بهای این فرآورده نفتی تغییر کرده است.

تعیین قیمت بنزین در حالی در دستور کار دولت قرار دارد که مقامات دولتی پیش از این بر تک‌نرخی ماندن بنزین و همچنین عدم افزایش قیمت آن در سال جاری تاکید کرده بودند. نمایندگان با استناد به ضرورت تداوم استفاده از کارت سوخت، خواستار تعیین سهمیه و همچنین قیمتی برای بنزین مازاد بر مصرف شدند. بنزین در بسیاری دیگر از کشورها چند نرخی است اما این چند نرخی بودن به سهمیه‌بندی و تعیین نرخ از سوی دولت بازنمی‌گردد.

در آمریکا، کانادا و بسیاری کشورهای غربی، توزیع بنزین توسط بخش خصوصی انجام می‌شود؛ از این رو شرکت‌ها و جایگاه‌های سوختگیری برای جذب مشتریان نسبت به عرضه بنزین ارزان‌تر یا بنزین باکیفیت‌تر اقدام می‌کنند.

علی، یکی از کارکنان یک جایگاه سوختگیری در منطقه ولنجک در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت ۱۵۰۰ تومان را برای بنزین مناسب می‌دانید یا خیر؟ گفت: فکر می‌کنم قیمت بالایی باشد. وقتی هر لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومان شود، به این معنی است که یک باک خودرو ۷۵ هزار تومان می‌شود. این پول مبلغ بسیار زیادی است. البته در منطقه ما که بیشتر خودروسواران بنزین سوپر می‌خرند، شاید مشکلی پیش نیاید اما فکر می‌کنم کلاً برای خودرودار سخت است که ماهانه یک باک به این قیمت بخرد.

محمد نوری، خریدار بنزین در این جایگاه نیز در خصوص این قیمت گفت: من معتقدم بنزین با کیفیت کنونی ۱۵۰۰ تومان نمی‌ارزد. قیمت ۱۵۰۰ تومان برای بنزینی خوب است که هوا را تا این حد آلوده نکند و مشکلی ایجاد نکند اما در عمل شاهدیم که این بنزین هم هوا را خراب می‌کند و هم خودرو را.

یکی از کارکنان جایگاه سوختگیری در منطقه سهروردی نیز در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: شیوه خرید بنزین و زمان سوختگیری در ماه‌های اخیر، پس از تک‌نرخی شدن بنزین کاهش یافته است اما موضوع این است که وقتی بنزین سهمیه‌بندی می‌شود، بازاری به راه می‌افتد که فعالیتش به نفع هیچ‌کس نیست.

او گفت: خیلی از تاکسی‌داران اواخر هر ماه مقابل پمپ بنزین می‌ایستادند و سعی می‌کردند سهمیه‌شان را با قیمت ۱۰۰ تومان کمتر از جایگاه به فروش برسانند. حالا اگر بنزین ۱۵۰۰ تومان شود، این بازار دوباره به راه خواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه تمایلی به اعلام نامش ندارد، گفت: ما هم شنیده‌ایم سهمیه قرار است ۱۰۰ لیتر شود و قیمت بنزین نیز برای مازاد سهمیه ۱۵۰۰ تومان، اما فکر می‌کنم این قیمت برای مردم کمی بالا باشد.

او قیمت مناسب بنزین را با توجه به نرخ‌های جهانی ۱۰۰۰ تومان دانست و گفت: دستگاه‌های امنیتی باید مانع قاچاق بشوند وگرنه نمی‌شود به ریال پول درآورد و به دلار خرج کرد.

وی در جواب این سؤال که معمولا خودروها برای خرید چه میزان بنزین در جایگاه سوختگیری توقف می‌کنند؟ گفت: قبل از سهمیه‌بندی بنزین در سال ۱۳۸۶ غالباً رانندگان باک‌هایشان را پر می‌کردند اما بعد از سهمیه‌بندی باب شد که بسیاری برای خرید ۱۰ لیتر و ۱۵ لیتر مراجعه می‌کردند. حتی برخی رانندگان جوان‌تر ۵ لیتر و ۷ لیتر هم می‌خریدند.

او تاکید کرد که در ماه‌های اخیر حجم خرید اندکی افزایش یافته بود اما ممکن است دوباره شاهد بازگشت روند پیشین باشیم.

از سوی دیگر، یکی از جایگاه‌داران در خیابان حافظ گفت: من معتقدم که بازگشت نظام دو نرخی دوباره به معنای خرید و فروش سهمیه و خرید بنزین در ظرف‌های سه لیتری و … است.

او گفت: خریداران ما اغلب رانندگان تاکسی هستند. وقتی بنزین سهمیه‌ای خریدار داشت، ما به عینه می‌دیدیم که تاکسی‌داران بخشی از درآمدشان را از محل فروش سهمیه تامین می‌کردند و دیگر در شهر تردد نداشتند.

او در پاسخ به این سؤال که چه قیمتی را برای نرخ دوم بنزین مناسب می‌دانید؟ گفت: من معتقدم بنزین تک‌نرخی ۱۲۰۰ تومان بهتر از دو نرخی با این وضعیت است. به نظر می‌رسد لازم است قیمت دوم بنزین و سهمیه طوری تعیین شود که نیازی به خرید و فروش سهمیه نباشد.

فرهاد نظری، کارمندی که برای خرید بنزین در جایگاه بود، در این خصوص اظهار کرد: من ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیریم و هر ماه حدود ۱۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنم. اگر قرار باشد سهمیه همان ۶۰ لیتر باشد، طبیعتاً من با هزینه‌های بالایی مواجه می‌شوم.

 منبع: خبرآنلاین 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا